Liten historie om design av GS (og litt CX)

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

gopp

Liten historie om design av GS (og litt CX)

Legg innav gopp » ons 24 okt, 2012 09:48

Jeg fikk fortalt en liten historie på telefonen fra en Fransk forfatter i dag.

Han holder på med boken "Maserati - The Citroën years", og kom over en liten kuriositet i forbindelse med at han skulle verifisere fakta i boken. I forbindelse med motorkonstruksjonen i GS hadde de franske ingeniørene problemer med at motoren ikke ville starte igjen etter at den var kjørt varm. Giulio Alfieri, som var sjefsingeniøren hos Maserati på 60- og 70-tallet (og designet bla SM-motoren) ble rådført. Han oppdaget at innsugsmanifolden hadde en sump rett under forgasseren, noe som antagelig skulle øke fløde i manifolden. Denne akkumulerte bensin som fordampet i manifolden, og dette forårsaket at motoren fikk så rik blanding at den ikke startet. Citroën fulgte Alfieris råd, og alt løste seg, må så kalte Alfieri de franske ingeniørene "inkompetente idioter", i all offentlighet. Dette skapte en del misnøye i den Franske leiren, og i og med at Citroën på den tiden eide Maserati ble det litt oppvask.

En annen kuriositet er at de lagde minst to prototyper av CX med en fire-sylindret SM-motor. De kappet altså av to sylindre på C.114-motoren fra SM og Merak og monterte den i CX. Det ble laget minst en bil med tverrstilt motor og en med langsgående motor. Peugeot ville det anderledes, og som vi alle vet ble det montert i motor fra steinalderen i kanskje verdens mest moderne bil på det tidspunktet. Tenk om CX hadde kommet med en skikkelig motor :D

Jada, jeg vet støtstangmotoren er en solid kontruksjon
Gopp
-----------------
Har no' CX

mads
Sted: Oslo/Kongsberg
Kontakt:

Re: Liten historie om design av GS (og litt CX)

Legg innav mads » ons 24 okt, 2012 10:32

Ajaj! CX med V4'er.. Den var ny, men tanken virker jo riktig. Sånne ukjente kroker av historie er moro, takk-takk!

Black Lemon
Sted: Oslo

Re: Liten historie om design av GS (og litt CX)

Legg innav Black Lemon » ons 24 okt, 2012 14:30

Ja det er jo egentlig sørgelig at både DS og CX ble lansert med gammeldagse motorer. I dag har heldigvis PSA tatt til vettet og samarbeider med BMW som sammen med Alfa Romeo vel lager de nydeligste bensinmotorer. 200 THP motoren i dagens DS-serie skal være meget god etter det jeg har lest. Personlig er jeg ikke noe glad i dieselmotorer i personbiler, kanskje med unntak av store tunge dråg som SUVer. Dieselmotor er jo egentlig en lastebilmotor med høyt dreiemoment, men lite turtallsregister. Det er stusselig på alle mindre vandringer å høre den sure dieselknatringen.
BildeBilde
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498

Gå tilbake til «Generelt»