Spissing v.s høyde

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Spissing v.s høyde

Post by pigland »

Min GS sliter litt skjevt på fremdekka. Den har også vist seg å ha vært litt for høy på hydraulikken. Tror jeg har fått juster de riktig (vannrette A-armer) selv om det ser ut som om den går litt både opp og ned mens man har bilen igang.

Spørsmålet blir om hvor mye feil blir spissinga på f.eks ved å ha spaken i midtstilling? (Jeg antar at det er ca. det som har vært reell høyde siste tida) Er det såpass at man sliter dekka fortere eller er det så lite at det ikke spiller noen rolle?

Prøver å finne ut om jeg bør sjekke spissing med en gang eller om det kan drøye fordi det opplagt blir feil spissing med for høy høyde.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Spissing v.s høyde

Post by skjalg »

G-modellen har like lange armer oppe og nede og nesten så nøytral forstilling som det går an å få det, i prinsippet blir ikke hjulvinkelen endret av å heve bilen, det kan likevel tenkes at det påvirker pga at styrestagene får en annen vinkel. slitte gummiforinger i nedre bærearm kan også endre hjulvinkelen litt, men da tror jeg du merker det.
Jeg tror den mest opplagte grunnen til skjevslitte dekk er feil spissing,
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Spissing v.s høyde

Post by pigland »

Takk for info, da ble det til at jeg rigget opp måleutstyr i kveld og konstanterte fort at det var nokså mye utenfor spesifikasjonene. Løsnet på leddet og målte meg frem før jeg strammet leddet til igjen. Så da er det også gjort før sesongen :)

Byttet rundt på foran og bak på dekka, så da skulle det holde en stund til.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply