Motor stopper

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Motor stopper

Post by gsak »

Hei, har et problem med motoren på min 81 GSA
Kan kjøre en hel dag uten problemer, andre dager stanser motoren plutselig

Når motoren stanser kan jeg starte den igjen kun på full choke, og da går den i alt fra 1 til 10 sekunder.

Skrudde av drivstoffslangen inn på forgasser, pumpa fylte en halv brusflaske på ca 10 sekunders kjøring av startmotoren. Ville det kommet noe bensin i det hele tatt hvis pumpa er problemet, altså vil den begynne å svikte gradvis eller vil den være helt kaputt når den først får problemer?

Hva annet kan være problemet?

Kan legge til at den nok trenger noe justering av forgasser, da den går penest med bittelitt choke.

Takker for svar
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Motor stopper

Post by mads »

Noe løst, en luftslange, dyse?
Siden du kan vekke den med fetere blanding (choke) ville jeg se i retning feil blanding / falsk luft.
Ellers syns jeg ofte ledninger og (manglende) strøm er opphav til problemer, det kan være fordi jeg stort sett har biler med gamle ledninger :?
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Motor stopper

Post by gsak »

Jeg har sjekket bensinslangene ihvertfall og finner ingen mangler på dem. Har tenkt på strøm/tenningsproblemer, men hvordan skal man gå frem for å feilsøke dette? Spesielt vanskelig blir det jo når problemet kommer og går..
Jeg har sett en video fra Chevronics i England der de opplever samme problem som kommer og går, og der var det bensinpumpen som var gåen. Vurderer å bytte den ut med en elektrisk pumpe til jeg får tak i en ny mekanisk, men da må jeg vite sikkert at Solexforgasseren har retur til tanken.. Noen som er kjent med dette?
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Motor stopper

Post by skjalg »

Plutselig stans tyder på tennigsfeil, altså strømbrudd i kontakt/ledning . Er det elektronisk tenning på bilen med oransje coil?
Men forgasseren er helt klart feiljustert, Hvis du må kjøre med litt choke er 1) gasspjeldet stilt med for mye åpning og 2) blandingsskruen er justert alt for magert. Weber er enkel å justere, Solex er sjeldnere på GS og jeg har hatt bare en med Solex, blandingsskruen er fjærbelastet og bør være lett å lokalisere, still gasspjeldet med minimal åpning, blandingsskruen med 1-2 omdr. Åpning, gjør et startforsøk. Juster blandingsskruen til passe tomgang mens motoren går. Forutsetter selvsagt at tenning er korrekt justert. Hva har du forresten gjor for å lese deg opp på dette selv?
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Motor stopper

Post by gsak »

Takk for info! Det er elektronisk tenning ja. Jeg har gått over de forskjellige kontaktene og kan ikke lokalisere noe visuelt. I og med at den plutselig kan starte helt fint igjen etter å ha stanset, alt fra 1 min til 15 min etterpå tar jeg gjerne imot tips til hvordan jeg skal feilsøke på andre måter? Og det er altså justering av slik elektronisk tenning? Jeg kan ingenting om elektronikk dessverre... Har bare verkstedsmanualer til GS så finner dermed ikke noe om denne elektroniske tenningen.
Jeg har saumfart nettet etter tegninger og beskrivelse på forgasseren (Solex), men alt jeg har funnet går i Weber..
Har ellers også søkt igjennom svensk, norsk og tysk forum etter andre med samme problem, men det har jeg ikke klart å oppdrive.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Motor stopper

Post by tronde »

Det står noe om Solex i denne. Aner ikke om det er relevant.

http://gyrator.eu/sitroner/gsa-manual-008111.pdf
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Motor stopper

Post by gsak »

Takk, det kommer godt med
Jeg vet forresten forrige eier kom til å fylle diesel på den, noen som har noe erfaring med det og kan det muligens ha noe å si på stoppingen om det er rester av det i tanken? Bilen har ikke blitt brukt siden da.
Kjørte 4-5timer sammenhengende her forleden, uten antydning til stopp, da var tanken full..
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Motor stopper

Post by skjalg »

Lurt at du nevnte det med diesel, stopp problemene kan være dråper av diesel som bryter forstøviingen i forgasseren. Har du flaks er alt vasket ut, hvis ny stopp ville jeg tatt ned tanken, skyller den i bensin og tømt den, i tillegg blåst forgasseren og bensinslangen ren. Fyll på ny bensin og prøv igjen.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Motor stopper

Post by mads »

skjalg wrote:dråper av diesel
Diesel i bensin blir ikke til dråper, ymse petroleums-varianter løser og blander seg helt fint. Men annet grums på en gammel tank kan gi plunder, ikke minst kondens/vann, så å tømme tanken er ikke dumt. Vannet havner på bunnen og damper dermed ikke bort. Men det renner ut når det er rustet hull i bunnen av tanken..
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Motor stopper

Post by gsak »

Takk igjen jeg skal kjøre en rens
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Motor stopper

Post by gsak »

Jeg fant to vakumslanger som satt feil :oops: :oops: :cry: nå kjører bilen så fint som bare det uten choke. Det er ingen sammenheng imellom at den måtte ha choke og at den stopper.
Når det virker, ser jeg begge dyser sprøyter som bare det
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Motor stopper

Post by mads »

gsak wrote:Jeg fant to vakumslanger som satt feil
Se det, se det! Liten tue, osb.. :)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motor stopper

Post by dagmatti »

Når den har stoppet kan du koble til et stroboskop og forsøke å starte den, uten choke. Det bør jo selvsagt bekrefte at tenningen er i orden, men noen ganger er det greit å bli helt sikker før man går videre.

Jeg lurer på om dette kan ha med flotøren å gjøre, for det er vel en flotør i denne fogasseren også? :)


-m
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Motor stopper

Post by gsak »

Feilen som fikk bilen til å stoppe var i bensintilførselen i forgasseren. Byttet den ut og med vakumslangene på riktig plass går motoren så fint som bare det.
Jeg åpnet den gamle forgasseren og fant egentlig ingenting som forklarte feilen, men jeg la merke til at mengde bensin i returslangen var mye større, denne var nesten tørr med forrige forgasser.
Post Reply