Bytte dirvakselledd

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Bytte dirvakselledd

Post by gsak »

Skal bytte gåent ledd. Er det noen som kan si meg hva slags fett jeg skal bruke på disse, og hvor mye? Skal mansjetten være stappfull? Står ikke noe om dette i verkstedsmanualen...
Kommer til å bytte til ny mansjett på den andre drivakselen også, med ikke-gåent ledd, bør jeg da smøre på nytt fett samtidig? Og spiller det isåfall noen rolle å rengjøre gammelt fett eller er det bare å kline på nytt?
las.png
las.png (56.44 KiB) Viewed 1767 times
Trenger også låseringen som er markert nr 10 på bildet, noen som vet hvor man kan få tak i slike?
hva bør jeg ha av verktøy for å få gammel av og ny på?
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Bytte dirvakselledd

Post by pigland »

Det er vel nokså vanlig fett man pleier å ha i drivledd. Uten tilsetninger. Fås kjøpt på biltema og andre bilrekvisitabutikker i enten tube eller fettpatron.

Skal ikke være stappfull, for det skal være mulighet for at fettet kan utvide seg avhengig av temperatur. Det pleier å følge med en liten pose med fett når man kjøper mansjetter, og det skal være nok. Kan det være et par desiliter i en slik pose?

Hvis mansjetten har vært ødelagt over tid, og det kan tenkes å ha kommet inn støv, sand etc så ville jeg rengjort nøye. Ellers ville jeg bare fyllt på med fett i ny mansjett og montert igjen.

Låseringen du nevner sitter på drivakselen og er den som holder drivleddet til drivakselen. Den pleier ikke å bli ødelagt ved demontering selv om man må bruke rimelig solide sleggeslag for å få av drivleddet fra akslingen. Evt bruke avdrager/latmannsarm av et slag. Har brukt litt forskjellige metoder litt avhengig om man skal bruke drivleddet om igjen eller ei. Men du trenger ei solid skruestikke for å holde drivakslen fast med.

Ellers er vel låseringen bare å bende av med et lite skrujern eller noe.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply