Startproblemer...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Startproblemer...

Post by trymgreg »

Min ny ervervede -80 GSA har det med å være veldig treg å starte. Forrige eier sa i fra om dette og han hadde brukt bilen hver dag. Det er spesielt når motoren er kald.
Drar ut choken, pumper ett par ganger med gassen og vrir om tenninga. Den starter og putrer litt før den dør hen. Prøver å starte den igjen og den kommer, men dør etter en stund igjen. Prøver igjen og den kommer, men jeg må gi den gass for å ruse opp motoren en stund og holde den der en stund for at den skal klare å holde seg igang.
Det virker ikke som choken har noen virkning, bare bruk av gassen. For den vil ikke holde ett høyt turtall med choken ute, for normalt skal vel motoren gå med høyere turtall ved bruk av choke?
Er det forgasseren som trenger seg en overhaling?

Gode råd taes imot med takk. Vil gjerne begynne å bruke GSA'n...

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Finns väl en liten justerskruv på förgasaren som reglerar tomgång vid choke!? Kanske inte svårare än så men förgasaren behöver kanske också ses över?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Jeg har samme tendensen på min gamle cx 2000. Den har lett for å stoppe første gang, og er det 15 kalde eller noe slikt så må den dras litt på starteren med litt gass for å starte (hvis du ikke bruker motorvarmer da...).

Jeg forsket litt på det mens jeg enda brukte den mye. Egentlig er forgassermotorene veldig lettstartet når det er kaldt. Men choke spjeldet på forgasseren er fjæret. Du drar ut choken, og hvis du ser inni forgasseren ser du at spjeldet går igjen. Imidlertid virker vakuumet fra motoren mot fjæra, så dess raskere motoren går dess mere åpner chocke spjeldet opp igjen. Mens motoren går sakte på starteren drar ikke motoren nok luft til å åpne spjeldet, og dette gir fet blanding som får den til å starte. Når den starter åpner spjeldet for mye, gir motoren mager blanding, og den stopper. Dess kaldere dess viktigere er det med fet blanding.

Det jeg kan tenke meg er at denne fjæra etter mange års bruk har blitt for slapp. Jeg tror det er mulig å justere litt her, men kanskje like greit å bytte den. Vet ikke om det er laget på samme måte på din doning, men kanskje verdt å se etter. :-)

Meld ifra hvis du finner ut noe! :D



-mattis
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Post by skjalg »

rett justering av tenningen hjelper, dernest blandeskruen, sitter muligens bak et plastlokk på de senere utgavene. Gasspjeldet bør heller ikke ha for mye åpning på justerskruen. Sist men ikke minst, det går et stag mellom chokespjeldet og gasspjeldet, bøy det til slik at gasspjeldet åpner litt når choken er helt på. Dette er til weberforgasser, har du solex stemmer ikke disse rådene
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Det en Weber forgasser. Skal se på det imorgen.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

trymgreg wrote:Det en Weber forgasser. Skal se på det imorgen.

mvh
Jeg har Weberhåndbok. Hvis du vet betegnelsen på forgasseren kan jeg sjekke om den står beskrevet, hvis du er interessert.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Betegnelsen på den er; 30DGS13/250 - W92-50.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Etter mange år bak rattet på både GS og GSA ble jeg etterhvert vant til at de måtte startes flere ganger når det var kaldt. De tente med en gang, økte turtallet noe og døde så ut. Dette gjentok seg da maks 3 ganger, deretter var det bare å vente på hydrauylikken og kjøre (skrape litt kanskje---- :wink: ).

Den ene av bilene ble CO-testet, og verkstedet ville til å gjøre blandingen fetere, men så lenge jeg ikke hadde driftsproblemer (samt veldig lavt bensinforbruk til å være GSA :D ) nektet jeg dem å røre den skruen. Har hele tiden siden antatt at oppførselen når det var kuldegrader skyldes mager blanding og litt vanskeligheter med å få tak i bensin med det samme - tilbakesig mot tanken?

Men, jeg har også hatt BX16 og CX20, og begge disse har også hatt noe av den samme tendensen. Jeg har bare slått meg til ro med at Citroën med manuell choke er slik. Kan jeg ha tatt feil? :shock: :shock:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Men, jeg har også hatt BX16 og CX20, og begge disse har også hatt noe av den samme tendensen. Jeg har bare slått meg til ro med at Citroën med manuell choke er slik. Kan jeg ha tatt feil?
Har erfaring med 2000, 20, og 22 motorene med chocke. 2000 motoren er slik du beskriver. 20 (82 mod) og 22 (87 mod) jeg har vært borti har ikke hatt antydninger, de bare starter første omdreining og går; særlig i veldig streng kulde er (var) de utrolig imponerende! :P



-mattis
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

trymgreg wrote:Betegnelsen på den er; 30DGS13/250 - W92-50.

mvh
30DGS er ikke beskrevet i boka jeg har, men det er et kapittel om 34DGAS og 38DGAS, som etter det jeg forstår er litt større utgaver av samme forgassertype men med automatchoke. Det er ikke sikkert det er til hjelp hvis problemene sitter i selve choken, men jeg vil tro at overføringene mellom choke og gass, samt resten av forgasseren er nokså lik. Det er i hvertfall beskrevet en stilleskrue for økt tomgang ved choke, slik som Göran skriver. Jeg sender deg det aktuelle utdraget.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Post Reply