Drivaksel knas

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Drivaksel knas

Post by Un petit GS »

Er det noen som kan spotte hvilken side drivakslingen er gåen når det knaser bare i skarpe venstresvinger?

Klarer ikke helt å høre om det er venstre eller høyre egentlig. Mansjetten var av på høyre side i en periode, så jeg smurte opp denne og satte på mansjetten igjen. Så jeg har hele tiden trodd det var høyre... men så høres det nesten ut som venstre egentlig...

Noen som kan kvalifisere hvilken en det er, sånn på gehør? Så slipper jeg å plukke ned begge sidene for å finne hvilken jeg skal skifte?

Har aksling liggende klare for skifte :)

H.SaX
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Drivaksel knas

Post by Adelsøn »

Det virker som det er høyre, hvis det knakker når du svinger til venstre. Ikke lett å si, og jeg kan godt ta feil.
Har lurt på det samme, og funnet en løsning. Virket i hvert fall da jeg hadde Opel...
Jekk opp bilen foran, sett i fri med brekket av. Vri rattet helt over og fest det med ett eller annet på fullt utslag(eventuelt få en hjelper til å vri rattet til fullt utslag og holde). Vri så hjulet (eller spindelen hvis du har tatt av hjulet) rundt mens du holder på akslingen. Det burde være mulig å kjenne om den slitte knuten ikke går jevnt. Er du skikkelig "heldig" kan du til og med høre det knakker...
Eller bare jekk opp bilen, kryp under og røsk ordentlig i drivakslene helt ute ved knuten mens du langsomt roterer hjulet. Det skal ikke være slakk i det hele tatt... Virker på BX og ZX...

Ellers går det jo an å bytte hele skiten, hvis du likevel har det liggende... Jeg byttet først den ene siden, kjørte litt, og så den andre. Bare for å finne ut hvilken side som var gåen. Trodde det var høyre på Croisetten, byttet den og mistet venstre i en rundkjøring i Oslo. Helge MS stilte med verkstednøkkel, del og verktøy (samt smil) klokka ett om natta i Sørkedalen. Kan noen velsigne den mannen?
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Post Reply