Registerreimsbrudd

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Registerreima røyk på min GS med 1220 motor for en stund siden. Har ikke sett på den. Det jeg lurer på er om noen veit helt sikkert om ventiler og stempler greier seg på disse motorene? At det bare er å time og montere nye reimer?
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Registerreimsbrudd

Post by RN »

De er full krasj,men somregel er de bare å slipe inn nye ventiler å skifte løftere om nødvendig.Har du ein delemotor,er de like greit å skifte heile toppen,de er ikje eingong toppakning.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Registerreimsbrudd

Post by Un petit GS »

Tøtsja en lyktestolpe med min i 80 åra, og da ble det full åpning på ventilene på den siden reima spora av. Men det går fint å plukke av toppen med motoren inni bilen og sette på ny. Dette var en 1974 modell, slik at innerskjermen også kunne skrus av, og da er det kongeplass for slikt arbeid :-)

Det er bare et par punktsveiser å meisle opp på innerskjermen også på 1976+ modellen, så det kan være verdt å banke opp disse for å få av innerskjermen også. Jeg tok aldri å sveisa på innerskjermen på 1976 modellen min etter at jeg hadde skifta den. Merket aldri at disse punktsveisene ikke var der, men om noen vet mer om dette, og hvor viktige de er, så kommenter gjerne.

Man må plukke ned fronten, dekselpanna under, dynamo, kjølevifte, kjøledekslene, samt diverse+++ av rør og eksos. Noe som faktisk tar mest tid. Selve toppen skiftes med nye pakninger på noen minutter. (Olje retur rør pakninger, toppen er som tidligere nevnt pakningsløs)

Det er også veldig mulig å skru ned fronten, stable opp en bro av paller under og trekke motoren rett ut forover, men da må alt av kabler og hydraulikkrør demonteres. Men det er ikke mange skruene å ta ned, jeg tok ut motoren på min på under en time på slutten. Også ganske kjapp jobb, selv om man må legge på en time eller to for å finne alle skruer, ledninger og slanger første gangen man gjør det :-D

H.SaX
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Fikk endelig tatt en titt på bilen i dag. Det virker ikke som det har gått noe i stykker, ingen ulyd når jeg dreide sveiva noen runder. Har demontert fronten, skal begynne å demontere vifta. Den største pipa jeg hadde var 34mm, og den var for liten. Tenkte jeg skulle stikke innom Biltema og kjøpe en pipe som passer, er det noen der ute som veit dimensjonen på mutteren? Så jeg slipper å kjøpe en 4-5 piper, mener jeg. Finner ingen dimensjon i noen av de tre reparasjonshåndbøkene jeg har. Det står vel egentlig ikke noe nyttig i de bøkene, uansett...
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Registerreimsbrudd

Post by RN »

42 mm pipe.tviler på om den er på biltema.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

RN wrote:42 mm pipe.tviler på om den er på biltema.
Nei gitt, det ser ut som det nærmeste de har er 41 mm... :(
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Registerreimsbrudd

Post by RN »

De er sikkert greit å låne på eit bilverksted.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Registerreimsbrudd

Post by skjalg »

1 3/4 toms pipe, fås på velassorterte verktøybutikker. Litt overdimensjon, men den fungerer fint. Passer også på mutter til bakhjulslager.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Da er 42 mm pipe med overgang til 1/2" skralle innkjøpt for den nette sum av ca kr 500,- hos Rodin på Skedsmokorset. Hazet er merket, så det skulle vel holde et par ganger. :wink: Men, så over til saken: Kan noen forklare meg hvordan jeg kan snurre veiva rundt, etter å ha tatt av begge reimene, at ingen ventiler er borti stempeltoppene? Hvis jeg vrir kun på kamakselhjulet, slår de jo borti, men når jeg vrir det sånn at det står midt i mellom, så slår det altså ikke borti...? Hadde skjønt det hvis det bare var én sylinder pr side altså, men... Og når jeg vrir på hjulet til oljepumpa er det motstand en gang pr runde. Har dette noe med hydraulikkpumpa å gjøre? Slik jeg har forstått det, er det en viss sammenheng her. :?
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Da har jeg ihvertfall bestilt reimene på Mekonomen Jessheim. De var ganske sikre på at de skulle foreligge i morra, så får vi se. Synes ikke prisen var ublu heller: kr 488,- inkl mva og rabatter. :D
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: Registerreimsbrudd

Post by RN »

Monter registerreimsettet,å ta kompresjonstest.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Oi, det var visst lenge siden jeg har vært innpå her også (har en annen tråd ang en XM V6 24 også). Joda, jeg fikk satt på de nye reimene og taima. Motoren startet den, men gikk dårlig. Sjekka gnisten på pluggene, og den var grei. Så da har nok toppen takka for seg. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal sette inn en GSA motor, eller kun montere nye topper, har fått tilbud om begge deler. Til samme pris... Jeg veit at GSA motoren er bra, har sett den i aksjon. Går fint uten ulyder, og ingen lekkasje. Men, det er vel kanskje enklere og mindre jobb og bare bytte topper... Hmm...
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Ja, nå har Amélie stått i ca ett og et halvt år uten at noe har skjedd. Det var meningen at jeg skulle få henne på veien i fjor sommer, men pga helsa (rygg og nakke) ble det ikke noe av. Det ble imidlertid kjøpt inn ny topp (fordelersiden) fra Skjalg Iversen (en X3 eller lignende ifølge han, men den har mindre innsugshull enn den vanlige 1220-motoren som sitter i bilen, noe jeg synes er rart), samt pakningssett fra Chevronics som nevnt i en annen tråd her i forumet.
Men, igår lurte en kompis meg til å se på bilen igjen (bilen har stått på låven hans). Med hjelp fra han begynte vi å skru på bilen, og jaggu fikk vi av toppen ved å trykke inn innerskjermen litt, og løsne motorfestene så vi fikk dratt motoren mot venstre (sett forfra). I tillegg til front og bunnplate, ble viftedeksel og vifte demontert (ble demontert da jeg prøvde å starte bilen igjen etter å ha satt på og taima nye regreimer for halvannet år siden. Vifta ble da satt på igjen.), samt de øvre kjøledekslene pluss fordeler og coil. Eksosrør og forvarmingsrør ble selvfølgelig også fjerna. Med litt fikling ble toppen dratt av og den "nye" satt inn.
Det var det vi rakk i går, får se hva vi rekker i dag. Hadde ikke noe håp om å få Amélie på veien i år heller, særlig etter at jeg kjøpte Desirée, det er nok å sette fingrene i på henne også. Men nå øyner jeg nytt håp for min kjære GS, skal se det blir 17-mai kjøring med henne! 8)
Last edited by givretto on Mon 02 May, 2011 16:15, edited 1 time in total.
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Registerreimsbrudd

Post by jonsto »

Slike toner liker vi! :D :D
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Registerreimsbrudd

Post by RolandM »

Enda bedre enn 17. mai: Landstreff! 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply