Registerreimsbrudd

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Det blir dessverre ikke noe landstreff på meg (hulk snufs), da det krasjer med en sydentur med familien. Fikk gjort litt igår også, "nye" innsugsmanifolder ble montert. De er langt fra så rustne og ødelagte som de som satt der fra før av. En topplokksmutter var på mystisk vis forsvunnet, så en tur til Tingstad på Kaldbakken i Oslo i morgen håper jeg løser den saken. Så også at nye bensinslanger trengtes, så får vel ordne det i samme slengen. Får vel kanskje også reinggjøre kjøledekslene, og muligens ventildekslene også. Så er det bare å skru sammen alt igjen, ser ut til at det blir litt tid på tirsdag og torsdag, samt til helga. Da håper jeg det aller meste er unnagjort...
En annen ting; det har tydeligvis overvintra en musefamilie eller to i bilen i vinter, det ligger masse grå skumgummi i begge fotbrønnene foran, regner med at dette kommer fra setene, kan liksom ikke forestille meg at all den skumgummien kommer fra oppunder dashbordet... 8)
Last edited by givretto on Mon 16 May, 2011 00:14, edited 1 time in total.
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Registerreimsbrudd

Post by jonsto »

givretto wrote:Det blir dessverre ikke noe landstreff på meg (hulk snufs), da det krasjer med en sydentur med familien.
Har du vurdert "stand in" på den sydenturen? ;-)
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Det har jeg, men i og med at det er en feiring av min mors 60-årsdag der nede, tror jeg hun og flere til ville blitt svært skuffa... :(
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Har vel egentlig ikke fått gjort så mye de siste 14 dagene, grunnet den manglende topplokksmutteren. Det eneste som er gjort er montering og timing av registerreimer, og montering av fordeler. Samt av og på med innsug/gasser et par ganger grunnet glemming av diverse ting som må på først.
Var på Gran i går, dessverre ingen mutter, men det gjorde forsåvidt ingenting, fant den på mirakuløst vis i går kveld, godt begravd i jordgulvet!!! Da var den saken i orden. Fant deretter ut at de "nye" innsugsmanifoldene, forøvrig fra GSA ikke passet allikevel, så på igjen med de gamle, måtte bare blende forvarmingsrøra, da de var rusta i filler. Blenda også andre enden, fra manifold/eksosrør. Satt på de øvre kjøledekslene, men manglet en del skruer.
Dette var altså i går kveld, og avsluttet dagen med dette. I dag fant jeg flere skruer til kjøledekslene, pluss alle brakettene til pluggledningene, noe som ikke var på motoren fra før av, men som jeg da altså har fått tak i. Så ble dekslene festet med alle skruer, bortsett fra to, da klips manglet. Men det er greit, det sitter uansett bedre nå enn det gjorde, da dekslene nesten ikke var festet i det hele tatt før. Venter med brakettene, da jeg må sjekke litt nærmere hvor de forskjellige skal være. Så ble eksosrøret mellom manifold og y-rør festa, med mye knoting baki ved det nevnte y-røret. Puh...
Så var det oljerøret som går inn på kammen sin tur. NEDTUR! Bolten som skal inn i toppen passa ikke (husk at dette sannsynligvis er en 1100-topp, og ikke en 1220)! Ikke mulig å få gjort noe med heller på stående fot, gjengene inne i toppen var ødelagt. Hva nå, reparere gjengene i den nye toppen? Få fiksa ventilene på 1220 toppen? Hmm, muligens var det både billigere og enklere å sette inn en annen hel og grei motor. Nå var rådyra gode, ringte Helge Spildrejordet i håp om at han var på delelageret på Gran, og det var han, og der sto det en GSA-motor og venta på meg. Den så forholdsvis hel og kompett ut, bortsett fra starter (men stussa litt på hvorfor det ikke satt regreimer på den)...
Så bare to timer etter nedturen, sto GSA motoren ved siden av Amélie og venter på å bli satt inn i løpet av uka. Jeg SKAL til Horten med GS!!! 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Registerreimsbrudd

Post by givretto »

Her er noen bilder av Amélie på sykesengen. De siste bildene forteller litt om hva som har skjedd de siste dagene:

http://cx.zapto.org/gallery/album391

Altså ingen GSA motor inn foreløpig. Prøvde med gjengeinnsats på de ødelagte gjengene istedenfor motorbytte, men det viste seg å være en ørliten sprekk ved siden av også, så det spruta olje fra denne selv om gjengeproblemet ble løst. Da var det av med toppen igjen, for å prøve å bruke innmaten til denne på den gamle toppen med ødelagt innmat. Det ble ordna, litt lekkasje fra den ene eksosventilen, men vi bestemte oss for å prøve. Bilen starter og går nå, men en eksoslekkasje ved manifolden må fikses, samt å skru sammen fronten. Rakk dessverre ikke FBD, Amélie var litt gjenstridig i går, hun ville ikke la seg skru sammen uten motstand, så vi ga oss ved 24-tida. Nytt håp: LHM-kaffe til onsdag på Motorsenteret ved Hvervenbukta...

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Registerreimsbrudd

Post by mads »

Gjelder å ikke gi seg! List og lempe er tingen, sinne og slegge fungerer dårlig på små alu-motorer
Post Reply