Oljedrypp 1015ccm

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Oljedrypp 1015ccm

Post by pigland »

For de som ikke vet det var det jeg som endte opp med Ami Super'n som Frode annonserte her i høst, og den har fått div service i vinter selv om mer gjenstår. Men, når motoren har gått seg god og varm, og jeg stopper den så drypper det litt for mye under den. 3-4-5 dråper kommer nokså fort, antakelig i front av motor og videre under langs midten. Hvis den skal bli godkjent til høsten så må kontrollanten være rimelig distrè for at den ikke skal få anmerkning på det.. Intet oljeforbruk å snakke om ellers, og jeg tror ikke den drypper i fart. Den går forøvrig som ei "kule" med nye kamreimer og løpehjul, dro forbi 2cv-ene lett som bare det på tur til Son her om dagen :mrgreen:

Så jeg vil gjerne ha tips til hva jeg gjør, er det komplett pakningssett som gjelder, eller holder det kanskje med en simring eller tre?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Oljedrypp 1015ccm

Post by pigland »

Har stilt samme spørsmål på http://www.egroups.com/group/GSA-L som er en internasjonal GS/GSA-forum, og fått svar at kanskje Chevronics sitt kit kan passe. Det er et lite rør man plasserer ved oljereturrøret slik at ikke olja kommer i direkte kontakt med pakningen som sitter der. Skal vurderer det :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Oljedrypp 1015ccm

Post by pigland »

Fikk endelig tid til å undersøke dette nærmere. Av med fronten, reimer, blikk m.m. Det viser seg at det er en liten forskjell mellom GS 1015ccm og Ami Super 1015ccm i blokka. På GS er det hull til hydraulikkpumpa, men det hullet er blokkert igjen på Ami Super. Det er tydeligvis ikke originalmotoren som sitter i, for her var det motor fra en GS, og en tidligere eier har forsøkt å lage en pakning og et lokk, men lokket var skjevt og pakningen laget i et kork-aktig materiale som var begynt å smuldre opp.

Jeg lagde meg en ny og mer fornuftig pakning og filte litt på det hjemmesnekra lokket, og voila - ingen mer oljedrypp. Bytta i tillegg pakningen til oljepumpa, siden det kunne se ut som om det var oljesøl der også. Da er det bare litt mer jobb før den er klar for veien igjen. Kingbolt og eksos er vel stikkord her :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Oljedrypp 1015ccm

Post by mads »

A-haa..! Du begynte ikke umiddelbart å bygge på hyd-pumpe, da? Det måtte vel være det naturlige her.. Tenk bremsene du kunne fått, diravi og noen biter fra en M35 så snakker vi kul kjerre ;D
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Oljedrypp 1015ccm

Post by pigland »

M35 er så tøff i utgangspunktet, så det er vel faktisk lettere å få tak i en original enn å bygge om :)
Nylig ble en god del hentet ut av en låve i Nederland av en samler som solgte unna. En av de er fortsatt mulig å kjøpe ser det ut som:

http://www.2cvgarage.nl/aanbod/aanbod.php?id=583
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply