REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by Vidar »

Jeg har en 72 model GS som er kjørt ca 60.000 km og som trenger ny registerreim. Har noen gode råd om hvor jeg bør kjøpe slik reim? Vidar
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by rundgren »

* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by Kristian N »

Eller Mekonomen og bruk reg nr ditt.
Siste utvei: merkeforhandler..... :roll:

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by givretto »

Bytt strammehjulene i samme slengen. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by Vidar »

Takk for rådene. Jeg har prøvd å bestille en hos Classic parts, men har ikke fått noe svar fra dem ennå. Lurer foresten på om det er to reimer på denne bilen. Jeg har skiftet en gang, men det er så lenge siden at jeg ikke husker. Men i Haynes-boken kan det se ut som det er to reimer, en på hver side. Det morsomme med denne bilen er at den står i Frankrike på franske skilter. Jeg fikk den EU-godkjent i mars og mottok råd om at registerreimen burde skiftes på grunn av høy alder. Men jeg fikk ikke tak i reimen i Frankrike. Det sikreste er å ta den med hjemmefra hvis det er mulig, ellers må jeg kjøre rundt å lete i ferien, noe som er upopulært i familien. Vidar
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by givretto »

Ja, det er to reimer på GS/A-motorene. Legg merke til at de er av ulik lengde også. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by Vidar »

Jeg kjøpte registerreim hos Classic Parts, men det viste seg at jeg hadde kjøpt til feil motorstørrelse. De jeg kjøpte var til 1200 ccm, men motoren er på 1050 ccm. Jeg må derfor kjøpe nye reimer og strammehjul.

Vet noen om de reimer vi nå kjøper er produsert nært i tid, eller om de er produser for 20 år siden da bilene fortsatt var i drift?
Bjørn Vidar
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by skjalg »

De fleste firma har reimsett til 1220/1300, men ikke til 1015, har ikke tatt noe grundige søk på nett nå, så vidt jeg kunne se hadde ikke Franzose og Meissen. Hvis noen har til 1015 motoren så må det være Chevronics garantert. Strammehjul er normalt ikke krise, de er ganske overdimensjonert. Det er samme strammehjul som til dieselpumpereima på cx diesel og sikkert flere citroenregister. Bare forstå hvordan det fungerer når du monterer.
Reimsettene som er til salgs er ikke produsert for tyve år siden, men heller ikke i går. Hvis de har vært oppbevart mørkt og kjølig spiller det liten rolle.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by Vidar »

Jeg var i Frankrike i mars og hentet GS'en hos det lokale Citroenverkstedet, Monsieur Anton. Han hadde skiftet registereim i løpet av vinteren. Det kostet meg 500 euro. Jeg koste meg rundt i landskapet med GS'en med nye gasskuler og ny registerreim. Virkelig en nytelse å kjøre denne bilen. MEN, en dag la jeg merke til at turtelleren beveget seg i utakt med bilen og tenkte, " er det noe galt med clutch'en?" Jeg kjørte direkte tilbake til verkstedet og fikk konstatert at clutchen var gåen og måtte skiftes. Synd, siden det er mye av samme jobben som med registerreimen. Det var bare å la bilen bli stående på verkstedet til neste Frankrike-tur, som trolig ikke blir før til sommeren. Og nye 500 euro å betale. Jeg kunne nok gjort disse jobbene selv, men det er ikke nok tid til mekking når en er på korte Frankrike-turer.
Bjørn Vidar
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by Vidar »

Jeg tillater meg å fortelle denne føljetongen videre. Jeg hentet GS'en i sommer fra verkstedet med ny clutch. 550 euro å betale, og det var i overkant av det jeg er vant til i Frankrike. Men herlig bil å kjøre, nå kjenner jeg igjen den myke fjæringen fra mine tidligere GS'er. Jeg kjente imidlertid at det var slark i noe i hjulopphenget foran, trolig øvre eller nedre bærekule. Dette er en jobb jeg bør gjøre selv, så dette skal jeg studere nærmere når jeg kommer ned igjen i september. Dette er en bil som blir værende i Frankrike, tror jeg. Hjemme har jeg nok med 2 CX'er og en 2cv.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by mads »

Feriebil i utlandet? Høres ut som en herlig løsning i så fall :)
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by Vidar »

Fikk meg en uke i Frankrike nå i september. Diagnosen på slarken i forhjulene var foring inne ved nedre venstre bære arm. Både på fransk og engelsk tror jeg delen ble kalt "fluide bloc". Skjønner ikke helt denne betegnelsen, en pakning som gjør bilen flytende? Jeg har sent spørsmål til Classic Part om de kan skaffe meg den. Har også prøvd en fransk leverandør. Franzose har den, men de skulle ha 80 euro for delen og 26 euro i transport. Jeg tror kanskje jeg bør kjøpe bærekulen som står ute på armen siden den må av for å få ut bære armen. Fint hvis noen har noen gode råd.
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by skjalg »

Det er en vanlig gummiforing med hylse, det er to av dem på nedre bærearm og ikke unormalt at en av dem blir slitt lenge før den andre. Med en stor og god rørtang kan du dra den ut av armen, press den nye inn med en stor skrustikke med vidt nok gap. smør med zalo først. Bærekula trenger du ikke kjøpe ny for å demontere armen, bruk en endeleddsavdrager eller skru løs de to skruene som holder kula til navet. Hvis bærearmen har vært urørt vil du få problemer med å dra ut bolten som holder indre bærearm, den stopper mot innerskjermen. Merk av punktet der den treffer skjermen, bruk en stor hammer og bank inn innerskjermen der noen milliter, monter bolten andre veien når du setter inn
Jeg har også bærearm med gode foringer, med bærekule hvis ønskelig. Kontakt meg i så fall på telefon.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by mads »

skjalg wrote:Hvis bærearmen har vært urørt vil du få problemer med å dra ut bolten som holder indre bærearm, den stopper mot innerskjermen. Merk av punktet der den treffer skjermen, bruk en stor hammer og bank inn innerskjermen der noen milliter, monter bolten andre veien når du setter inn
Man suger til seg kunnskap her.. :)
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM TIL 72 MOD GS

Post by Vidar »

Takk for gode råd, Skjalg. Den franske leverandøren svarte negativt, utsolgt for fluid bloc, men fikk kanskje inn i neste uke. Har ikke fått noe svar fra Classic parts ennå. Ringer deg hvis jeg får problemer.
Post Reply