Olje/fett på registerreim

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Olje/fett på registerreim

Post by gsak »

Er kommet noen lyder jeg ikke liker fra motoren i det siste, i den anledning så jeg meg litt rundt i motorrommet, og jeg synes det ser ut som olje e.l. har kommet på hjulene til registerreima. Vet ikke om det er noen sammenheng mellom ulyd og oljesølet, men olje her skal det vel ikke være? Er dette noe typisk feil?
_20180731_163323.JPG
_20180731_163323.JPG (233.92 KiB) Viewed 4458 times
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Olje/fett på registerreim

Post by tronde »

Er nok ikke det beste stedet å ha oljesøl, nei.

Hvis reima begynner å vandre sidelengs kommer det sikkert noen interessante lyder inntil den hopper av eller ryker.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Olje/fett på registerreim

Post by gsak »

Hvis den vandrer vil det vel ikke hjelpe å bytte den heller? Utslitt lager e.l? Takker for info
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Olje/fett på registerreim

Post by tronde »

Du må få olja til å holde seg inni motoren. Det er jo en aksel som driver reimskiva, og da er det nærliggende å se på tettingen der, og da får du vel inntrykk av lageret også.

Jeg kjenner ikke motoren, men ville ikke kjørt med den slik den er nå. Det skal definitivt ikke være olje der. Aner ikke om det blir ventilsalat ved reimbrudd.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Olje/fett på registerreim

Post by gsak »

Blir ventilkræsj ja.
Er det noen som har erfaring med arbeid på det jeg antar er et lager og en eller annen form for tetning på kamakslen her? Dette er på førersiden av motoren. Hva må til for å bytte det ut?
Er det muligens enklere å bare bytte ut hele toppen?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Olje/fett på registerreim

Post by mads »

gsak wrote:Er det muligens enklere å bare bytte ut hele toppen?
Det tviler jeg på, høres ut som mange skruer og uansett trenger du å finne ut om den "nye" er tett. GS-topper vrimler ikke, ikke en eneste på lageret viste seg å være i orden.
Finn ut hvor det kommer ut og fiks det.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Olje/fett på registerreim

Post by gsak »

mads wrote:
gsak wrote:Er det muligens enklere å bare bytte ut hele toppen?
Det tviler jeg på, høres ut som mange skruer og uansett trenger du å finne ut om den "nye" er tett. GS-topper vrimler ikke, ikke en eneste på lageret viste seg å være i orden.
Finn ut hvor det kommer ut og fiks det.
Takk for svar. Trodde topp ville være enkelt å få tak i. Gitt at det er et lager som er gåent (jeg gjetter på det siden reimen har begynt å vandre på tannhjulet sitt noe som tyder på at hjulet ikke står rett...) frykter jeg jobben med å finne det også.. Ser alle mulige französe chevronics osv selger en pakning/tetning men ser ikke noe til no lager (igjen uten at jeg vet hvordan det er bygget opp :roll: :cry: :? ) Skal snart skru opp og se meg rundt inni der
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Olje/fett på registerreim

Post by mads »

Finner du størrelsen på lageret lar det seg vel gjøre å finne et nytt. Trur eg. Herlig så lenge man ikke aner hva man snakker om.. ;./
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Olje/fett på registerreim

Post by gsak »

Jeg investerte i et stetoskop fra biltema, og lyden kommer ikke fra toppen slik jeg trodde...kjøper bare ny foring og bytter ut. Plutselig ble lyden borte, men idet det kom et knepp fra akkumulatoren på hydraulikken begynte lyden igjen. Kan det være pumpen som er sliten? La opp en video så lyden kan høres for det erfarne øret

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... sykwMItYYI
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Olje/fett på registerreim

Post by skjalg »

Hvis reima vandrer og du hører lyder, sjekk strammehjulene.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Olje/fett på registerreim

Post by gsak »

Har nye hjul og reimer klare, skal kjøpe foringene/tetningene til kamaksler før jeg går løs på det. Noe annet man gjerne kan ha for hånden ved bytte av regreim på disse, i tillegg?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Olje/fett på registerreim

Post by mads »

Gummismokk til hyd-pumpa? Pakninger til ventildeksler?
Og så lurte jeg på noe isolasjon av eksosrør, det må gå å redusere belastningen med varme der ute, rundt bensinpumpe og papprør for eksempel.. :shock:
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Olje/fett på registerreim

Post by gsak »

Image
Image

Det var heldigvis bare strammehjulet, og sølet på hjulet til den ene kamakslingen, som så ut som flytende olje, var størknet et eller annet fra tidligere, så ingen lekk heller. Imponert over hvor godt det gikk
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Olje/fett på registerreim

Post by tronde »

Ikke mye å klø seg i hodet over der, nei. :shock: :D
Post Reply