hjelp til å få start

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
lindoe
Posts: 5
Joined: Sat 27 Nov, 2004 01:29
Location: egersund

hjelp til å få start

Post by lindoe »

hei lurer på om noen har en god løsning,min 82 modell gsa spesial vil ikke starte :cry: den har stått i ro en måned nå,da jeg skulle sette meg inn og kjøre ville den ikke starte tanken var forholdsvis tom.fylte på bensin men fortsatt ikke respons.prøvet med startgass til ingen nytte :cry: hvordan vet jeg at bensinpumpa virker?for når jeg løsner bensin filteret så er det tomt og slik skal det ikke være så vidt som jeg vet.hvordan er det å slepe den igang når den ligger helt nede?har også prøvet å sveive den men ingenting hjelper.håper at noen kan svare meg
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jeg har desverre ikke peiling på hvordan en gsa ser ut i motorommet, men en generell måte å teste bensinpumpe på, er å ta av bensinslangen og dra motoren rundt på starteren til det kommer bensin. å slepe igang en citroen med hydronaumatisk fjæringer er ikke å anbefale. Sveive i gang? har den sveiv også? har den boksermotor?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Tror kanskje du skulle funnet deg en GS/A om enn bare for å kikke/prøve, for dette er helt utrolige biler, jeg digger instrumentbordet. Finnes kanskje noen bilder et sted?[/quote]
har masse Citroèn:-)
Christian_R
Posts: 9
Joined: Tue 10 May, 2005 15:41
Location: Drammen

Post by Christian_R »

pål wrote:Tror kanskje du skulle funnet deg en GS/A om enn bare for å kikke/prøve, for dette er helt utrolige biler, jeg digger instrumentbordet. Finnes kanskje noen bilder et sted?
[/quote]

http://cx.zapto.org/gallery/1981-GSA-Pallas/GSADASH

Fly ?, bil ?, fly ?, bil ?. Ok, det er 4 hjul, men både det visuelle inntrykket i cocpit'n bak rattet og kjøreopplevelsen er alt annet enn jordnært... Jeg pleier alltid å si at GS/A har mye DS-kjørefølelse, bare litt mindre og nettere. Denne bilen (-81 GSA Pallas) ristet (går det an å si riste om en Citroën ?...) av seg støvet sist i 2003 på vei til treffet i Mosjøen. Frisk duving oppover Østerdalen (100-140), og et forbruk på 0,71. Og retningsstabiliteten - oj oj oj... Fenomenalt !!!. Innertier !!!. Helt enig med deg, disse bilene er fantastiske !

Christian Raddum
-56 DS 19
-72 DSpecial
-81 GSA Pallas
-84 Maserati Biturbo
-84 CX TRD T2 (le Bastard !!)
-85 CX GTI Turbo
-96 Xantia Activa 16V
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Sikker litt sent nå, men har du prøvd startgass uten respons, vil jeg tro at det er mangel på tenning.
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
MB
Posts: 11
Joined: Fri 27 Oct, 2006 19:51

.....blås i bensinrøret.

Post by MB »

Hei,
Har 2 stk. 2CV og om den ståe en periode, må jeg blåse i bensinrøret for å få bensin fram til bensinpumpa. Forsøk dette: Få med deg en person ekstra, trekk av bensinslangen inn på forgasseren, gå bak og blås trykk i bensintanken slik at bensinen spruter ut av slangen ved forgasseren. Den andre personen skal tre slangen innpå røret på forgasseren når bensinen kommer ut av slangen. Blås enda en periode for å fylle opp forgasseren. Gå inn og start bilen........gratulerer den går. Om den ikke går og det fosser bensin ut fra under bilen et sted, så er det hull på bensinslange/rør.

MB
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Start..

Post by Helge MS »

Hør på MB..

Ellers må du jo finne ut av om det er gnist på bilen... i så fall sjekk coiler.. vanslig feil evnt tenningsmodul om den av elektronisk tenning... kontaktene der...

bensinpumpehavari var vanlig på GSA...

Som regel bagateller som gjør slikt.. men du må nok kjøre den på starter med slange av forgasser.. er det siste modell uten retur fr forgasser ?... den klarer ikke å dra frem bensin ellers... det er ikke rare pumpen..

H.
Post Reply