Tømme system GSA

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Tømme system GSA

Post by gsak »

Noen har fylt noe som ser ut som vanlig motorolje på systemet, dette kan jo gjøres som en nødløsning ved mangel på LHM men han har ikke byttet tilbake til LHM igjen....
Nå hadde bilen en hydraulikklekkasje fra en sprekk i returslangen fra trykkregulator til reservoaret og har ingen væske i reservoaret, hvordan går jeg frem for å tømme systemet? Finner bare info om tømming av systemet på bx og nyere på nettet...

Kan jeg begynne å fylle på med LHM og lufte bremsene til det kommer grønt ut eller vil den gamle motoroljen uansett blande seg med den nye LHMEN?

Eller kan bremsene luftes og systemet tømmes uten å fylle på ny LHM, for så å fylle på LHM etter motoroljen er tømt? Hvor mye problemer med luft i systemet kan jeg vente meg i såfall?

Er det luftenippel på fjærbeina også?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Tømme system GSA

Post by mads »

Tja, tømme system for LHM? Det tror jeg du skal glemme så lenge det er kompatibel olje det er snakk om. Selv med løse komponenter viser det seg vanskelig, det renner og griser i åresvis ved lagring og flyting av deler. Verre er det hvis det er helt på noe som løser opp pakninger som LHS/LHM i sin tid.

Jeg tror heller det er en god anledning til å ta opp og rense kalipre og høydekorrektører, det pleier å hjelpe veldig uansett. Begge deler har det med ikke å bevege seg så frit som de skal. Kikk på noen bilder og gå sakte fram hvis du ikke har tatt opp korrektør før, det er en del smått inni der som ikke skal bøyes eller snus feil vei. Og gled deg over at stort mer er det ikke på en GS :) Ingen anti-synk, ingen HA, ikke en gang en diravi.

Vask tank, filtre og det løse du kommer til, inkl bremsestempel, -kalipre og korrektører med bensin, sprit eller annet som damper helt rent bort, gå på med ny olje og luft bremser. Fjærbein har stor sirkulasjon og ingen lufting.

Litt luft i returer og åpne rør får ut noen dråper gammel olje, men som sagt ville ikke det holdt meg våken på natta. Spor av feil olje vil det nok være. Evt kan du helle på ny olje nå, lufte og ta runden med korrektører og bremser når det meste av feil olje er ute. Jeg liker den best. Og så spørs det om det faktisk er motorolje eller gammal møkkete LHM du har på systemet.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Tømme system GSA

Post by gsak »

Takk så mye for utfyllende svar, da trenger jeg ikke bekymre meg for bremsene mine så lenge LHMen lar seg blande med den oljen som er på systemet nå. Jeg håper virkelig det er mineralsk olje...
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Tømme system GSA

Post by tronde »

Du ville ganske sikkert merket problemer hvis oljen ikke var kompatibel. Det skal finnes en servicemelding for XM med hydractive som sier at det er OK å blande inn 0,5 liter mineralolje for å øke smøreevnen. Gjør som Mads foreslår, så får du ut mye gugge.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Tømme system GSA

Post by mads »

tronde wrote:Det skal finnes en servicemelding for XM med hydractive som sier at det er OK å blande inn 0,5 liter mineralolje for å øke smøreevnen.
Snasent! Ikke helt ukjent, men ganske glemt for meg og sikkert mange andre også. Det forklarer kanskje noen hengende HA-systemer, muligens et knekt stempel også..
Post Reply