Bakvendt ladelampe

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Bakvendt ladelampe

Post by gsak »

Hei
Ladelampen på GSAn min lyser på høyt turtall, mens den får lading som normalt, og er slukket på lavt turtall, når ladingen er lav/borte.
Noen som har opplevd det samme?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bakvendt ladelampe

Post by mads »

Nei. Men noe muffens er det jo. Henger jeg med skal en ladelampe få +12V fra "begge" sider for ikke å lyse/gløde. Blir det lavere/ingen spenning på den ene siden vil den lyse.

For eksempel på en CX med vanlig lurvete ledningsnett etter 300kkm, fjernlys og god snurr på kupevifte, så blinker ladelampen i takt med intervallvisker ganske enkelt fordi spenningen i deler av el-nettet blir for lav. Motstand blir for stor for effekten som tas ut. Varmekabler heter det når de ligger i gulvet hjemme 8) På akkurat denne gikk faktisk spenningen opp på cigar-tenneren når man stoppet mølla. Heia ledninger og kontakter i CX...

Men den lyser ikke selv om regulatoren på en CX går fløyten og koker batteriet. Dessverre. I perioder kjører jeg med et billig voltmeter i cigar-tenneren for å se om det viser noe annet der enn det pleier. Jeg forestiller meg man da kan ta litt forholdsregler hvis lading endrer seg underveis. Det krever jo at man vet hva vanlig/normal modus operandi er.
Post Reply