lading

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

lading

Post by gsak »

som noen kanskje vet har jeg overtatt ladeproblemet til Geir
det jeg har funnet ut var en ledning som ikke var koblet på den ene kontakten på dynamoen, da jeg koblet på den steg spenningen fra litt under til litt over 12.
Image

det er flere som har foreslått at den røde ledningen er feil og uoriginal, enten at den er koblet feil eller at den er for tynn og da ikke fører strømmen godt nok til batteriet, men når jeg måler spenningen direkte på ledningen før den når batteriet er den allikevel for lav, så jeg skjønner ikke... og det har vært byttet dynamo flere ganger og jeg har også byttet relè men dette har da altså ikke båret frukter!!
får kanskje legge til at mens Geir hadde den var det overlading som var problemet men nå er det ingen lading i det hele tatt
dette problemet er det som står igjen før skilting og kjøring så hvis noen har noen tips til en løsning tar jeg det imot med stor takk :|
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Er litt usikker her - er dette en GS eller en GSA?

Har hatt noen eksemplarer av begge typer og ladesystemet er forskjellig på dem. GSA har innebygd regulator mens GS har den utvendig. Orginalt festet PÅ batteriet

GS regulerer et jordingspotensial til generatoren. Dette ser du ved at det er permanent spenning på generatoren når motoren står mens denne vil bli lavere og lavere dess mer lading batteriet trenger.

Har bygd om GS-lading til GSA-lading, det som trengs for å få til det er å koble inn en eller annen pære i kretsen til generatoren for å få denne til å virke riktig. GS har jo ikke ladelampe originalt, kun det bimetallbaserte voltmeteret som også virker riktig etterpå.

Lederen fra generatoren til batteriet tar turen under innsugningsmanifolden til starteren og er der koblet sammen med lederen fra batteriet. Mulig noe kontaktproblemer der?

Har også hatt problemer med kabel og kabelsko på flere Citroën-modeller (CX, BX, GS, GSA). Dette har resultert i masse nye ledere og nye sko.

Hadde kjørelys- og start-problemer med en CX som skyldes irring av kabelskoen til starterreleet. Skifte av skoen hjalp littegrann men problemet ble ikke helt borte før jeg skiftet omlag en halv meter av ledningen. Sjekk av ledningen avduket at irr hadde krabbet inn under isolasjonen og ødelagt ledermaterialet langt innover fra enden. Kan du slite med noe lignende til/fra generatoren og/eller regulatoren?
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Dette er en 1978 GSpesial.
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

hmm skal sjekke dette
tuusen takk for tips :!: begynner faktisk og bli ganske lei og irritert over å ikke ha noen gs å kjøre med nå!!
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

har nå byttet ledningen fra dynamo til starter uten resultat, sjekket du de andre ledningene mens du holdt på, Geir?

altså, når man sj ekker spenning ut fra dynamoen kan man ta kontaktene på måleapparatet på pluss på dynamoen og til jord? isåfall kommer det ikke noe/veldig lite strøm fra dynamoen.


og- over dynamoen langs viftehuset er det 2 ledninger, en grå som går til releet, og en som er grønn(sees på bildet) som jeg ikke vet hvor går og jeg ikke finner på skjemaet. jeg har blitt fortalt med at den grå skal på dynamoen, for å regulere spenning(som du sier) men når jeg har denne på er det ingen spenning. har også prøvd å koble utenom releet men fortsatt ingen spenning. men når jeg setter på den grønne istedet kommer spenningen opp på ca 13.5 og da lader den jo eller hva? men jeg har altså blitt fortalt at det er den grå(til releet) som skal sitte der...
skjønner ingenting..
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

er det noen som vet om dette er riktig?
Image

den gule ledningen fra dynamoen er forbindet med ledninger til blinklys og hovedlykter. disse fungerer jo som de skal men jeg skjønner ikke hvorfor de er koblet sammen.
den grønne ledningen jeg har nevnt(som kommer ut over dynamoen ved siden av den grå til releet, og som gir ladning når jeg kobler den på) går inn i torpedoveggen hvis det sier noen noe... kan oså nevne at når jeg på dynamoen kobler av den grå og setter på den grønne dør motoren ut etter noen sek.
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Problemet var jo alltid for mye strøm. Mens du har for lite strøm.Dette elektriske anlegget er jo ikke akurat avansert så jeg tror jeg ville krøpet til korset og oppsøkt en bilelektriker. :idea:
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

GS i orden! releet var ødelagt, nesten så enkelt at det er bittert
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Genialt gleder meg til og se Amelie rulle igjen :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

det må være releet av metall du hadde overlading med, Geir? for jeg så det ga overlading ved høyt turtall

Per skaffet meg et helt nytt, og releene fra GSA som er av en annen type går visst aldri istykker, så noen vet det om de skulle få samme problem

Og den grønne ledningnen som ga lading når man koblet på var visst noe som går til forgasseren så den skal man holde seg unna. Hvorfor det ga lading må fåglarna vite :D :?
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Hei du har helt rett det var det i metall så da har vi lært noe nå også.
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

gsak wrote:Og den grønne ledningnen som ga lading når man koblet på var visst noe som går til forgasseren så den skal man holde seg unna. Hvorfor det ga lading må fåglarna vite :D :?
Sitter det inte ett munstycke som ska bryta bensintillförseln om motorn stannar? För att undvika brand vid olycka!?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply