Coilen røk, ingen i reserve..

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Coilen røk, ingen i reserve..

Post by pigland »

På vei hjem fra dagens LHM-kaffe / Gatebil-arrangement :!: så daua GSen i en bakke ca 4 km unna hjemme. Jeg tenkte "hva, tom for bensin? ikke tenning?"

En liten indikator var at turtelleren også datt som en stein i det den stoppa, før turtallet egentlig var i bunn. Fikk trillet den inn på en gjesteparkering, og dette var i busstraseen i retning hjem så jeg heiv meg på første buss.

Fikk kona med i annen bil på vei ned til GSen, med full reservekanne, multimeter, tenningspistol og diverse verktøy.

Helte på bensin og forsøkte å starte. Den kom men daua igjen etter et halvt minutt. Ok, da fikk jeg til å måle med multimeter og tenningspistol. Fullt utslag på stift, plussen og minusen på coil, men ikke noe utslag på tenningspistolen. Aha, feil funnet. Men ingen coil i reserve.

Dro hjem igjen, rotet i bagasjerommet til 2cv-en og fant et par 2cv-coiler. Fant en ekstra tennplugg og dro ned igjen til bilen og koblet til på den ene utgangen på 2cv-coilen og en plugg på den andre ved hjelp av en pluggledning fra den ene fra GSen.

Fikk mekka til koblinger og startet den opp. Den gikk selvfølgelig bare på tre sylindre pga nevnte kabel fra den ene pluggen, men det var da ihvertfall noe. Ikke lenge etter daua den helt igjen, jeg fikk mekka koblingene litt bedre og fikk karret meg hjemover. Litt start og stopp, kjørte litt med nødblinken på, men fikk slengt den inn på parkeringsplassen hjemme før den stoppet igjen. Nå står den der, og det første jeg gjør over pinse er å kjøpe en spjut ny coil :) Og jeg kommer til å ha en i reserve i bilen sammen med stift, kondensator, fordelerlokk og rotor...

PS. godt dette ikke skjedde på lørdag natt, på vei hjem i 01-02tida.. Det hadde vært frustrerende det!

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Da var alt i skjønneste orden, stiften var den egentlige syndern her.. Den klarte nesten ikke å åpne seg, så jeg fikk stilt den på 0.5 mm og justert tenninga til 10 grader btdc. Nå surrer den så fint at! Og jeg har en coil i reserve ;)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply