GS Lading - på nytt

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

GS Lading - på nytt

Post by Un petit GS »

Hallois!

Driver å jobber gjennom 2fix-lista på GS'en, og en av disse er Lading.

Bilen lader ikke... og det er innsatt en elektronisk laderegulator grønn (GSA?) og jeg lurer på om det hele skyldes at delene ikke passer sammen, og ikke at noen av dem er i stykker?

Kan man bruke "moderne" elektronisk laderegulator på GS (-76 GSpecial) uten ombygging? Noen som vet dette?

Eller kanskje jeg er på feil jorde her, og at den grønne elektroniske faktisk er en GS regulator, og da må være i stykker?

Hjelp mottas med takk!

H.SaX
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: GS Lading - på nytt

Post by pigland »

Un petit GS wrote:
Bilen lader ikke... og det er innsatt en elektronisk laderegulator grønn (GSA?) og jeg lurer på om det hele skyldes at delene ikke passer sammen, og ikke at noen av dem er i stykker?
Kjenner ikke systemet til GSA, men har den kontakten med tre poler der en er på tvers som går til regulatoren?
Kan man bruke "moderne" elektronisk laderegulator på GS (-76 GSpecial) uten ombygging? Noen som vet dette?
Det frister meg veldig å prøve noe slikt:
http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/2 ... /ANR14110/
Mener denne bør passe flere modeller inkl. GS. Nettodelar.com i Sverige har også noe slikt.
Eller kanskje jeg er på feil jorde her, og at den grønne elektroniske faktisk er en GS regulator, og da må være i stykker?
Min 74-modell har en svart boks i plastikk. Hvis jeg tar av plastikkhetta kan jeg justere når solenoiden skal slå av og på lading. Tror den står litt for høyt nå, for ei nærlyspære har røket og måleren i bilen ligger helt mot det røde. Så da er det bare å få stillt den ned igjen. Måtte stille den opp før fransk bildag, for da ladet den for lite. Kan være vrient å finne det optimale punktet siden dette er både elektrisk og mekanisk styrt.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

hmm... har gått over dynamoen, og børstene er ok. Har ikke målt viklingene på den, men jeg "antar" at den er ok. Har prøvd meg forskjellige regulatorer, men resultatet er det samme... ladenåla kryper opp til starten av det prikkete området, og lengre ned om jeg slår på lys.

Vanlige lys funker helt ok, alle sammen faktisk, tilogmed skiltlysa.

MEN.. klokka går ikke i dashbordet, og alle lys untatt oljelampe og hydraulikk er kjempesvake... nesten usynlig på dagtid.

Så jeg tror det er jordingsfeil en eller annen plass. Det virker som pærene som jordes via følere til jord lyser ok, mens de som får 12V nesten ikke lyser i det hele tatt. Så jeg begynner å tro at et jordingspunkt mot motor/chassie en eller annen plassen er rustet.

Har skiftet dashboard (begge klokkene går ikke), og pusset alle kontakter, uten at det hjalp... :-/

Starteren går greit, og jeg har sjekket jording fra batteri til motor, som ser ok ut. Men hvor er den ledningen som jorder fra motor til chassie? Og evntuelt er det flere jordingspunkt (instrumentpanel, laderegulator etc) noen plass som jeg kan gå over??

Noen som kjenner GS godt nok til at de kan peke ut hvor problemet eventuelt kan være?

H.SaX
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: GS Lading - på nytt

Post by RN »

Prøv å feilsøk med en starkabel,fra motor til chassie.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: GS Lading - på nytt

Post by Göran W »

Original är väl att batteriet jordar till chassiet och sedan en jordfläta mellan motor och chassi? Den senare kanske saknas helt?
Om den vanliga tjocka, runda jordkabeln går till motorn kan den dessutom vara förstörd inuti - tål inte motorns ständiga rörelser!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply