GS 1976 Turteller

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

GS 1976 Turteller

Post by Un petit GS »

Hei,

Er det noen som har oversikt på hvilken ledning som gir pulser til turteller på GS?
Jeg har en GSpecial som opprinnelig ikke hadde turteller, hvor jeg har ettermontert. Men ledning for pulser trenger å trekkes opp på nytt igjen.

Noen som har oversikt?

Harald Sakshaug
Citroen GSpecial 1976
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: GS 1976 Turteller

Post by skjalg »

Har ikke sett bilen din, men jeg går ut fra at du har det gamle dashbordet. Har du skiftet dashbord og montert et gammel type med turteller, eller har du fått tak et annet GS dashbord ( gamle X1 med rund instrumenter )? Eller har du ettermontert en løs turteller? Hvis det er originaldashbordet gammel type med turteller, tror jeg at det var lagt opp ledning til coilen som ga puls til en eventuell turteller. Spørsmålet er om du ser spor av en ledning som er klipt av i nærheten av coilen. El anlegget er tegnet opp i rep.håndbøker, har du f.eks Haynes tror jeg du finner fargekodene og plassering av ledningen. El anlegget i GS er såpass enkle greier at jeg tror det skal være synlig når du studerer baksiden av dashbordet hvilken samlekontakt turtellerledningen skal inn på. Hvis du finner den ut fra dashbordet er det lettere å se om det sitter en ledning på motstykket ( ledningsbunten som kommer fra motorrommet). Begynn der og se om du blir klokere.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: GS 1976 Turteller

Post by mads »

Støtter Skjalg der, det er ikke mange ledninger i en GS :)
76 er siste år med "gamle" instrument, altså gul rulle med den voldsomme farten og kjøkken-/badevekt på turtall (eller nest siste år? 78 har nye i hvert fall). Jeg har en som ikke har vært så mye fra hverandre der vi kan sammenligne. Den er ikke ute om dagen, men når greiene til veivesenet regner litt bort så løsner det.
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Re: GS 1976 Turteller

Post by Un petit GS »

Det er veldig hyggelig at det enda er liv i dette forumet! :)

Jeg har satt inn et "club" dashboard hvor jeg har flytta over origialspeedometeret. Ledningene passer, og jeg tror nesten alle er på plass i kontakten. Men som dere sier, så er kanskje klipt på coil siden?

Skal sjekke!

Takk igjen!
Harald
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Re: GS 1976 Turteller

Post by Un petit GS »

Har undersøkt og lett, men jeg finner at ledningsnettet i GSpecial mangler ledningen til turteller.
Så det ble å sette på en ledning på den mutteren på instrumentet som er festet til kobberbanen hvor ledningen skal være.
Samt, å trekke denne ut til startmotstanden på coilen hvor ledningen til stiftene står.
Da fungerer turtelleren som den skal :)

Harald
Post Reply