Starte når motoren er varm

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Starte når motoren er varm

Post by pigland »

Har hatt et par tilfeller nylig der jeg må kinne nokså lenge før bilen starter når motoren er varm. Begge gangene har jeg slippt nøkkelen fra starterposisjon og tilbake til tenningsposisjon, og da sviver plutselig motoren. Kan det være det elektriske i tenningslåsen som er i ferd med å gi seg, eller kan det ha vært tilfeldig at dette har skjedd?

Ved kald motor så starter bilen veldig lett og greit med choke på.

Jeg har rele på hovedlysene, så det skulle jo ikke være veldig mye strøm som går gjennom tenningslåsen.

Og det kan jo samtidig være bensindamp-trøbbel type for mye etanol i bensinen, selv om jeg mener nokså sikkert at jeg bare har fyllt 98-oktan i år.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Starte når motoren er varm

Post by dagmatti »

Hmm, dette kan faktisk være elektrisk. Som regel har coilen en motstand i serie for å begrense strømmen og dermed slitasje. Denne brukes når nøkkelen er i tenning, men den er kortsluttet i start posisjon. Dette er for å få bedre gnist når man starter. Litt avhengig av hvordan releene og motstanden er koblet kan det nok bli en feil som du nevner, da får du kun gnist bare i den ene posisjonen. Jeg tror kun gnist i start er vanligst, men begge deler kan avhengig av oppkobling gå an.


-m
Post Reply