Kan en CX gjøres "u-senk-bar"?

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Kan en CX gjøres "u-senk-bar"?

Post by ingkogni2 »

Hva er det 2.generasjons XM har som gjør at den ikke synker ned? Ser for meg en elektroventil eller noe sånt... :?
Kan dette monteres på en CX?
Hadde vert litt artig å prøvd ut.... :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer litt på hva er det som gjør at en CX egentlig synker ned? Byttet LHM på den gamle cx'en min, og etter det står den oppe nesten 2 dager i stekk, mot 5-6 timer før. Merkelig?! Hva skjer? :D



--
mattis
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

dagmatti wrote:Hei,

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer litt på hva er det som gjør at en CX egentlig synker ned? Byttet LHM på den gamle cx'en min, og etter det står den oppe nesten 2 dager i stekk, mot 5-6 timer før. Merkelig?! Hva skjer? :D



--
mattis
Kanskje du har fyllt på pærebrus? den er jo grønn - og har kullsyre... kan jo være en sprudlende forklaring? :lol:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:Hei,

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer litt på hva er det som gjør at en CX egentlig synker ned? Byttet LHM på den gamle cx'en min, og etter det står den oppe nesten 2 dager i stekk, mot 5-6 timer før. Merkelig?! Hva skjer? :D



--
mattis
vil anta at det har noe ved viskositeten og innholdet av fremmedelementer å gjøre. LHM trekker til seg små partikler og væske og mister på den måten sin opperinnelige egenskap. En kan tenke seg hva som ville skje om man fylte på vann eller for den saks skyld pærebrus? Hydraulikkoljen presses gjennom ørsmå hull i systemet og på grunn av "konsistensen" så oppstår en hvis treghet. Etter noen års slittasje (med div partikler i systemet som virker som slipepapir) blir det som skal være tett ikke så tett lengre. Det oppstår lekasjer i det indre systemet. Lekasjer i fjæringssylinder er nokså vanlig men også andre plasser. Når du da bytter ut "pærebrusen" med ny og seig Lhm bruker nok oljen lenger tid gjennom lekasjene enn "pærebrusen".
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kan en CX gjøres "u-senk-bar"?

Post by Helge S »

ingkogni2 wrote:Hva er det 2.generasjons XM har som gjør at den ikke synker ned? Ser for meg en elektroventil eller noe sånt... :?
Kan dette monteres på en CX?
Hadde vert litt artig å prøvd ut.... :D

IngKogni2
XM med antisynk (fra 95) har en ekstra gasskule (akkumulator) med reservetrykk/ekstra kapasitet til fjærbena. Derfor kan du for eksempel på noen XM og Xantia faktisk se en tredje kule på bakakslingen selv om bilen ikke har hydraktiv.

For min del synes jeg det er KUUULT at både CX og XM (->94) synker ned og ligger flate på bakken! Kanskje ikke fullt så kult om fram eller mest vanlig bakenden synker mye fortere slik at bilen står skjevt. Men når den først ligger nede 8)
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Så den ekstra akumulatoren forsinker bare synkingen, eller kan den stå i evigheter uten å synke?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Inget varar för evigt! :wink: Även en bil med "antisjunk" sjunker så småningom!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Hmmm, liten morsom sak jeg oppdaget med min nyervervede GS: Jeg stod i fred og ro å fylte bensin. Da synker jo bilen litt ned i og med at motoren nødvendig vis er av. Men hva hender???!! jo, plutselig hever den seg!! :shock: Det var noen som våkna da gitt!
Gs`n holder seg forøvrig ganske lenge oppe når den står parkert.
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Børre wrote:Hmmm, liten morsom sak jeg oppdaget med min nyervervede GS: Jeg stod i fred og ro å fylte bensin. Da synker jo bilen litt ned i og med at motoren nødvendig vis er av. Men hva hender???!! jo, plutselig hever den seg!! :shock: Det var noen som våkna da gitt!
Gs`n holder seg forøvrig ganske lenge oppe når den står parkert.
kan det være høydekorrektoren din funger som den skal? :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Synes en CX ser litt trist ut dersom den bare senker seg bak, og det er nok et tegn på at alt ikke er som det skal være...
Etter å selv ha undersøkt litt har jeg konkludert med at det normalt kan være tre årsaker til at en CX legger seg ned med bakenden raskere enn normalt:
- En lekkasje i bremseventilen til bakbremsene (lekkasjen kan være innvendig)
- Feil med høydekorrektøren
- Uren LHM/filter, alternativt mye vann/kondens i beholder

Mange rapporterer at bilene blir bedre etter å ha skiftet LHM, alternativt renset med Hydroflush. Hos meg mistenker jeg problemer med bremseventil og/eller høydekorrektør.
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Tor Olav wrote:Synes en CX ser litt trist ut dersom den bare senker seg bak, og det er nok et tegn på at alt ikke er som det skal være...
Etter å selv ha undersøkt litt har jeg konkludert med at det normalt kan være tre årsaker til at en CX legger seg ned med bakenden raskere enn normalt:
- En lekkasje i bremseventilen til bakbremsene (lekkasjen kan være innvendig)
- Feil med høydekorrektøren
- Uren LHM/filter, alternativt mye vann/kondens i beholder

Mange rapporterer at bilene blir bedre etter å ha skiftet LHM, alternativt renset med Hydroflush. Hos meg mistenker jeg problemer med bremseventil og/eller høydekorrektør.
Om den bare synker bak er det helt klart et tegn på lekasje i sikkerhetsventilen, feil ved høydekorrektoren vil kanskje gi seg seg utslag på bilens høyde med motoren i gang?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Har nettopp skifta alle fire gasskulene. Det blei "ny" bil som forventa. Noko anna positivt som kjedde, var at bilen står oppreist heile natta. M.a.o. pratisk tala "usenkbar"! Før tok det ein time før dama låg flat. Kva kan grunnen vere? Dei gamle kulene var ikkje totalhavarerte. Tok Hydroflush-kuren for eitt år sidan.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Da har bilen kjørt rundt 1500km med renseveske. Nå er den snart som før, at den har sunket helt ned etter 6-7 timer! Kan det være at vesken nå har blitt møkkete, og at det er grunnen til at den synker fort ned igjen? :-)


-mattis
Post Reply