Justere Diravi

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Justere Diravi

Post by Citpilot »

Nå som sveising og innledende istandsetting + EU kontroll er unnagjort kan jeg endelig begynne å pusle med noe hyggeligere enn rust og råtne ledninger (hydrauliske og elektriske..) så:

Jeg skal bytte bærearm høyre foran, øvre, komplett med lagre og bærekule og deretter få justert styringen skikkelig. Den lider av de klassiske symptomene skjevt ratt og trekker litt til venstre.

Først: Styreledd og bakre bærearmslagre er ok, og rattet er skrudd på rett, det blir like skjevt til andre siden for å si det slik.

Kan noen gi tips om hvordan en fullstendig justering av en villfaren diravi skal foregå? Jeg har forstått noe om låsing i midtstilling med stålstreng, midtstilling av koblingen under reservehjulet og så få hjulene til å peke rett, men jeg trenger sårt en fullstendig gjennomgang av dette. Jeg har "trakrite" til hjulstillingskontrollen, og godt med verktøy og sveisetråd, mangler bare oppskriften!

Noen?

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ta en titt her. http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... M#Styrning
Dette ser også ut til å være en god side. Får ikke fram bildene, men det kan være forbigående. http://www.godmachine.demon.co.uk/cxsteer.html
Her er det også noe matnyttig. http://hem.passagen.se/bluestar/techsteer.html

Ellers er det slik at når du tar av dekslet under rattet så ser du en liten gummipropp. (Hvis den ikke er forsvunnet). Den siter i det hullet der du skal stikke inn sveisetråden. Pass på at du får den langt nok inn. Hullet er på oversiden av "rattstammen". Nå er Diravien i midtstilling. På den fleksible koplingen løser du to 13 mm mutere. En tredje "mutter" sitter på en eksenter. Det er denne du justerer med. Du får prøve deg fram.
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Jepp, har sett på disse her. Det jeg ønsker meg er en mer detaljert "punkt for punkt " liste, med detaljer. Hva slags tråd skal man låse diravien med? Er 0,8mm mig tråd greit eller bør jeg få tak i pianotråd? Bør den være tykkere, hvor tykk kan den være? Hvor langt inn skal tråden? Og vil låsing sette rattet i midten, sammen med diravi enheten slik at jeg kan justere hjulstilling og rett frem posisjon med rattet låst?

Jeg kommer vel tilbake med noen spørsmål underveis tenker jeg, får lære ved å gjøre det kanskje.

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

0,8 mig tråd er for tynt. Bruk en sveisetråd til gassves eller klipp en eikert ut av sykkelhjulet. :wink:
Tråden går gjennom kammen til selvopprettinga og div tannhjul der inne så du låser i absolutt 0 posisjon. Hvor langt den skal inn? Tja ca. 15 cm antagelig.
Har du gasskula nr. 18 og 19? Der har jeg noen artikkler om Diravien samt endel bilder. Send meg en PM eller E-mail med ditt telefonnr. så ringer jeg deg i kveld etter klokken 2100
Mvh
Post Reply