El-vinduer foran

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

El-vinduer foran

Post by Tor Olav »

Er det noen som vet hvor problemet ligger når man ikke får lukket sidevinduet foran ordentlig? Det er i disse dager 18 år siden jeg kjøpte min første CX, men jeg kan ikke huske å ha opplevd dette...

Når vinduet er ca. 80% oppe, går det ut av sporet på B-søyle siden av dørkarmen og tilter litt fremover - jeg klarer å hjelpe det nesten på plass, hvis jeg dytter det inn igjen fra utsiden, men helt tett blir det uansett ikke.
Det er jo litt upraktisk å måtte gå ut av bilen for å lukke vinduet :)
Er det noe som er løst? Eller noe som er utslitt? Når vinduet f. eks. er halvveis oppe virker det som om det sitter ganske godt, og det ser ikke ut som om det er noe slark noe sted, men et eller annet gjør at det sporer av og er på vei ut av skinnen i dørkarmen....
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ta av dørtrekket. Heisemekanismen sklir i ei skinne som er festet med to muttere ca midt på døra. Den ene av disse går i et langaktig hull. Dette er justeringen. Går ut fra at du må file hullet lenger. Husker ikke i hvilken rettning. Prøv deg fram. Tror jeg har vært borti og filet hullet 1cm lenger. :wink: Ellers hjelper det å smøre den hvite plast "dingsen" som går i skinna i forkant. Prøv om du kan få på noe grease på skinna nedenfor der lista slutter. Litt grease på skinnene som resten av leamikken glir i skader heller ikke. :D
Mvh
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Takk for tipset - da har jeg noe å gjøre på lørdag, da! :)
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Helt i orden. Skulle det dukke opp spørsmål når du begynner så er jeg tilgjengelig på mob. 952 18 701 etter klokken 1430.
Mvh
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Er du heldig så ser det ikke ut som i dørene på min først GTI serie 1
Da jeg begynnte på jobben tenkte jeg justering smøring, den dagen sa jeg F......... ikke en Citroen til i mitt liv.
Allt inne i døra var rustet i biter.
Og løftet holdt jeg i 2dager reiste til byen for og kjøpe ny dør på huggeren endte opp på bil auksjon og kom hjem med en 2,5tri automat 87 mod.
Men er der noen som har stående en cx 2,5d limosin denn med baksetet nesten inne i bagasjeromet. og klappstoler på ryggene til forstolene. jeg trenger en!!!!!!!!!!!!!
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
nikolai
Posts: 11
Joined: Sun 25 Jan, 2004 23:22
Location: hamar/norge

Re: El-vinduer foran

Post by nikolai »

Tor Olav wrote:Er det noen som vet hvor problemet ligger når man ikke får lukket sidevinduet foran ordentlig? Det er i disse dager 18 år siden jeg kjøpte min første CX, men jeg kan ikke huske å ha opplevd dette...

Når vinduet er ca. 80% oppe, går det ut av sporet på B-søyle siden av dørkarmen og tilter litt fremover - jeg klarer å hjelpe det nesten på plass, hvis jeg dytter det inn igjen fra utsiden, men helt tett blir det uansett ikke.
Det er jo litt upraktisk å måtte gå ut av bilen for å lukke vinduet :)
Er det noe som er løst? Eller noe som er utslitt? Når vinduet f. eks. er halvveis oppe virker det som om det sitter ganske godt, og det ser ikke ut som om det er noe slark noe sted, men et eller annet gjør at det sporer av og er på vei ut av skinnen i dørkarmen....
.... :lol: :lol: ...jeg hadde lignende problem på min `87 tri break...feilen var i saksa til haise mekanismen/klinkigen/,butt saksa og problemet er løs er min tips... :lol: :lol:
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

.... ...jeg hadde lignende problem på min `87 tri break...feilen var i saksa til haise mekanismen/klinkigen/,butt saksa og problemet er løs er min tips...
Hadde samme problem med min, og dette ble løsningen den gangen :D
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
Post Reply