"Komfort-kuler"

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

tja, satte akkurat på et par "comfort" kuler (classicparts) bak på min "nye" TRS i dag. De som satt på bilen var flate, og nå ble den veldig fin... 8)
- men om det er vesensforskjellig fra ordinære kuler kan jeg vanskelig vite, siden de gamle var tomme.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

The damper holes are bigger than normal so the rear end tends to be softly damped,

Ok! Da er det verifisert, siden turboen har stivere demping foran vil det bli omtrent perfekt mao. :D



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:Hei,

Jeg fikk tips (fra klubben) om å bruke kuler foran fra gti turbo bak på min stasjonsvogn (med 40 bar trykk) istedet for å bruke bak-kulene fra personbil. De original kulene bak på break er jo mye større enn på personbilen. Noen som har testet dette? Jeg tenkte å teste det da men... :D



-mattis
hm...her det noe jeg ikke skjønner. Du har fått råd om å bruke kuler beregnet på GTI turbo 2 forran, bak på din TRD turbo 2? Kulene forran (normalt 75 bar) har jo adskillig høyere trykk enn bak (normalt 40 bar), så hvordan skal det bli? Er jeg helt på viddene nå? forklar meg... :shock:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Ja altså kulene skal jeg bruke, men trykket skulle være 40 bar da. :-) Tror det er 35 bar som er vanlig bak. Jeg skal fylle kulene til 40 bar på lørdag. Tror det var fordi dempingen i disse kulene er den samme eller i det minste veldig lik de som originalt sitter bak på break.

Så vidt jeg husker fra argumentasjonen er det ikke smart å bruke personbil-bak kuler bak på break, da de er fysisk mindre og innvendig mye mindre, samt noe feil demping.

Kulene som sitter foran er da noe større fysisk (?) selv om de ikke er like store som de originale break-bak kulene, og passer bedre (gir altså riktigere vinkel på sylinderen mot svingarmen), og har riktigere demping, men litt for lite demping.

Er volumet i kulene foran og bak det samme på personbilen?



-mattis
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Noen som vet hva klubben tar for sine etterfylte orginal kuler? Fikk ikke klubben en hel haug av disse sett over og fylt av Willy. Eller var det bare Jon som fikk dette gjort?

Synes en av forsettene klubben bør sette seg er å sette sammen en liten prisliste på de mest vanelige delene som ligger på lageret. Tror dette vil gjøre det lettere for folk å bruke det. :D

Mine Gti kuler er temmelig flate nå, er nesten som å kjøre amerikansk. Og da mener jeg 2005 Ford, ikke 1969 Cadilac.... :roll:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Det er en del forskjell på forran og bak.
(volum/trykk/demperhullet)
CX berline alle modell uten GTI turbo:_forran: 500/75/1,90 bak: 500/40/1,25

CX GTI turbo _forran: 500/75/1,65 bak: 500/40/1,25

CX break/safari _forran: 500/75/1,90 bak: 700/35/0,50

CX berline/alle modeller og turbo har i grunn samme kuler bortsett fra at gjennomstømmingen av hydraulikkvesken går tregere, og demperen derfor blir stivere forran.

break kuler har større volum og mndre trykk og lite gjennomstømning som jeg forestiller meg gir en lengre vandring på fjæringen, men likevel treg nok til tåle eventuell last. Slik jeg har forstått det blir breaken "bedre" med last. Da er det kanskje ikke dumt lell med GTI turbokulene bak, men bilen blir ganske stutt med mye last...eller?

hmm...ikke helt enkelt dette
:roll:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote:Noen som vet hva klubben tar for sine etterfylte orginal kuler? Fikk ikke klubben en hel haug av disse sett over og fylt av Willy. Eller var det bare Jon som fikk dette gjort?
finnes det ikke en fylleguru på østlandet da? Per Deren eller noen...?
Synes en av forsettene klubben bør sette seg er å sette sammen en liten prisliste på de mest vanelige delene som ligger på lageret. Tror dette vil gjøre det lettere for folk å bruke det. :D


mye arbeid på få frivillige=tar lang tid.
Mine Gti kuler er temmelig flate nå, er nesten som å kjøre amerikansk. Og da mener jeg 2005 Ford, ikke 1969 Cadilac.... :roll:
har du fyllbare kuler er det jo en smal sak.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Jeg har kjøpt noen kuler av klubben. Så vidt jeg husker (men jeg husker ikke bra) koster de 200 pr. kule. Men dersom du leverer tilbake din gamle, og den er så bra at den kan fylles, koster det bar 100 pr. kule.

Ang. priser på saker og ting er de enkle å få tak i via epost eller telefon. Er enig i prisliste likevel. :-)

Jeg skal til Per på lørdag og fylle de turbo kulene. :-) Det koster 285 pr. kule sa han. Kanskje blir det et eksperiment, men det virker ikke som om det er noen tvil om at vanlige berline-bak kuler på break fungerer dårlig, i det minste etter kort tids bruk. Så får vi nå se. :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

har du fyllbare kuler er det jo en smal sak.
Alle kuler er fyllbare. Du må bare ha det rette utstyret. En ventil er et mulig lekasjepunkt. Eneste plassen det er en fordel med ventil er bak. Da kan du fylle uten å demontere kulene.
For uten det hullet som er omtalt i denne tråden og som citro1cx har satt opp en liste over finnes det flere hull. Disse er dekket av to stålplater. Fram er det 4 hull (tror det er fire i hver rettning) og bak to (Gti Turbo) Det er også forskjell på tykkelsen på stålplatene. Så det er mye som forandres når man setter en framkule bak. Men for all del, prøv det og fortell om erfaringene. De originale bakkulene på Break er på 700 ccm, som citro1cx skriver, og de er delbare.
Det som også er mulig er å lage hovedacc og bremseacc kuler av demperkulene. Det er bare å ta ut ventilen. Den er valset fast.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

så lang tid kan det altså ta, men nå er kulene bak på! :D

Jeg har jo kjørt stasjonsvogn i mange år, og så vidt jeg kan kjenne er disse kulene veldig bra å bruke bak! Synes kanskje jeg merker at den har så vidt litt mindre "vandring" i de aller verste telehivene i 90-120km/t på ufundamenterte vårløsningsveier (de som cx er laget for vet dere), og de aller minste, nermest "vibrasjons-dumpene" er kanskje litt tydligere enn de skal være (men dette kan være andre ting, som dekktrykk/vinterdekk f.eks.).

Alt i alt ble bilen utrolig å kjøre, og det er helt tydelig at fjæringen foran og bak spiller bra sammen. Har ikke testet den med mye last enda.



-mattis
Post Reply