Konvertering fra manuell til automat

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Guest

Post by Guest »

Når det er snakk om vedlikehold er det også et filter som skal byttes. Det har ikke Citroen men kan skaffes direkte fra ZF. Min lokale Citroen forhandler på Notodden hjalp til med dette. De trenger nummeret på kassa.

Dette blir det ofte slurvet med pga en del skruing for å bytte filteret, men noen ekstra timer på vedlike hold er ofte mange timer spart senere

Ha en fin dag.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Denne gangen var det jeg som var gjest med filter fra Notodden

Hei igjen
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Karl! Kan du beskriva hur man byter filtret? Hur mycket måste skruvas ner? Vill ju gärna göra det rätt från början. :wink:
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Skru av bunnpanna på automatgearkassa fra undersiden av bilen. Masse små skruer.

Innenfor lokket skal en finne filteret.

Obs har ikke gjort dette selv da bilen ble vraket før jeg fikk byttet.

Jeg har en defekt automat jeg kan opne å se, dersom jeg får tid.

Skal til varmere klima i 3md :P
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hva med automat på en TRD? Noen med erfaringer
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har akkurat kjøpt min første TRI Automatic. Den virker helt fint, men er litt tørst :lol:
Grunnen til at du ikke får skiftet all oljen på kassa med å åpne tappeskruen beror nok på at en ikke får tappet converteren. Så på Citroenakutten at det var lønsomt å skifte olje ofte. Det kan jeg godt tenke meg, for den som var på min var veldig "møkkete".

Jon
(Med 11 CXer i "stallen").
Dag H

Ombygging til automat

Post by Dag H »

Kjenner en som hadde en break 2400 automat, satte inn dieselmotor, men beholdt automatkassa! Han sa det gikk greit, men så er han relativt kompetent... Måtte visst bl.a. bytte bunnpanne, noe med drivakslinger? Det burde vel da også være mulig å bytte til automatkasse i en manuell bil, forutsatt at du får med bunnpanne(drivakslinger), overføringer osv... Sikkert ingen liten joob, dog!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Snakket med en som påsto at det ikke var samme lengden på veivakselen på motorene som var beregnet på automat og de som var beregnet på manuell kasse. Noen som har peiling/erfaring?
Jon
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Tror gutta på Øverland Dekk og Bil i Molde har konvertert andre vegen - dvs. fra automat til manuell. Kanksje verdt å ta en prat med de. :idea:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har akkurat snakket med Øverland. De skiftet motor med gearbox. Da går det selvfølgelig. :) Men han mente også at det ikke går å sette ei manuell kasse på en "automat motor" og omvendt. :cry:
Noen flere som vet noe om dette?
jon
Post Reply