hvorfor ikke bx?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

CX og XM klubb

Post by Black Lemon »

Som tidlig medlem i både CX-klubben (nr. 7) og XM-klubben (nr. 5), vil jeg gjerne legge til at jeg er imponert over den insats flere av initiativtagerne har lagt for dagen i sin streben etter å hjelpe eiere av CX og XM. Vi kjører ikke Toyota Corolla, men CX og XM. Disse bilene trenger pleie og omsorg akkurat som oss mennesker.

De ganger jeg har hatt et problem med min CX eller XM, har jeg så og si umiddelbart fått hjelp og råd av disse ressurspersoner. Det norske næringsliv kunne gå kurs i kundebehandlig hos disse klubbene. Dette skyldes at initiativtagerne har virkelig og ekte engasjement for det de driver med.

Jeg synes både CX og XM-klubben fungerer godt til tross for at de er forskjellige type klubber. XM-klubben er lett tilgjengelig for XM-eiere spredd utover det ganske land ved at den er Web-basert. Initiativet til denne klubben ble tatt i Trondheim, men klubbens medlemmer er spredd over hele vårt langtrakte land.

Selv bor jeg i Oslo og her står CX-klubben sterkt. Initiativet til klubben ble tatt i Oslo-regionen. Imponerende er det at medlemmer reiser inn mange mil på en kveld for å delta på mekketreff. Derfor blir det enklere å møte face-to-face. På den annen side er CX-klubben vanskeligere tilgjengelig som bor andre steder i landet ved at den ikke i samme grad som XM-klubben er web-basert.

Jeg tror derfor at et skal et samarbeid mellom disse klubbene bli noe annet enn festtaler, må man nærme seg hverandre i filosofi. En "gammeldags" klubb krever mennesker rundt om i landet som er villige til å bruke mye tid til klubbarbeid. Det er vanskelig å finne slike ressurspersoner. Jeg tror defor at den mest realitiske form for samarbeid bør begynne med å samordne diverse web-tjenester.

Vit at vi som er medlemmer setter pris på det arbeid dere gjør.

Oddbjørn
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei Helge MS. Som "gjest" på dette forumet er du en glimrende skribent! :D
Fra spøk til alvor. Nå begynner det å bli interesant. Fortsettelsen blir spennende!
Vi snakkes.
Jon
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Det er vel slik at mange XM-eiere tidligere har hatt en eller flere CX'er?

Alle disse har vel ikke vært innom CX-klubben, men de sitter kanskje med masse ekspertise og erfaring fra CX.

Med et litt nærmere samarbeide mellom klubbene, ville det kanskje være mulig å høste litt av denne erfaringen?

Forøvrig er mitt inntrykk at når det gjelder "kjørbare" biler, så er XM ganske sterkt representert blant medlemmene i CX-klubben :-)
Helge S (Webmaster NXMK)

Post by Helge S (Webmaster NXMK) »

Hei Helge MS og dere andre i denne tråden.

Inlegget ditt var meget positivt Helge og heldigvis litt kortere enn mitt :lol:

Jeg tror at samarbeid om treff kan være en av flere ting som kan være den spede begynnelsen på et litt tettere samarbeid disse to klubbene mellom. Samtidig må i et slikt samarbeid passe på å prøve å bevare det beste i begge klubbene. Enkelte regelrette fellestreff samt kanskje også at klubbene er gjensidig hjertelig velkommen på treffene til hverandre burde vel i så måte la seg gjøre.

Norsk XM Klubb startet jo som du var inne på litt i andre enden av CX klubben. Vi startet som en "webklubb" da de 5 som startet klubben bodde spredt fra Oslo i sør til Levanger 80 km nord for Trondheim i nord. Websidene er fremdeles den viktigste informasjonskanalen for vår klubb og vi legger ned mye tid på den. Gjennom websidene har medlemmene også tilgang på et etterhvert kjempestort elektronisk arkiv om XM på flere hundre MB. Selv om vår klubb nok enda ikke driver helt slik som CX klubben har vi likevel på en del felter nærmet oss dere litt. Vi har blant annet kommet godt i gang (i både 2002 og 2003) med å arrangere treff med både teknikk, mekking, sosialt og kulturelt innhold. Vi kjøper vel rimelig snart nå vår første XM for hugging til deler osv osv. Tilsvarende merker vi oss også at CX klubben på web begynner å nærme seg vår aktivitet litt også. Så det ville vel være litt rart om vi ikke skal få til et nærmere samarbeid etter hvert

Som et annet eksempel kan rabattavtaler kanskje være aktuelle. I XM klubben har vi flere både landsdekkende og lokale avtaler. Selv var jeg i dag og kjøpte et kraftig startbatteri til min egen XM 3,0 V6.24 gjennom en av rabattavtalene, -50% på bilbatteri. En kraftplugg av et batteri med DIN-norm startkapasitet på 680A og energilager på 71Ah til 570kr er vel ikke noe å si på? Selv om en sammenligner både batterikapasitet OG PRIS så banker dette for eksempel Biltemabatteriene. Samme Ah og MYE høyere startstrømkapasitet til lavere pris enn Biltema.

Angående planleggingsmøtet til Franske bilers dag som du referer til så skulle vårt sørligste medlem i styret (Østfold) delta på dette møtet. Men av og til skjærer det seg skikkelig og det gjorde det dessverre for ham akkurat denne dagen. Vi har pr i dag styremedlemmer fra Østfold, Buskerud og Sør-Trøndelag - bør nok ha en fra litt tettere inne i Oslo-området også.

Vel, vel til alle dere svevere - Ha en riktig god helg!
Helge S
Guest

Post by Guest »

steinarsv wrote:Det er vel slik at mange XM-eiere tidligere har hatt en eller flere CX'er?

Alle disse har vel ikke vært innom CX-klubben, men de sitter kanskje med masse ekspertise og erfaring fra CX.
Dette er nok riktig. Jeg ble ikke klar over CX-klubben før etter jeg hadde solgt min CX i april 99. Jeg hadde en 84 CX 25 GTi såpass lenge som 11,5 år og mekket mye på den - og lærte masse.

Med fare for å skryte av XM klubben (beklager) vil jeg ellers ta sjansen på å si at jeg tror mye av suksessen til XM klubben med det å være veldig landsdekkende mht medlemsmassen (samt stor medlemsmasse) har vært vår relativt tidlige og store satsning på web. Vel tidlig og tidlig... jeg hadde web (e-post og nettleser) på jobb allerede i 1993 og hjemme i 1995 :D

Men altså, selv om vi har laget et tøft flyveblad for klubben i farger som vi deler ut, selv om vi sprer budskapet ivrig med jungeltelegrafen og selv om vi ble meget fordelaktig omtalt i bladet BIL der websidene fikk skryt så ser vi LIKEVEL at de aller fleste nye medlemmene FINNER OSS PÅ WEB! Det er et viktig tankekors dette. Se selv et av utdragene fra den omfattende medlemstatistikken vi fører. Klubben hadde sannsynligvis vært bare halvparten så stor uten websiden.
Image
Nå begynner det vel dessverre å bli stadig færre CX i Norge, men med et løft som det ser ut som CX klubbens websider nå får med dette forum skal en ikke se bort fra at dette får en fin effekt medlemsmessig for CX klubben.

Da prøver jeg meg på en ny "GOD HELG" og så skal jeg holde kjeft - til i neste uke i alle fall :lol:

Mvh Helge SImage
Post Reply