Blafrende lys...

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Blafrende lys...

Post by s.bjelke »

Dette har blitt diskutert før, men jeg har enda ikke funnet en løsnin gpå mine problemer.

Problem:
Instrumenter og park\hovedlys pulserer i takt med turtallet.

Jeg har byttet hele jordingskabelen fra bateriet, satt på skikkelige kabelsko på alle tilslutninger til pluss polen, og jeg har byttet ledningen fra batteri+ til dynamo.

Har egentlig flere ting jeg lurer på her.

1. Skal det være noe minuskabel ut fra dynamo?, jeg har bare en + til bateri og en + som går til starter tror jeg.

2. Er 6mm^ tilstrekkelig kabel fra dynamo til batteri?

3. Kan problemet være dårlig batteri?

4. Kan problemet være noe ved dynamoen?

Virker nesten litt som en spøkelses bil nå, liksom blunker seg vei gjennom landskapet :wink:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote:Dette har blitt diskutert før, men jeg har enda ikke funnet en løsnin gpå mine problemer.

Problem:
Instrumenter og park\hovedlys pulserer i takt med turtallet.

Jeg har byttet hele jordingskabelen fra bateriet, satt på skikkelige kabelsko på alle tilslutninger til pluss polen, og jeg har byttet ledningen fra batteri+ til dynamo.

Har egentlig flere ting jeg lurer på her.

1. Skal det være noe minuskabel ut fra dynamo?, jeg har bare en + til bateri og en + som går til starter tror jeg.
Normalt ikke. Står heller ikke tegnet inn på koblingskjema. (se bildet lenger ned). Dynamoen får jording gjennom metallet i motoren.
s.bjelke wrote: 2. Er 6mm tilstrekkelig kabel fra dynamo til batteri?
6 mm høres bra ut, men har sjekket om orginalkabelen er tykkere?
s.bjelke wrote: 3. Kan problemet være dårlig batteri?
ikke umulig, men da vil du vel andre symptomer enn blafrende lys.
s.bjelke wrote: 4. Kan problemet være noe ved dynamoen?
ikke utenkelig, eller det kan være du har koblet feil.

Når du skriver blafrende lys er det feilkobling, eller feil jording som er det første jeg tenker på. Sjekk om motoren har skikkelig jording.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Takker for svar.

Jordingen på bilen min er en stor tykk kabel som går fra -pol til girkasse og en tynnere som går inn på karosseri rett over batteriet. Begge disse kablene er helt nye.

Bør vel kansje også nevne at det ikke blaffrer når ikke motoren går, da er det jevn spenning.

Hva er den tynne kabelen som går inn på dynamo da? Kan dette være noe å lete på\bytte?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote:
Hva er den tynne kabelen som går inn på dynamo da? Kan dette være noe å lete på\bytte?
det er vel den som forsvinner i kabelkveila og ender i instrumentene, eller ladelampa. Tror du skal ta en nærmere titt på dynamoen din, her tror jeg nok Jon kan gi deg ekspertråd. :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote:
s.bjelke wrote:
Hva er den tynne kabelen som går inn på dynamo da? Kan dette være noe å lete på\bytte?
det er vel den som forsvinner i kabelkveila og ender i instrumentene, eller ladelampa. Tror du skal ta en nærmere titt på dynamoen din, her tror jeg nok Jon kan gi deg ekspertråd. :wink:
Takk for tiliten. :wink: Den tynne kabelen som går inn på dynamoen er, som citro1cx sier, den som kommer fra ladelampa og gir strøm til dynamoen i startøyeblikket. Når dynamoen er kommet i gang har denne ledningen ingen betydning.
Blafrende lys skyldes helst en feil med spenningsregulatoren eller en dårlig lodding på en diode eller feil på diodebrua.
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

jonsto wrote:
citro1cx wrote:
s.bjelke wrote:
Hva er den tynne kabelen som går inn på dynamo da? Kan dette være noe å lete på\bytte?
Blafrende lys skyldes helst en feil med spenningsregulatoren eller en dårlig lodding på en diode eller feil på diodebrua.
Mvh
hmm, ok. Og er det noen måte å feilsøke slikt på? Hva skal jeg se etter?
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Sjekk diodebrua i generatoren. Dersom den bare likeretter to av tre faser, vil det blinke.
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Be|garath wrote:Sjekk diodebrua i generatoren. Dersom den bare likeretter to av tre faser, vil det blinke.
Akuratt ja, først skrur man ut mutter A, for så å fjerne deksel B...... :oops:

Skal altså bruke et multimeter for å måle noe her, hvor og hva skal jeg måle. Diodebrua er den dingsen med masse små duppeditter loddet på, ikkesant? Hva gjør foresten disse diodene? :P

Ok, leste litt Wiki om diodebro, da er det bare å rive fra hverandre! :twisted:
Blaamann1975
Posts: 130
Joined: Thu 11 Dec, 2003 17:18
Location: Tobøl, Hedmark

Post by Blaamann1975 »

s.bjelke wrote:
Be|garath wrote:Sjekk diodebrua i generatoren. Dersom den bare likeretter to av tre faser, vil det blinke.
Akuratt ja, først skrur man ut mutter A, for så å fjerne deksel B...... :oops:[/quote]
Det beror vel litt på hvilken dynamo du har

[/quote]Skal altså bruke et multimeter for å måle noe her, hvor og hva skal jeg måle.[/quote]

Ja et multimeter er nødvendig, det greier seg med motstandsmåling men noen har også funsjon for test av dioder.
Fant en artikkel her som kan være til hjelp. Beskriver jo ikk Citroèn spesielt men endog:
http://www.easternbeaver.com/Home/Main/ ... rnator.pdf

[/quote] Diodebrua er den dingsen med masse små duppeditter loddet på, ikkesant? Hva gjør foresten disse diodene? :P[/quote]

De likeretter strømmen, slipper gjennom strøm ene vegen og sperrer andre vegen. Om du tenker deg en sinuskurve så vil den med spenning på +-12 volt ha 1/2 part av kurven over 0 volt og den andre halparten under 0 volt. dagens dynamoer er vekselstrømsdynamoer hvor strømmen likerettes hved hjelp av dioder satt i system på en diodebrygge.
Her er det bilde av både ren sinuskurve og DC sinuskurve (likerettet) riktignok kommer DC sinuskurven fra en likeretter dynamo men håper det beskriver godt nok http://www.geocities.com/mistertippy/co ... ators.html

Dette er sannsynligvis hva din diodebrygge gjør
http://jaguar.professional.org/BlownRectifier.gif (Jags er ikke feilfrie de heller :wink:
Om alle diodene er i orden skal alle toppene være like og tilnærmet symmetriske

[/quote]Ok, leste litt Wiki om diodebro, da er det bare å rive fra hverandre! :twisted:[/quote]
Ja her er det nok en jobb som må gjøres!

Lykke til!
MVH.
Mårten
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

CX 25 gti dynamo ser slik ut:

Image



Her kan du sammenligne bosch og Paris Rohne (CX) dynamoer:

Bosch dynamoen slik den står beskrevet i linken lengre opp:
Image

sprengeskisse av Paris Rhone orginal Citroën CX dynamo.
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

Får å sjekke diodene med multimeter, må man koble fra viklingene, hvis ikke vil alt se tilsynelatende ok ut, hvis bare en negativ og en positiv diode er ok.
Min erfaring med feil på dynamoer i CX har vært dårlige loddinger på diodene.
Å bruke oscilloskop som det er foreslått, kan man sjekke diodene uten å ta ut dynamoen, og demontere denne.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply