Motoren lugger

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Motoren lugger

Post by Steino »

Har en CX 25 GTI 89 mod (med katalysator), hvor motoren lugger ved kjøring i turtalsområdet 2500 - 3000 når motoren er lite belastet (flat vei).
Har skiftet plugger, pluggledninger og coiler uten at det hjalp. Har også sjekket luftfilteret.
Er det noen som har forslag til hva annet jeg bør sjekke/gjøre?
Lars TII
Posts: 23
Joined: Tue 03 Feb, 2004 22:33

Re: Motoren lugger

Post by Lars TII »

Høres ut som falsk luft. Sjekk vakuumslanger og skjøter. En metode kan være å sprøyte startgass på aktuelle lekasjesteder mens motoren går. Dersom den ruser er det lekasje.
eks. 87 TRD TURBO II
90 XM V6
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sjekk at øvre motorfeste er i orden. Er dette ferdig kan det kjennes ut som lugging.
Mvh
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Motorfestet ser bra ut.
Skal sjekke alle slanger i morgen!
Guest

Post by Guest »

Sjekk også kontakten for luftmengdemåler, hadde samme problemet. Den var løs til meg, og "strengen"som holdt den fast var slitt. jeg limte den fast med lynlim, siden da har det ikke vært noen problemer.
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Har nå sjekket vakumslanger ved å suge undertrykk i dem, og andre koblinger og slanger ved å sprute startgass på dem mens motor gikk. Fant ingen feil.
Har for sikkerhets skyld også helt en flaske "lurium" (injection rens) i tanken, men må vel kjøre noen mil før den virker.
Kontakten på luftmengdemåleren sitter fast, veldig godt fast. Men det kan jo allikevel være dårlig kontakt. Skal ta den opp å rense den en av dagene.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Det er et multistik til injektorene like nedenfor Hydraulolje reservoiret, det kan være VELDIG skittent og derfor kanskje gi slike symptomer. (eller er det anderledes på 25 enn på 24ie her?)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
cx frälst

Post by cx frälst »

Jag fick för några år sedan tipset att sätta en hemmagjord packning utan hål under en liten bricka på höger kortsida av det stora plastinsugsröret. Plattan var lite större än en norsk 20kroning och vad jag minns fäst med två stjärnskruvar. Med en packning där försvann vårt identiska problem. Kan det inte vara luftmängdsmätaren som är sliten i spåret vid 2500rpm? Det är ju kring den norska fartsbegänsningen och där slits den mest.

MVH/ Fredrik
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Lugging

Post by Fredrik »

litt enig med "cx frälst"
Luftmengdemåleren (LMM) er en kjip sak (og dyr) Slepekontakten inne i denne kan slites akkurat der kontakten er mest. Med andre ord på en spesiell belastning. Du sier det er på lav belastining og det virker logisk. LE-jetronic som sitter i CX har et nødprogram som kobler inn ved tullete verdier fra LMM dette tror jeg gir fetblanding på lav belastning, noe som gir fusking. Nødprogrammet gir også mager blanding på høy belastning, men det kan være at LMM fungerer riktig på større belastning i ditt tilfelle. Jeg hadde dette problemet på en BMW tidligere i sommer, denne har samme type innsprøytning som CX. Det jeg etterhvert gjorde var å rense slepekontakten i LMM, der kunne jeg tydelig se slitespor etter kontakten, det hjalp, men bra ble det ikke. Etter noe spekulering tok jeg en bitteliten tang og bøyde armen som ligger på slepekontakten så den traff kanskje en halv mm fra det gamle sporet. Det hjalp mye, bilen ble nesten helt bra. Grunnen til at den ikke ble helt bra tror jeg skyldes at jeg ikke bøyde armen nok, så den fremdeles er borti det gamle sporet.

Det er i allefall verd å plukke av lokket på LMM å se hvordan det ser ut.
Er det slitespor kan det vere verd å prøve.
(noen som har lest alt?)

Fredrik
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

høres ut som et fornuftig resonement fra fredrik, men hvor sitter denne Luftmengdemåleren (LMM) nøyaktig?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

LMM

Post by Fredrik »

Den sitter svært nøyaktig oppå luftfilterhuset, en aluminiumskloss med et sort plastlokk. På plastlokket skal det stå BOSCH og et nummer. Det er dette sorte lokket jeg snakket om å ta av.
For de som eventuelt ikke visste det så er det nesten ene og alene LMM som avgjør hvor stor bensinmengde motoren skal få.
Jeg kan også nevne for ordens skyld at hvis fjæra, som holder klaffen tilbake, blir for slapp så vil spjellet "blåse opp" noe som gir uforholdsmessig mye bensin i forhold til den faktiske luftmengden.

Fredrik
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Takk for alle gode innspill som har kommet mens jeg har vært på ferie.
Har nå demonerte luftmengemåleren og tatt av lokket. Dette var limt fast med silikon og ikke lett å få av. Det er et svakt slitespor der hvor slepekontaktene (to stykker) har gått. Har renset flaten og bøyd litt på slepekontaktene.
Skal også rense kontakten til luftmengsmåleren før jeg monterer alt sammen igjen, og så får vi se om problemet nå er løst????
Steino
Posts: 27
Joined: Wed 24 Mar, 2004 22:35
Location: Asker

Post by Steino »

Har nå testet bilen etter arbeidet på luftmengdemåleren. Kanskje lugget den litt mindre, men den lugger fortsatt :!: :cry:
Som tidligere nevt er dette en 89 modell med katalysator. Kan det være problemer med katalysatoren eller alt mikk-makket med denne :?:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Resonementet angående luftmengdemåleren virker logisk, i tilfellet bilen ikke har katalysator. Det virker vel ikke like logisk med katalysator?

Bosch LE Jetronic med katalysator kjører jo vanligvis i "closed loop", altså brukes ikke verdiene fra luftmengdemåleren i det hele tatt ved jevn belastning, snarere brukes verdiene fra lambdasonden. Den gir motoren mere eller mindre bensin utelukkende utifra hva lambdasonden sier om co verdiene i avgassene.

Utifra dette resonementet vil jeg si at du har dårlig kontakt ett sted mellom lambdasonden og jord, eller lambdasonden og ECU'en, eller at sonden er ødelagt, eller løsnet slik at den ikke får avgass-strømmen over seg, eller holder feil temperatur. (Feilen har altså ikke noe med katalysatoren i seg selv å gjøre.)



--
mvh Mattis
Helge
Formann og Deleansvarlig
Posts: 18
Joined: Mon 10 Nov, 2003 09:17
Location: Akershus

Helge MS

Post by Helge »

Hei

Morro å se at så mange tenker så mye bra. Fredriks innlegg tror jeg vi må ta med i Gasskula. Men det er nok forskjell på Kat biler og de andre. Lugging er Svææært vanlig på Kat bilene og var faktisk et problem da disse var nye.. Selv har jeg blitt frarådet å kjøpe en slik bil fra en erfaren Citroën mekaniker. Det sier egentlig bare noe om hvor omfattende problemet var.. Han gir seg ikke normalt sett. Uansett bør LMM renses slik fredrik beskriver.. Prøve en annen lamdasonde er vel en gog Ide.. Vi har et annet medlem som sliter med samme problemet. Vi har vel kommet til dette med LMM og lamba på den også etter at alt annet er testet (slanger, tettinger, koblinger, svingfølere, coiler, pluggledninger, plugger osv..) vi får rapportere..

Helge MS
Post Reply