Hvordan skal jeg lufte hyraulsystemet på min CX TD 25 89 mod

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
fortvilet CX eier

Hvordan skal jeg lufte hyraulsystemet på min CX TD 25 89 mod

Post by fortvilet CX eier »

Jeg hadde lekkasje hovedbremsesylinderen noe som gjorde at hydrauloljebeholderen lakk tom. Sylinderen er fixa og jeg har fylt opp oljebeholderen, men nei......bilen sitter og har tenkt å fortsette med å sitte... Jeg er litt grønn når det gjelder hydraulsystemet, hvordan og hva skal jeg gjøre for å lufte systemet. Forstår såpass at det er luft i rørene, hvordan skal jeg få den ut. Hvor skal jeg lufte? Kan noen gi meg råd? Er så glad i citroengen min....snufs.. Hilsen Anita
Djuve i Lårdal

Re: Hvordan skal jeg lufte hyraulsystemet på min CX TD 25 89

Post by Djuve i Lårdal »

fortvilet CX eier wrote:Jeg hadde lekkasje hovedbremsesylinderen noe som gjorde at hydrauloljebeholderen lakk tom. Sylinderen er fixa og jeg har fylt opp oljebeholderen, men nei......bilen sitter og har tenkt å fortsette med å sitte... Jeg er litt grønn når det gjelder hydraulsystemet, hvordan og hva skal jeg gjøre for å lufte systemet. Forstår såpass at det er luft i rørene, hvordan skal jeg få den ut. Hvor skal jeg lufte? Kan noen gi meg råd? Er så glad i citroengen min....snufs.. Hilsen Anita
Hei! Det er ein 13mm skrue på høgtrykksregulatoren, det er den som ligg "under" motoren, til høgre når du kikkar ned. Den har ei gasskule som er skruva på undante. I sida på denne regulatoren, vendt framover er det ein skruve som ikkje er skruva "heilt inn". Denne er ,blei litt usikker; 12 el. 13 mm. Denne skal du skru eit par omdreiningar ut, NB! OPS! ikkje skru denne heilt ut, det er ei lita kule som då vil ramle ut, krise! Denne kula er svært viktig, har du mista denne får du ikkje trykk.
Men tilbake til saken. Dersom du ikkje har gjort dette, skru skruven litt ut, starte motoren og la denne gå nokre minutt for "lufting". Medan den går skal du så skru til skruven som før omtalt, NB! ikkje dra for hardt til!
Det skal nå byrje å skje noko. Lykke til , svar korleis det gjekk då !
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Prime pumpen

Post by Sturla »

Hei, det kan hende du må løsne den tykke tilførselslangen fra reservoaret til pumpen, og så fylle denne med hydraulikkolje før du prøver igjen. Om pumpen ikke klarer å suge så får du ikke trykk. Gjør du det i tillegg til det i innlegget ovenfor tror jeg den hever seg opp fint.

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
anita

Re: Hvordan skal jeg lufte hyraulsystemet på min CX TD 25 89

Post by anita »

Jippy! Nå har bilen heist seg opp og alt funker som det skal. Jeg lot motoren gå og åpnet og stengte lufteskuren på HP pumpen. Dette gjentok jeg i intervaller på 5 sekunder. Nå er all luften ute av systemet og min kjære CX er på veien igjen. Etter dette må jeg vel regnes som expert på hydraulsystemet. Hadde aldri funnet ut av dette sjæl, men ¨takket være gode råd fra dere så har jeg fått bilen på veien igjen.

Tusen takk til rådene jeg fikk i en veldig fortvilet situasjon. Vurderer å melde meg inn i CX klubben jeg. Har en CX 25 TRD Turbo 2 89 modell. Er jeg kvalifisert mon tro....???

Kos fra en lykkelig CX frelst anita :D
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tusen takk til rådene jeg fikk i en veldig fortvilet situasjon. Vurderer å melde meg inn i CX klubben jeg. Har en CX 25 TRD Turbo 2 89 modell. Er jeg kvalifisert mon tro....???
Ja, du bør absolutt melde deg inn i CX Klubben. Ikke bare kan du få hjelp her, men det kan jo hende at det finnes medlemmer i nærheten som er kvalifiserte mekanikkere også :D (Hvor i landet bor du?)
For ikke å snakke om treffene! Der treffer man folk som vet det meste om CX. Håper å se deg på CX Klubbens medlemsliste snart. :)
(Kan som en kuriositet si at 2 av mine 11 CXer er TRD Turbo2)
Masse hilsner fra
Post Reply