Noen få spørsmål...

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Noen få spørsmål...

Post by ingkogni2 »

Har fått en idè til en oppfinnelse. Men før jeg forteller noe om hva den idèen går ut på, så må jeg ha svar på noen ting:

Er det mulig å lage en overgang fra de tykkeste hydraulikkrørene som er brukt på CX til den type "klikk-kobling" som brukes på landbruk- og anleggs-maskiner?

Er det noen som har et bilde, evt en skisse av bakramma på en CX?

Vil den orginale hydraulikkpumpa klare å levere trykk til 4 ekstra fjærings-kuler + 4 ekstra bremser og tilhørede acumulatorer?

Kan man eventuelt sette en ekstra pumpe med slik aksling som CX'er med AC har?

Hvor kan man få tak i utstyr for å "bygge" og tilpasse sine egne rør, samt lage koblinger?

Kan hydraulikkrørene loddes? Tåler loddingen trykket?

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det mulig å lage en overgang fra de tykkeste hydraulikkrørene som er brukt på CX til den type "klikk-kobling" som brukes på landbruk- og anleggs-maskiner?
Ingenting er umulig. :wink: Men kan jo bli en utfordring. Rene kobber rør tåler ikke trykket.
Er det noen som har et bilde, evt en skisse av bakramma på en CX?
har ei ramme stående på verkstedet. Hva er det du vil ha bilde av? Spesielle detaljer? Spesiell vinkel?
Vil den orginale hydraulikkpumpa klare å levere trykk til 4 ekstra fjærings-kuler + 4 ekstra bremser og tilhørede acumulatorer?
Tror jeg nok den gjør. Vil vel gå noe mer, men ser i farten ikke at det ikke skulle gå. Men det neste alternativet ditt tror jeg er bedre.
Kan man eventuelt sette en ekstra pumpe med slik aksling som CX'er med AC har?
Ser i farten ingen grunn for at det ikke skulle gå. Du får vel en utfordring med hensyn til plassen, men det beste er vel å sette hovedreguleringsventilen samt hovedaccen for dette systemet i den andre "uniten".
Hvor kan man få tak i utstyr for å "bygge" og tilpasse sine egne rør, samt lage koblinger?
De vanelige plassene. F.eks. CP. Eller du kan kontakte meg så lager jeg dem etter mål i CX klubbens regi.
Kan hydraulikkrørene loddes? Tåler loddingen trykket?
Kobbernikkel rørene kan loddes. Men ikke med tinn. Må vel helst slagloddes, eller det kan muligens gå med søvlodd.
OBS. Det groveste røret jeg vet å få tak i er de med utvendig diameter på 4,5 mm. Vet ikke om det går å få tak i det aller groveste. Den typen som går fra diravien til tannstanga.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Noen få spørsmål...

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote: Er det noen som har et bilde, evt en skisse av bakramma på en CX?
IngKogni2
tenker du på denne?

http://cx.zapto.org/albums/album76/side_43.jpg
Last edited by citro1cx on Fri 26 Jan, 2007 11:59, edited 1 time in total.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Biltema har et bra flenseverktøy, men du må kjøpe "bakker" for citroen dimensjon utenom, f.eks fra Oakes tools (det er nok de som lager biltema sitt også)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Haha! Skal du bygge deg en Boggi-henger? :wink: Fortell hvordan det går. Har nemlig fire bakskjermer, bakfanger, bakluke og litt til, til overs og tenkte å bygge en DS-henger...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Post Reply