ang. Xm

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
88cx22trs
Posts: 30
Joined: Thu 03 Mar, 2005 20:30

ang. Xm

Post by 88cx22trs »

Hei folkens!
Lenge siden jeg var innom her nå, har ikke blitt ny CX på meg siden min trs avgikk med døden i et rått og brutalt møte med med Mitsu Outlander.
http://www.bladet-tromso.no/nyheter/article15966.ece

Uansett, min bror har nå kjøpt seg XM, som i og for seg oppfører seg eksemplarisk. Jeg har den på lån noen dager nå, og det har virkelig fått meg på sporet til muligens å komme tilbake til Citroen. Så, hyggelig å brase innom igjen :D

En ting jeg lurer på om XM'en, (citroenxm.no er jo betalside) er angående bensinmåleren. Den funker rett og slett ikke. Ikke er det bare irriterende at lampa lyser i dashboardet, desto mer irriterende å ikke vite hvor mye bensin man har igjen. Det har blitt byttet div. deler via classicparts, men den funker likevel ikke. Noen som vet noe og har noen tips til hvor jeg skal begynne? I og med at det var jeg som fikk sporet bruttern inn på Citroen og XM, skylder jeg vel nesten å i hvertfall prøve å finne ut hva som er galt.

EDIT: Trym: den GTIen er ennå til salgs? Når tror du at du kan ha den klar? Til våren\sommeren?
________________
88 22 TRS
navn: Leeloo
R.I.P.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Om den inte ger utslag alls så kan det i princip vara två ställen att söka på.
Under baksätet på höger sida hittar du ett runt lock(lyft det runda urtaget i isoleringsmattan, ta bort gummilocket). Kabelanslutningen här är första kontrollpunkt! Gör rent och fetta in. Hjälper inte detta skruvar du loss locket (yttre ringen) som håller fast bensinpump och bränslemätare. Om du studerar givaren ser du en tunn tråd - är denna hel?
Om allt är ok här så sitter förmodligen felet i instrumentet. Finns ett kretskort där lödningarna brukar bli dåliga med tiden.....
Lampan till reservtanken styrs förresten av instrumentets utslag. Får du fart på mätaren bör även lampan fungera - om inte så sitter detta fel i instrumentet.

Behöver du mera hjälp så pröva på www.citroen.nu dvs svenska citroënakuten.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

som Göran W er inn på, befinner feilen seg mest sannsynlig i printet på instrumentet eller i ledningen til selve føleren. Selv hadde jeg det samme problemet på min 92 TD break. Problemet lå i loddepunktene på den grønne konnektoren. Denne sitter på et printbrett som er skult av et sort plastlokk bak på instumentpanelet. Først må plastlokket skrues av og så må printbrettet skrues av det sorte plastdekslet. Alle lodde punktene på den grønne konnektoren må deretter loddes med en tynn loddebolt.

Jeg vil nå uansett oppfordre din bror til å melde seg inn i XM klubben. Det koster bare 200 kr pr år og han får da full tilgang på alle GDS artikklene som forklarer b.l.a. tankmåler poroblemet i minste detalj. I tilegg får han fri tilgang på store mengder manualer og rep håndbøker som ligger på klubbens FTP server. Selvsagt får han også tilgang til et meget bra forum, og klubbens forskjellige rabbattavtaler :wink: DET ER ABSOLUTT VERD PENGENE.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: ang. Xm

Post by Helge S »

88cx22trs wrote:En ting jeg lurer på om XM'en, (citroenxm.no er jo betalside) er angående bensinmåleren. Den funker rett og slett ikke. Ikke er det bare irriterende at lampa lyser i dashboardet, desto mer irriterende å ikke vite hvor mye bensin man har igjen. Det har blitt byttet div. deler via classicparts, men den funker likevel ikke. Noen som vet noe og har noen tips til hvor jeg skal begynne?
Hei 88cx22trs, håper du har fått orden på bensinmåleren.

Jeg synes vel ikke det er rettferdig å kalle citroenxm.no for en betalside all den stund man kan finne ganske så mye informasjon om XM samt tips og råd på den siden UTEN å måtte betale noe som helst. At medlemmer av Norsk XM Klubb har tilgang til enda veldig mye mere data, XM-Forum og 102 stk GDS-artikler (GjørDetSelv - deriblant 2 om bensinmålerproblemer) som medlemmene har skrevet medfører ikke at en kan kalle hele hjemmesiden for en betalside. Det meste av ekstra data tilgjengelig for medlemmer av klubben ligger nemlig ikke engang på citroenxm.no, men som citro1cx skriver - på klubbens FTP-server. Klubbens elektroniske arkiv som en god del av de ca 600 medlemmene har bidratt til, utgjør i dag ca 5 GB. Med kun 200 kr i medlemskontigent har jeg for min del hvert år spart inn det mangedoble på drivstoffrabatt, delerabatt mm gjennom klubben. Dertil kommer det positive med klubbtreff og turer samt tilgang på andre meget mekkekompetente medlemmer som blant annet fyller gasskuler og eventuelt kan bistå litt på enkelte litt vanskelige raparasjoner.

Som både Göran og citro1cx har skrevet ligger gjerne feilen når bensinmåleren i XM streiken enten i selve måleren i tanken eller i dashbordinnsatsen. NXMK sine erfaringer tilsier at dersom måleren ikke viser utslag i det hele tatt ligger feilen oftest i dashbordinnsatsen. Det er gjerne andre symptomer som viser seg ved feil i tankinnsatsen selv om det finnes noen sjeldne unntak. Den ene av klubbens to GDS-artikkler på bensinmåler (som nettoppImagecitro1cx har skrevet Image) inneholder bilder av kretskort og kontakter på dashbordinnsatsen med tips om litt målrettet innsats på svake loddepunkter. Jeg gjorde selv samme jobben på min ene svoger sin 1991 XM 3,0 V6 i 2001, men tenkte dessverre ikke den gang på å ta bilder og skrive GDS om det :oops:

Med ønske om en god påske Image
Helge S
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
88cx22trs
Posts: 30
Joined: Thu 03 Mar, 2005 20:30

Post by 88cx22trs »

Hei, muligens er det noe urettferdig å kalle citroenxm.no en betalside, men faktum er nå at skal man ha tilgang til deres GDS-sider, må man betale. Var nå dette jeg mente, mente ikke å fornærme noen.
Når det gjelder klubbtreff og slikt er det vel uansett ikke særlig aktuelt nord for polarsirkelen, jeg har ihvertfall ikke hørt om noen klubbtreff her nord for xm-ister.
Uansett, min bror er ikke særlig interessert i biler, og blir neppe å melde seg inn hos dere. At han i det hele tatt har XM er litt rart, egentlig.

OL i Tromsø 2018!
________________
88 22 TRS
navn: Leeloo
R.I.P.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

88cx22trs wrote: Når det gjelder klubbtreff og slikt er det vel uansett ikke særlig aktuelt nord for polarsirkelen, jeg har ihvertfall ikke hørt om noen klubbtreff her nord for xm-ister.

OL i Tromsø 2018!
begynner å bli en stund siden, men det har da vært treff i Lofoten!
http://www.citroenxm.no/lofoten2001rep.html

88cx22trs wrote:OL i Tromsø 2018!
takk og pris for at vi slipper :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Ang. treff, så skal det være ett treff på Andenes i august.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Post Reply