IngKogni2's prosjekt; 79 mod Athena TRD Turbo...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

citro1cx wrote:hvorfor har du byttet ut alle de grønne ledningene med røde? :P :twisted: :lol:

Image
Hvilke grønne?? :roll:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

I går slipte jeg ferdig rundt rusten i nedkant av bakskjermen inn mot bagasjerommet, og hyllet inn mot baksetet. Smurte på Turtle Rust-Eater. I dag tetta jeg hullene med glassfibersparkel. Når sparkle hadde tørka, smurte jeg hele området tundt skadene med noe seigt "Gufas" jeg ikke husker i farta hva heter, som jeg har kjøpt på Bardufoss Fargehandel. Regner med det har tørka til i morgen, så da skal det smøres et lag til utvendig.

Tok av lista under førerdøra i dag mens jeg venta på at ting skulle tørke. Viste om at døra var dårlig, men dette tok kaka... Ytterplata og innerplata henger ikke sammen i underkant overhodet og om ikke lenge løsner ytterplata videre opp i begge ender av døra.

Tok av dørsiden (sprukket som vanlig) for å se om jeg fikk vinuet til å virke. Satte direktestrøm fra batteri til motoren, og da virka det. Andre siden virker heller ikke, så jeg må nokk ta opp der også. Spekkulerer på om jeg skal legge nytt ledningsnett. Noe spessielt man må passe på?. Husker jeg rett om jeg mener å ha lest et sted at CX før 78 hadde andre vindusheis-motorer enn CX fra 79 og nyere? Var det ikke så at før-78 tåler vindavvisere? Hva heter motoren som tåler vindavvisere, og vil det passe med gammel type motor i min dør?

Har også en mindre sak med det elektriske speilet på førersiden. Tror ikke det er lakt opp + strøm til bryteren :? . Fikk det til å virke med direktestrøm.

Siden jeg skal kjøre så langt i Mai, så må jeg invistere i Radio/CD... Ledningsnettet for radio ligger klart, men jeg prøvde å sette inn en radio fra en annen bil og ledningene passer overhodet ikke overens. Tror jeg må legge opp nytt her også.

Har også fiksa en liten rust-sak i dørken bak førersetet mot kanalen. Har sammenheng med at det har rustet under også på omtrent samme sted. Rust-Eater og Glassfiber i rikt monn inn i hullet.

Må finne på noe glupt for å få slipt under til å få sveiset inn ny plate. Borremaskina med strippe-børste er for stort. Kommer ikke til på vettig vis.

Byner sånn smått å bli litt lei rust nå. Finner rust-biter i håret. Slik går det når man har langt hår... :oops: :roll:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Skjønner ikke hvor det tåpelige ryktet om at motorene ikke tåler vindavvisere kommer ifra. Dette er bare tull og vrøvl!!!!!!!!! Når vinduet ikke går lenger slipper man bare bryteren uansett hvor vinduet stopper?? Om det er fullstendig inne i lista eller om det er en mm eller tre igjen spiller da ingen rolle??? Bare det er tett.... Har hatt mange biler med vindavvisere og ingen av de har hatt brente motorer, bare sprøyt!!! De som har smeltet motorene sine har hatt andre problemer, som skeivt justert drivverk skitt i listene o.l.
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote: De som har smeltet motorene sine har hatt andre problemer, som skeivt justert drivverk skitt i listene o.l.
Du er jo inne på noe der. Drivverket måtte justeres på alle CX ene jeg har hatt, dette betyr sikkert at alle CX får dette problemet før eller siden. Om man samtidig med justering koster på seg smøre skinnene som ruta glir i på vei opp/ned, er man trygg for brente motorer.

Selv har jeg liten erfaring med vindavisere, har faktisk bare hatt det på en bil en mnd tid. Min erfaring er at de hindrer sikten, har mye vindsus og at de ikke er så effektive mot vind som man skulle tro. Vindavisere er sikkert praktisk for de som røyker i bilen, da kan man karte i regnvær uten at røyken blir våt.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote:Du er jo inne på noe der. Drivverket måtte justeres på alle CX ene jeg har hatt,

Selv har jeg liten erfaring med vindavisere, har faktisk bare hatt det på en bil en mnd tid. Min erfaring er at de hindrer sikten, har mye vindsus og at de ikke er så effektive mot vind som man skulle tro.
Ruteheisene slites som alt annet. Det er ett eller to av festehullene som er lange. Det ene av disse må som regel utvides for å klare å justere nok. Gjøres enkelt med ei rundfil.
Alle bakdelene med vindaviser har du fått med deg. Her skal du få noen fordeler. :wink: :D Bedre utlufting av kupeen. Med vinduet litt åpent suges lufta bedre ut. (At aviserne skal hindre vindstøy er bare tull. Det blir heller verre). Man kan ha vinduet litt åpent når det regner uten å fylle baksetet med vann. Har du folk i baksetet blåser det ikke rett i trynet på dem med vinduet litt åpent. Man kan parkere bilen med en halv sentimeter åpning på vinduet uten å finne førersete gjennombløtt når du kommer tilbake. (Fra sol til regn på "no time" kalles "Nordmørsvær". :wink: )
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Ruteheisene slites som alt annet. Det er ett eller to av festehullene som er lange. Det ene av disse må som regel utvides for å klare å justere nok. Gjøres enkelt med ei rundfil.
ja dette stemmer. Har akkurat gjort denne jobben og laget en GDS på den. På bildet under vises dørpanelet med de 5 bolten som fester heismekanismen. C og E kan files i loddrett rettning for å få mer justeringsmulighet.

Image

sorry inkognito, ble kanskje litt offtopic dette.... :oops:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Nå er jeg ferdig med all rusta jeg oppdaga, unntatt den forran jekkfestet, men det tar jeg i egen omgang. Har behandlet alle rusthull med RustEater, Glassfibersparkel og "Gufas"... I morgen (eller i dag, alt etter hvordan man ser det) skal jeg gjøre ferdig noe ledningsnett, og få montert sammen inventaret. Har planer om prøveskilter for Søndag evt ogs Lørdag :D ...

Blir et lite opphold i arbeidet på denne nå, pga at TRD T2'n skal på PKK før 1.Mai, og på den må byttes hånbrekkswirere (en har vert røket nå et halvt år :roll: ). I tillegg har jeg misstanke om at framhjulslager på Venstre side er dårlig.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Image

Image

Image

Image

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Leitar du etter Tiger bensin?? :D
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Citrusen wrote:Leitar du etter Tiger bensin?? :D
Nei... :o ...Men hadde ganske nettop tanka Diesel 8) ... Bensin på tanken hadde bare blitt kjedelig... :P

Nåvell...

Har kjøpt CD-spiller til vidunderet, altså dobbla verdien på bilen 8) ... Har drivd på å kobbla i kveld. Endte med at ei sikkring røyk (samme kurs som lyset i hanskerommet). Høytalerne i dørene virker ikke (fikk i allefall ikke liv i dem, men kan tenke meg til at jeg har kobla feil et sted... :oops: Mest sannsynlig kobla ++ fra dørene til +- på spilleren....

Og så klarte jeg jo selvfølgelig ikke å la være å plukke på bryteren for speilet på venstre side (den bryteren som sitter forran girstanga)... Mangler ei fjær og en "pinne"... Konklusjon: Ikke åpne den bryteren mens man sitter i en bil, men gjør det innendørs, helst i et rom med magnetiske gulv og vegger slik at delene ikke spretter veggimellom...

Er dette noe som klubben kan tenkes å ha på lager?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har sånn smått sett på turtelleren i dag. Er litt bevegelse i den avogtil, men ikke slik det skal være. Står for det meste på 0 rpm... Kobla den til i dag, men det samme er det samme...

Image

Image

Kabelen som kommer opp fra svingjulsføleren har 3 ledere: En uisolert (jord), en Hvit (+?) og en Rød (+?)...

Kobla hver leder til på hver sin tilkobling bak på turtelleren (se bilde). Har prøvd alle tenkelige kombinasjoner, men det er ikke tein på at den virker normalt.

Må nokk under bilen (man må under, ja?) å justere selve føleren. Er det noen spessiell klaring det skal være?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Såvidt jeg vet er det ikke noen justeringsmulighet på denne. Bytte med en anne føler. Det er ikke sjelden at disse tar kvelden. Åja, du må under.
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Kan man på noen måte måle om det er signaler fra føleren med et multimeter? Noen som veit hvordan føleren er bygget opp?

Slik ser baksiden av turtelleren på Serie 1 ut. Har et komplett instrumentpanel til Serie 1 der det ikke er turteller (altså Citroën-logo i steden for tall der turtelleren skal være), og den har ikke annet en tomme hull der denne turtelleren har muttere.
Image


Slik ser min teori ut:
Image

Skisse 1 er slik jeg har koblet nå. Har prøvd alle kombinasjoner, og ingen av dem virker.

Skisse 2 er en teori jeg har. Noen som har noen formening om den vil virke?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

For det første, aner ikke hvordan det skal være. :wink: :roll:
Jeg tror du er inne på noe. Men la oss prøve med litt logisk tenking. På en bensinmodell kommer signalet til turtelleren fra tenningssytemet. (Gjør det ikke det da?) I alle fall på de med coil og fordeler. På en dieselbil gjør det jo ikke det. Og få den føleren til å virke uten at det er strøm en eller annen plass må jo være utopi. :wink: Så det er helt forståelig at den første koblingen ikke virker. Aner ikke om den andre virker heller, men tror sjangsen er større.
Synes jeg hører en del av dere nå. :wink: "Jammen det er jo ikke strøm på øvre dødpunktføleren på inj. bilene heller". Er klar over det, men jeg tenkte mer i rettning av de som får impulser fra tenningssystemet. :wink:
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Tja...

Prøvde i gårkveld å sette + på den ene kablen, - på den andre og signaler fra den tredje, noe som ga forRYKENDE resultater :oops: :? ...

Image
Legg merke til den øverste tråden... :oops:

Det fikser man slik:
Image
Koblet en kabel inn mellom to punkter på hver sin side av bruddet.



Kobla på nytt, men sjekket først hva som var + og -... Virker fremdeles ikke, men har ikke prøvd alle kombinasjoner... Må bare passe på å holde tunga rett i munnen så jeg ikke kortslutter flere ting. Med den koblinga jeg har nå, er det bevegelse i turtelleren når jeg kobler det jeg tror er "signal" til den tilkoblinga på instrumentet jeg veit er signal.... Men er bare littegranne bevegelse. Tror jeg kan ha satt feil kabel på + på batteriet...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply