TRD II - maksmengderegulator

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

TRD II - maksmengderegulator

Post by Citpilot »

Vel, så har dieseldyret fått en real service med motor- og girolje, filter, fett, you name it... Skal si det var noe annet å gire i dagmorges med fersk olje i kassa! Girkassen er jo som ny..

MEN:
den ryker litt enda, nå fra diesel som fordamper. Det drypper diesel fra maksmengderegulatoren bak på innsprøytningspumpa (heter det maksmengderegulator på norsk? Langt ord!) og ned på blokka. For meg, som aldri har sett en slik "dings" og må sammenligne med tegninger/bilder kan det se ut som om den er snudd/feilmontert etc. Dette fordi den lille returslangen går ut på toppen og slangen fra innsuget/trykkslangen (den som formidler turbotrykk fra innsugsmanifolden til regulatoren og trykkføleren på torpedoveggen) går inn på høyre side (siden mot registerreimene). I tillegg er denne delen av regulatoren, der slangene er festet, løs! Jeg kan vri den et par-tre mm frem og tilbake. Slik skal det vel ikke være.

SÅ:
Noen som kan tipse om hvordan dette egentlig skal se ut? Hvilke slanger skal inn hvor? Kan slangene rett og slett være byttet om? (Tror ikke det) Kan jeg ta fra hverandre regulatoren og bytte pakninger/stramme til etc. eller er dette enda en av de delene på dieselmotoren du må ha tredje grads heksedoktor eksamen for å røre?! Ser at det har vært en plomberingsstreng der en gang...

Skal kjøre en litt lengre tur i helgen, så jeg håper noen har tips å komme med.

Tron
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Anti-røyk-ventil er også et navn på denne. Den har for vane å lekke tror jeg. Jeg mener at Knut Steinnes nevnte på telefon engang noe om en membran inne idenne som kunne lekke. Har ikke prøvd meg på den selv men regner med at det ikke er noe hokus pokus. Se på Knut's side under lenker på denne siden. Vet ikke men kan hende det står noe der.
har masse Citroèn:-)
Gjest

Post by Gjest »

Har byttet denne membranen engang, svært enkelt, men den bør nok justeres av fagfolk etterpå. Membranen kostet ca 1200 kr på et dieselpumpeverksted, ingen problem å få tak i! Tips: Maritim Diesel, tlf: 55302580.
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Ok, så kanskje det går an å fikse dette, men hvordan åpner man denne delen egentlig? Det er et lokk, plastdings, utenpå som ikke ser veldig samarbeidsvillig ut og jeg er litt redd for å ødelegge noe så lenge bilen tusler og går greit!

Tips?

Har forresten hivd meg rundt for å finne noen bøker om CX diesel og diesel genrelt, det er jaggu ikke mye å hente. Noen tips her også?

Tron
Gjest

Post by Gjest »

Nå har jeg ikke bilen lenger men såvidt jeg husker står det en justeringsskrue midt i med en låsemutter på. Skru av mutteren og dekselet kan taes av, Skruen holdes igjen m skrujern. Tell gjengene på justeringsskruen slik at du får denne i samme posisjon, da går ihvertfall bilen, men den bør justeres på dieselverksted, spesielt hvis den røyker mye(det gjorde min). Nå ser du en "enhet" som som du kan skru av med en stor skiftenøkkel el lign. Membranen sitter inni denne enheten. Du får visst ikke bare kjøpt membranen så da er det bare å skru i den nye enheten. Obs husk den store fjæren som skal i først! Såvidt jeg husker må du bytte over justeringsskruen, derfor "gjengetelling"! Da jeg kjøpte delen ble den omtalt som "Røkregulator" Ringer du på nr jeg oppga i mitt forrige svar får du tak i delen, de trenger merke på pumpen og nr. Hadde du sendt et bilde av delen kunne vi dobbeltsjekke at vi snakker om samme del! Såvidt jeg vet ble bilene levert med to forskjellige pumper!? Noen som vet?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Membranen kostet ca 1200 kr på et dieselpumpeverksted,
Det var da veldig. :shock: ( Blir litt av en kilospris) Eller var det med skifting og justering og alt?
Mvh
Gjest

Post by Gjest »

Kun delen, det tar toppen et kvarter å skifte den men som sagt bør den finjusteres på et diesel verksted. Var og spurte på Citroen men de leverte alt som hadde med dieselpumper å gjøre vekk til "eksperter". Hadde en bare kunne kjøpt membranen hadde den sikkert ikke kostet mer enn en hundrings, men måtte kjøpe hele regulatoren. Citroen hadde ikke, det var de som henviste meg...Og ja det var jævl...dyrt, med tanke på at det bare var membranen som var sprukket. Det er kanskje andre som billigere, men det var kun her jeg fikk napp.
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Har ikke noe bilde av denne delen, men den sitter bak på innsprøytningspumpa, mot filteret og litt under. Det går inn en slange på siden fra innsuget og en slange på toppen til dieselretur.

Hvilke "heksekunster" gjøres det når denne delen justeres? Må man ha avgassrøykmåler? Ellers ville det jo vært besnærende å fått tak i kun membranen...

Tron
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg kan ikke huske at Knut pratet om slike summer :? , så jeg vil tro at det er mulig å skaffe kun membran :!: :?: . Muligens avhengig av hvor man handler.
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Denne delen er for at dieselpumpa skal gi mere diesel når turbo trykket øker

det er to membraner inne i denne delen om den yttere membranen ryker vil det lekke diesel ut i motor rommet...
På min er den indere membranen ryki og jeg lurer på om det er på grunnav det at den øker turtallet på tongang og om jeg kjører hardt så ruser den seg opp når jeg girer...

Membrannen er en gummi skive som jeg lurer på om det er mulig å lage av 2mm tykk oljebestandig gummi....

Mvh Lars Engen
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg tror sannelig min trd t2 har fått noen liknende symptomer i disse dager. Det skjer ikke så ofte, men det hender den hopper opp litt i turtall på tomgang (2000 rpm kanskje) i noen sekunder. Også virker det som den "henger igjen" litt etter at man slipper gassen, f.eks. i forbikjøringer. Skjer ikke ofte, men noen ganger.

Kan dette være denne membranen? Renner alt av diesel i pumpa ut dersom man åpner opp her, eller er det bare litt bak der?


--
mvh Mattis
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

dagmatti wrote:Hei,
Kan dette være denne membranen? Renner alt av diesel i pumpa ut dersom man åpner opp her, eller er det bare litt bak der?
mvh Mattis
Skifta for nokre år sidan, og kan ikkje hugsa at det rann ut noko særleg.
Jeg kan ikke huske at Knut pratet om slike summer , så jeg vil tro at det er mulig å skaffe kun membran . Muligens avhengig av hvor man handler.
Eg fekk kjøpt kun membranane (196,- +MVA) hjå BDPS i Bergen (55294857).
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Image
Demontering:
1. Løys dei to skruane som held dieselfilteret, løft det opp og legg det forsiktig bort til reservehjulet.
2. Ta av dei to slangane på regulatoren.
3. Vipp av deksel A med eit flatt skrujern.
4. Set i ein 4mm unbraco i D og skru av B. Ta av C. (Pass på at D blir ståande i same stilling!)
5. Skru ut D-P. (Sit kanskje hardt, pass knokane.)
6. Ta av P, og skru ut 3xG. (Bruk først ei tang til å løysa dei med, deretter umbraco.)
7. Ta av F, og pass på at du ikkje mister E og H.
8. Ta ut I-N. Sjå etter om dei to membranane (J og M) er heile.
Last edited by hl on Mon 09 Jul, 2007 08:03, edited 1 time in total.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Supert!

Skal følge anvisningen og sjekke når jeg kommer hjem fra litt ferie. :)



-m
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

monteringsskisse for hele dieselpumpa: http://cx.zapto.org/albums/album140/IMG.jpg

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply