HJÆLP- 2400 IE med motorproblemer - på tur i Frankrike!

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

HJÆLP- 2400 IE med motorproblemer - på tur i Frankrike!

Post by jamag »

Hei,

-Er i Frankrike for å hente min nyervervede Prestige 79 modell. Turen startet i Montpellier, og sitter for øyeblikket på hotell i Paris ( forferdelig plass å være... :D ).

Problemene min kan oppsummeres som følger:

Bilen starter greit, men trøbler ved bykjøring når hun blir varm i trøyen. Hun går dårlig på tomgang, og finner det noen ganger for godt å hoste og harke til hun plutselig stopper. :? Kanonfestlig i Paris' gater :( .

Jeg kan bare glemme å prøve å starte henne de første halvtimen etter en slik hendelse. :evil:

Følgende observasjoner er gjort:

-Hun går som en kule på motorveien -milsluker!
-Alle slanger etc på innsuget er sjekket og funnet OK.
-Alle de typiske kontaktene på IE anlegget er demontert og sprøytet med kontaktrens.
- Nytt fordelerlokk og rotor ( nye tennpluggkabler er bestilt for ordens skyld)
- Temp.føleren virker å ha fornuftig motstandsverdi ved varm motor, ca 450 ohm
-Kontakten på luftmengdemåleren (LMM) er sjekket.
-Resistorene til injektorene er sjekket - 5 ohm.
-Bensinpumpen sviver ( om enn med en noe mistenkelig lyd) og der er trykk på bensinforsyningen til injektorene.
-Hun viser tegn til å ville starte ved bruk av startgass.

Neste punkt er å sjekke LMM og kretsen for tilleggsluft ved kald motor, men jeg trenger sårt gode innspill i feilsøkingen!

Hva skal folk med dyre opplevelsesferier? Kjøp heller en gammel CX i Frankrike -snakk om totalt uforutsigbar opplevelse :D

Jan Magne
Last edited by jamag on Wed 24 Oct, 2007 21:25, edited 1 time in total.
____________

Litt for mange CX'er..

____________
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

-En liten oppdatering:

Etter målinger på konnektoren til den elektroniske kontrollenheten (ECU), viser det seg at der er brudd i kretsen for lufttemperaturmåling. Noen som husker hvor denne sensoren sitter, jeg husker ikke. Jeg trodde egentlig det var foran radiatoren, men der var der ingenting.

Ellers viser det seg at vanntemperatursensoren har lurt meg. Den fungerer fint til en viss temperatur, for så å få brudd. Vanntesten ( hell kaldt vann på varm sensor) løste umiddelbart problemet, så nå starter jakten på ny sensor..

Motortemperaturen er høyere ved småkjøring enn på motorveien, så dette virker logisk.

Nei, nå kaller det franske kjøkken.. :D
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Nå husker ikke jeg helt hvordan opplegget var på dem motorene.. hadde en 78 gti men den brant...

men jeg mener at luft temp måleren sitter i luftmengdemåleren en liten dings som stikker litt ut nedi der..
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

her er en skisse som viser hvor div komponenter sitter på CX inj:

forstørret:http://cx.zapto.org/albums/album74/injection.jpg
Image

Mer om cx serie 1 electronic injection her:

http://cx.zapto.org/gallery/album74?page=1

motorrommet i fugleperspektiv:

Image
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Aha - temperatursensoren sitter inne i selve luftmendemåleren? Skissen tyder på det. Er dette et enkelt PTC /NTC element? Noen som har erfaring med reparasjon?

Hvor mye betyr det at sensoren er død? Jeg antar at det ikke er den viktigste input verdien til ECU'en..
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Vet inte om motståndet ökar eller minskar med tempen men den borde gå bra om du antingen lossar kantakten (oändligt motstånd) eller bryggkopplar (inget motstånd). Prova dig fram!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jamag wrote:Aha - temperatursensoren sitter inne i selve luftmendemåleren? Skissen tyder på det. Er dette et enkelt PTC /NTC element? Noen som har erfaring med reparasjon?

Hvor mye betyr det at sensoren er død? Jeg antar at det ikke er den viktigste input verdien til ECU'en..
Kan dette være noe?

http://citroencx.no/6-Bibliotek/7-Tema/ ... CX-LMM.htm
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Virkelig bra artikkel, men den mangler som alle andre artikler jeg har funnet informasjon om den innebygde lufttemperaturmåleren. Bilen går greit med brudd i temp.målingen, men hvoran påvirker dette ytelsen ved ulike forhold?
____________

Litt for mange CX'er..

____________
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

I følge RTA ( Revue Technique Automobile) skal verdiene være som følger:

-10degC : R= 8 til 11 kohm
+20degC : R= 2 til 3 kohm
+50degC : R= 750 til 900ohm

Altså en NTC. Motstanden måles mellom pinne 6 og 27 på ECU-konnektoren.
____________

Litt for mange CX'er..

____________
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jamag wrote:I følge RTA ( Revue Technique Automobile) skal verdiene være som følger:

-10degC : R= 8 til 11 kohm
+20degC : R= 2 til 3 kohm
+50degC : R= 750 til 900ohm

Altså en NTC. Motstanden måles mellom pinne 6 og 27 på ECU-konnektoren.
Dette stemmer med manualen som også sier at lufttemp.føler er plassert inne i LMM. Pinne 6 og 27 på LMM er også temp.føleren

Har tatt et utdrag med div. ang. injection. Si ifra hvis du vil ha mer.

http://home.c2i.net/elektronikk/temp/Pa ... ume1-2.pdf
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Jag har brukt hele dagen i dag på å få fatt i ny vanntemp.sensor, men nei - kan ikke skaffes i følge Citroen..

Hjelpsomheten lyyser av dem, der de står og kjemper med å holde smilet tilbake..

For all del - ikke få problem med fransk bil i Frankrike, iallefall ikke en bil eldre enn 5 år!

CXbasis.de sjekker om de har på lager, og jeg har et par adresser i Amsterdam som backup. Er der noen av dere som kjenner til kontakter i Frankrike med interesse for CX?
____________

Litt for mange CX'er..

____________
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Har ikke delemanual på Serie 1, men i delemanualen til Serie 2 står det "Bosch" ved vanntemp.føleren. Kanskje et Bosch-verksted kan hjelpe?
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jamag wrote:Jag har brukt hele dagen i dag på å få fatt i ny vanntemp.sensor, men nei - kan ikke skaffes i følge Citroen..

Hjelpsomheten lyyser av dem, der de står og kjemper med å holde smilet tilbake..

For all del - ikke få problem med fransk bil i Frankrike, iallefall ikke en bil eldre enn 5 år!

CXbasis.de sjekker om de har på lager, og jeg har et par adresser i Amsterdam som backup. Er der noen av dere som kjenner til kontakter i Frankrike med interesse for CX?
Hvis du ikke får tak i en som passer, kan det vel være en nødløsning å bruke en annen og feste den mekanisk på et egnet sted på blokka.

Vanntemp. giver for XM TCT, 2,1td og 2,5td ser ut til å være innenfor samme resistansområde.

http://www.citronik.dk/userimg/07-07-09 ... tabell.jpg
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Jeg fikk fatt i en 450 ohms motstand, og puttet denne inn i pluggen - fungerer greit. Jeg har kommet meg til Roosendaal i Nederland, hvor jeg skal besøke et verksted som har 200 (!) CX'er på lager ifølge ryktene.

Det er en viss sannsynlighet for at jeg finner dert jeg leter etter der..
:D
____________

Litt for mange CX'er..

____________
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hvor jeg skal besøke et verksted som har 200 (!) CX'er på lager ifølge ryktene.
:shock: Dæggern, der skulle vi ha vøri Kal! :roll: :wink: :D
Husk å ta noen bilder da. :D
Mvh
Post Reply