Startmotor problem

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Startmotor problem

Post by Alfred »

Min gamle startmotor ble brent, og jeg har fått ny. Denne ser ikke ut til å gå i fullt inngrep, og "slipper " etter kort tid, og gnager da på startkransens tenner.

Det er riktig antall tenner på startmotor. Er det flere nesten like startmotorer for CX25 ie?

Min har også automatkasse.

Spørsmål 2: Er det mulig å skifte startkransen (svinghjulet) med motor i bilen?

Alfred
_________________
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er mest trolig at startkransen ble skadet av den gammle startmotoren. Er det en ny eller pent brukt startmotor du har satt inn? Du kan forsøke å ta en vinkelsliper og slipe litt på skråen på startkransen. (Alle tennene på startkransen er litt skrå der hjulet på startmotoren treffer kransen).
Skifte startkransen med motoren i bilen? Aner ikke. Ville ikke forsøkt heller. Tror det er vesentlig mindre plunder med å ta ut motoren.
Mvh
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Startmotorproblem

Post by Alfred »

Det er ny startmotor.

Den gamle fungerte uten problemer frem til den brente.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startmotorproblem

Post by jonsto »

Alfred wrote:Det er ny startmotor.

Den gamle fungerte uten problemer frem til den brente.
Da har jeg egentlig ingen gode forslag. Det eneste måtte være å spørre om du er sikker på at den er kommet helt på plass?
Mvh
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Post by Alfred »

Takk for svarene Jon.

På montasjebekrivelsen er det nevnt at enkelte franske biler har en "bøssing" for styring av startmotor, og at denne må fjernes. Jeg har prøvd å se, men kan ikke se noe klart "ekstra utstyr". Kan det ligget en avstandsskive på anleggsflaten? Har du eventuelt andre, vært borti det på en av dine 40 eller andres CX-er?
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Noen avstansskive har jeg kke sett, men det sitter en styrebøssing i ett av hullene. Står det at denne skal fjernes, og du ikke har gjort det vil det mangle en par mm på at den er helt inne. Prøv å stikke et søkerblad inn mellom startmotoren og huset. Det skal ikke være åpning her.
Mvh
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Post by Alfred »

Det viste seg at jeg hadde fått en startmotor på 1Kw, mens det kal være en på 1,3 KW. Når den riktige motoren kom på plass tak den atk og beholdt set selv med slitte tenner i startkransen.
Teorien er at den mindre motoren ikke klarer å trykke drevet langt nok inn i inngrep, og når det passerer toppunkt, og det går lettere så mister den grepet.

1KW starteren er byggemålsmessig identisk med 1,3KW.
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

innslag lengde har ikke noe med efekt og gjøre, det er lengen på innslag som er det avgjørende.
har 2 stk "mitsubishi artic" med utveksling ligende er den beste type for cx snill i strøm forbuk men sterk til tusen.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Post Reply