-85GTI T1 går ikke

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Etter å ha vært ute en gang til... :lol: så ser jeg at den stikken som går inn på coilen har tre ledninger dem er numerert nr1 er dem gule ledningene som er tvinna sammen det er +.. nr2 er den grønne som går til condensatoren nr3 er dem som går hver for seg inni teningsboksen den ene skal inni stikk 9 den er til coilen til sylinder 1og4 den andre skal i stikk 1 og er til coilen til sylinder 2og3.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk for svar - det bekrefter at det nok er koblet riktig. AEI boksen er plassert oppe bak hanskerommet har jeg forstått, hvordan kommer jeg lettest til der? Hvordan får man feilsøkt på selve boksen - kan man ta den ut og sitte ved kjøkkenbordet? Den skal være byttet før, i 2002 så den har ikke vært min hovedmistenkte. Den er jo også inne i bilen og ikke så utsatt.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Bak hanskerommet ligger styringen til INNSPRØYTNINGEN.

Styringen(ECU) til tenningen sitter på torpedoveggen innvendig til
venstre for rattet.Det blir bak den oppbevaringslomma.Du må skru av
dekselene rundt diravien for å komme til.
På serie2 sitter denne ECU utsatt til i motorrommet,på venstre innerskjerm.
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

På 25 fra 83 til 85 sitter boksen til teningen oppe bak hanskeromet boksen til insprøytningen sitter under hanskeromet løfter du gulvteppet så finer du den..

Fra 86 er teningsboksen flyttet ut i motor rommet.. boksen til insprøytning ligger fortsatt under teppet...

På 24 insprøytnings motoret fra 77 til 83 er det transistortenning (fordeler uten stift) der sitter boksen til innsprøytningen oppunder det oppbevaringsrommet som også har plass til oljemengdemåler systemet på venstre side av rattet..

.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citroengen wrote:På 25 fra 83 til 85 sitter boksen til teningen oppe bak hanskeromet
Hvis du kaller det hanskerom den hylla som er på venstre side av rattet så har du rett. :wink: :D
På min -85 GTI Turbo sitter den i alle fall der! Og jeg vet det fordi jeg har vært ute med begge boksene for reparasjon. :wink: :D
Om den har en annen plassering på GTI og TRI vet jeg ikke.
Mvh
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Når det gjelder 85 GTI Turbo må jeg bare innrømme at jeg er usikkerpå lednings nettet.. det har jeg vel også skrevet tidligere her men når det gjelder 83 og 85 tri så er jeg helt sikker for dem har jeg plokka så fra hverandre og satt sammen igjen at jeg vet at ledningsnett og bokser til en tri det er en og en halv søplesekk.. :lol:

og på 85 trien jeg hadde så åpna jeg hanske rommet og banka i boksen når den fuska.. :lol:

På 78GTI en jeg hadde hadde jeg også ut ledningsnettet og der satt boksen til insprøytningen oppunder ved siden av rattet..

var derfor jeg tenkte at det kunne være en misforståelse..
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

var derfor jeg tenkte at det kunne være en misforståelse..
Neida, bare litt mye rødvin i Frankrike...
Mvh
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Gnist til høyre bak hanskerom sammen med boksen som forsinker tenning ved tenningsbank.

Sprut til venstre for rattstammen.

Dette oppsett er det bare GTI TURBO Serie 1 som har!
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

maast wrote:Gnist til høyre bak hanskerom sammen med boksen som forsinker tenning ved tenningsbank.

Sprut til venstre for rattstammen.

Dette oppsett er det bare GTI TURBO Serie 1 som har!
hei maast, har du koblingsjema på GTI serie 1 turbo?
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hei maast, takk for tips - du mener jeg må opp bak hanskerommet for å få rede på tenning, det er det jeg trodde først. har ikke fått tatt av hele baljen under rattet enda. Sjekker begge steder, det er så mye rotete ledninger på bilen at det bør ryddes uansett.
- Jeg er også ute etter et godt skjema med nummererte /fargemerkede føringer til serie 1 GTI T
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hm, fremdeles helt dødt. Nå har jeg fått flyttet bilen litt slik at det er lettere å komme til.
Pr nå har jeg skiftet alle
-releer, også det til bensinpumpen
-coiler
-svinghjulsfølere
-pluggledninger

Jeg har lokalisert AEI boksen og en boks til over hanskerommet (som du sa maast). Det ser fint ut der (tørt og godt), jeg tror problemet fremdeles ligger i motorrommet, dårlige ledninger.
Men jeg bør kontrollmåle i den hvite og sorte kontakten, hvordan teller man hvilken pinne som er hvilket nummer?

Det er ingen som har et godt ledningsnett til 84/85 GTI T1 til salgs...?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

En liten fremgang. Jeg byttet tenningscomputer, og bilen tenner nå som den skal etter 4 omdreininger, men dør etter det første "vroom". Dette er konsekvent. Den får bensin, men tenning ser ut til å forsvinne etter at den har "fyrt opp".
Skiftet bensinfilter, med samme resultat, og det er godt trykk med bensin.
Har prøvd med tre forskjellige tenningslåser, alt med make resultat. Den gamle AEI boksen er helt død, gir ingen gnist.
Nå er spørsmålet - hvorfor stopper det opp? Hva er det som styrer dette?

Gammel AEI boks hadde betegnelsen LA 11 LD6, den "nye" har betegnelsen LA8 LD4. tror den kommer fra en gti, men ikke turbo.

Synes dette drar ut i langdrag nå.. :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagkw
Posts: 62
Joined: Sat 03 Feb, 2007 17:31
Location: Oslo

Post by dagkw »

Skal ikke utrope meg til ekspert, men har vært ute for nøyaktig det samme på vei på påskeferie i år.
Byttet svinghjulsføler, dødpunktssensor, innsprøytningsrelé, sjekket alle kontakter og sprayet med WD-40.
Etter mange timer, én NAF-bil og en cx-spesialist senere var jeg der du er nå.
Satte meg i bilen, tok nøkkelen ut av tenningen for så å sette den tilbake, vri om å starte.

Bilen går ennå 8)

Når du allerede har byttet tenningslås, har jeg få gode råd å komme med, men det virket i hvert fall
som om den var skurken i bilen min, med identiske symptomer.

Mvh Dag
96 - Xantia Activa Turbo
85 - CX 20 Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har du sjekket TDC-Sensoren/turtallsensoren (ikke samme sensor for motorstyringen som for turtelleren) og Gasspjeldet på innsuget...?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Sturla wrote:Gammel AEI boks hadde betegnelsen LA 11 LD6, den "nye" har betegnelsen LA8 LD4. tror den kommer fra en gti, men ikke turbo.
Har INTE prövat på T1 men på T2 fungerar det INTE med box från en vanlig Gti!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply