Rens av interiør serie II - noen gode tips?

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Rens av interiør serie II - noen gode tips?

Post by RolandM »

Da har jeg tatt mot til meg og gått løs med AutoGlym Interior Shampoo innvendig i den grønne Breaken. Det er jo en del mørke flekker på det lyse, lekre interiøret fra tidligere eiere.

Så langt ser det ut som om stoffet som er brukt til gulvteppet og i bagasjerommet responderer godt på behandlingen - flekkene forsvinner helt eller delvis, og det blir ikke skjolder eller skader. Men på dørtrekket(som vel er av samme type som setene) var det vanskeligere å få bort flekker uten å skape skjolder. Om det skyldes meg, Autoglym eller substansen som har skapt flekken, er vanskelig å si.

Noen som har erfaring med å rense det lyse TRS/TRD-interiøret på serie II? Evt. prøvd andre produkter enn AutoGlym?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: Rens av interiør serie II - noen gode tips?

Post by Robert »

RolandM wrote:Det er jo en del mørke flekker på det lyse, lekre interiøret fra tidligere eiere.
OK - så du har klart å lage mørke flekker på det lyse, lekre interiøret fra tidligere eiere? :P

Ekstremt vanskelig stoff å holde strøkent det der. Jeg ville hørt med en møbeltapetserer - eller produsent. Forøvrig er jo AutoGlym kvalitetsleverandør - ville bli overrasket om shampoen skader.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg føler i grunnen at jeg er kompetent til å si noe her. :wink: :D Etter å ha drevet med bilpleie/Tidy Car i seks år og nå med innvendig rens av både biler og båter.
En tepperensemaskin er cluet. Med møbelmunnstykke. Vaskemiddelet er det samme som brukes på tepper. Spray først på flekkene og børst med en kost eller neglebørste. Så "skrubber" du med maskinen. Den sprayer vann og suger samtidig. Da skulle det bli så bra som det går an å få det. Sug så tørt det lar seg gjøre uten å spraye vann til slutt. Men vær klar over at slitasje også kan gi fargeforandring.
Har du spørsmål så ring meg.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Rens av interiør serie II - noen gode tips?

Post by RolandM »

Robert wrote:
RolandM wrote:Det er jo en del mørke flekker på det lyse, lekre interiøret fra tidligere eiere.
OK - så du har klart å lage mørke flekker på det lyse, lekre interiøret fra tidligere eiere? :P

Ekstremt vanskelig stoff å holde strøkent det der. Jeg ville hørt med en møbeltapetserer - eller produsent. Forøvrig er jo AutoGlym kvalitetsleverandør - ville bli overrasket om shampoen skader.
Fnys - jeg vil bare presisere at flekkene fremstår å være GAMLE. Det er knapt kommet en flekk i bilen siden jeg fikk den - til gjengjeld er det fjernet en del.... :twisted:

Dørsiden så bedre ut nå når den har tørket ordentlig, så jeg tror heller ikke shampoen skader. Men jeg skal sjekke Jons tips om tepperensemaskin. :D

For øvrig, Jon: Hva har du IKKE drevet med som har med bil å gjøre? Fortid som billakkerer, bilpleie, innvendig rens, sveising... 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rens av interiør serie II - noen gode tips?

Post by jonsto »

RolandM wrote: For øvrig, Jon: Hva har du IKKE drevet med som har med bil å gjøre? Fortid som billakkerer, bilpleie, innvendig rens, sveising... 8)
8) Hysssj. Det bare bekrefter at jeg begynner å bli gammel. :cry: :wink: :D
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Jeg tror den beste måten å få setetrekkene rene er å montere de av setene og vaske dem i vaskemaskina. Jeg gjorde det med et sett med beige/hudfarget trekk. Resultatet ble bra. Jeg brukte flekkerenser på de verste flekkene og brukte en negelbørtste for å få de helt rene for oljesøl. Oljesølet var forresten vanskelig å få helt bort. Deretter ble de vasket 2 ganger på 60 grader med tøymykner. Det er jo en del arbeid med å få de av og på, men det er verdt resultatet. Har du en neseringtang går jobben med å montere ganske lett. En bonus med denne metoden er at du også kan vaske skumgummien i setene, jeg dynket disse i ajax og spylte dem med hageslangen etterpå. det er en utrolig følelse å sette seg i setene etterpå ...nesten som nybil :D

neseringtang
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Kjøpte en brukt Rainbow med tepperense utstyr, var et lite munnstykke også. Er vel ikke noe fullgod tepperenser men en kan koble på vann så den skal prøves.

Er vel mest effekt med varmtvann kanskje?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply