Sentrering av styring

Her kan du prate/spørre om Hydraulikk.

Moderator: moderator

Post Reply
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Sentrering av styring

Post by Carel »

Etter hva jeg har forstått kan man stille sentreringen av diravien ved å løsne to 7 mm (11mm hode) skruer nede ved "leddet" for så å vri på en slags skive disse holder fast. Jeg har vridd denne fra side til side med null resultat. Noen som har tips?
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Diravien sentrerer seg selv. Det er hjulene som må justeres! Drar den litt til siden når du slipper rattet kan dette ordnes på den måten du beskriver. Drar den mye må den nok på forhjulskontroll/justering. Da må det gjøres på følgende måte. :wink: Ta ut en liten gummipropp på diravienheten (Du må demontere dekslet under rattet for å komme til) sett inn en sveisetråd eller lignende. Tror du må kunne stikke den inn ca. 10 til 15 cm. Nå har du låst Diravien i midtstilling. Juster framhjulene i forhold til bakhjulene slik at de står rett fram. Spissingen justeres selvfølgelig slik den skal være. Justering må skje med motor i gang. Nå bør bilen gå rett fram når rattet slippes. Litt finjustering foretaes på den skiven du nevner.
Er det derimot slik at bilen går rett fram når du slipper rattet, men selve rattet står litt skjevt er det vanskeligere å gjøre noe med. Årsaken kan være at forhjulene er justert uten at Diravien er låst med førnevnte streng.
Lykke til. :wink: :D
Mvh
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Takk for svar. Men jeg burde vel i det minste merke forskjell på hvor mye den drar til siden når jeg justerer??
Nå har jeg løsnet de to 8 mm skruene på akselen rett ut fra diravien inn i "leddet" før tannstanga, og justert diravien der i forhold til tannstanga. Det fungerte fint.
Jeg beskrev feil i innlegget, skiven som holdes fast av to 7 mm skruer sitter på tannstanga nedenfor "leddet", men jeg synes altså ikke at det skjer noenting når jeg vrir på denne.
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
Post Reply