-85GTI T1 går ikke

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Sjekk bensintrykk med manometer, hvis det synker etter start er det fordi bensinpumpen stopper etter start (jeg tror GTI og turbo har forskjellige måter å registrere at motor går rundt).

IKKE kjør med tenningsboks for GTI på turbo fordi det er andre tennkurver på den. Det er ikke sikkert at boksen til høyre for AEI som styrer tenningsretardasjon snakker med GTI sin AEI og da vil tenningsbank (som du garantert vil få med GTI boks) ikke korrigeres. Hull i stempel er det snilleste utfall! sønderrevne stempler, avslitte råder og hull i blokka er også kjente venner av tenningsbank. :shock:

Tror det finnes elektrokyndige i Bergen som kan reparere AEI for deg, hvis ikke kan du sende AEI til meg så kan jeg sjekke den for deg evt bytte utgangstransistorer, no cure no pay garanti utloves 8) .
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Tja.. har nå prøvd med en fungerende 866 boks, og den starter, men dør straks. Hva kan forårsake at den kutter ut umiddelbart etter start?

- at bensinpumpen stopper
- flere tips?


:roll:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Troligen! I så fall måste det väl vara "stora blå" eller signalen från ÖDP-givare som inte hänger med!
Det enda alternativet jag kommer på är om vacuumet suger ihop någon slang?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Högger'n
Posts: 70
Joined: Wed 02 Mar, 2005 21:37

Post by Högger'n »

Er nok høyst sannsynlig "store blå". Releet inneholder nemlig en sikringstråd som skal ryke ved rystelser, (les:kollisjon) slik at bensinpumpen ikke skal forsette å pumpe ut bensin ved f.eks en brann. Er denne tråden røket, får du akkurat denne effekten. Motoren starter og går bare ett par sekunder.
Högger'n

Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk for tips. Store blå releet er skiftet til et nytt, men det nye kan vel også være ødelagt. Er det ikke en måte å "bypasse" dette releet på for å sjekke om det er synderen?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

ta en titt her. http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... #Insprrela
Koble over fra 30 til 87b og 87.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Mener å huske at vi hadde samme greia med dagkw sin T1. om du kveiler opp tapen på kabelbunten fra store blå og 10-15 cm innover kommer du til ett loddepunkt på tykke blå lendninger, dette blir borte med årene;-) og gir slike symptomer( om ikke jeg husker feil?)(dagkw?)
har masse Citroèn:-)
Högger'n
Posts: 70
Joined: Wed 02 Mar, 2005 21:37

Sjekke AEI

Post by Högger'n »

Er det så at du påtar deg å sjekke eventuelt rep av AEI, har du itilfelle en adresse? Har en boks liggende som jeg ikke vet om er iorden, Send meg en PM

mvh Högger'n

Tror det finnes elektrokyndige i Bergen som kan reparere AEI for deg, hvis ikke kan du sende AEI til meg så kan jeg sjekke den for deg evt bytte utgangstransistorer, no cure no pay garanti utloves 8) .[/quote]
Högger'n

Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Tja, det går fremover med små museskritt. Bensinpumpen virker, og om jeg bypasser releet summer den hele tiden. Det er trykk på fuelrailen, også etter at den har stoppet. Nå starter den og går i 2-4 sekunder før den stopper igjen. Den reagerer ikke på gasspådrag. Har skiftet dette releet (med et brukt et)
Image og fikset enda et par dårlige ledninger.
- I ledningsbunten frem til coilene er det sammen med de gule en grønn ledning som er negativ, som ikke står i skjemaet. Skal den bare settes til jord? Bilen går ikke mer eller mindre om jeg lar denne gå til jord.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

- I ledningsbunten frem til coilene er det sammen med de gule en grønn ledning som er negativ, som ikke står i skjemaet. Skal den bare settes til jord? Bilen går ikke mer eller mindre om jeg lar denne gå til jord.
Skal vel på to kondensatorer disse vel?
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg koblet den på de to gule ledningene til coilene. Da startet bilen! Den gikk plettfritt i ca 10-15 minutter, så hostet den og døde.

Nå vil ikke starteren kjøre, og bensinpumpen summer så snart jeg slår tenningen på. Kan det være at det er også en feil med dynamoen? Eller ledninger til starter og dynamo? Om denne svikter - kutter ikke da både starter og motoren dør?

Jeg ble først veldig glad, men nå er det jo tilbake til start...
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Så går den igjen. Endelig, etter 8 måneder uten liv. Det er få ting som lutrer mennesket slik som å prøve å få liv i en stendød T1.
Siste var at den lille ledningen til starteren hadde hoppet av(!), idet den gikk for første gang på mer enn et halvt år. Da er det bare de 8 sinte punktene på EU kontrolen igjn, + alt det andre... men den virker.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Gratulerer gratulerer, jeg beundrer at du ikke har gitt opp. Har nesten mista motet bare av å lese denne tråden.

Men nå er vi jo alle litt klokere og mye av irritasjon og sinne er glemt.

Ønsker deg lykke til med de siste punkta.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

8) 8) 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply