Justeringsskrue håndbrekk

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Justeringsskrue håndbrekk

Post by marcuss »

Satte av kvelden i går til en skikkelig justering av håndbremsen. Det meste satt skikkelig godt fast, men jeg fikk da løs muttrene på begge vajrene og fikk løsnet festeboltene til eksenterskruene. MEN, på vestre side presterte jeg å brekke av justeringsskruen (nr 3 på bildet). Fikk borret ut noe, men litt vanskelig å se skikkelig på baksiden der. Brekket ble justert perfekt og er bedre enn noen CX jeg har prøvd. Er denne justeringsskruen essensiell, eller kan jeg klare meg uten?

Image

Er det forresten noen som har en god erstatning for 6501-T? Den ytre eksenterskruen er grei, men på baksiden kan det være litt vanskelig dersom boltene går litt tregt.
dagkw
Posts: 62
Joined: Sat 03 Feb, 2007 17:31
Location: Oslo

Post by dagkw »

Justeringsskruen 3, er for å sørge for lik tiltrekningskraft på begge sider.
denne skal justeres til armen som går gjennom a butter inntil.

Som værktøy har jeg pleid å bruke en smal skrutrekker som passer i sporet.
Altså ikke tuppen av den, men armen( om dette ble forståelig ) :lol:
96 - Xantia Activa Turbo
85 - CX 20 Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Som værktøy har jeg pleid å bruke en smal skrutrekker som passer i sporet.
Det er så rart å se dem vokse opp, tiden går så altfor fort :wink: :wink: :D :D
har masse Citroèn:-)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Justeringsskrue håndbrekk

Post by hl »

marcuss wrote:Er det forresten noen som har en god erstatning for 6501-T? Den ytre eksenterskruen er grei, men på baksiden kan det være litt vanskelig dersom boltene går litt tregt.
Bruk ei høveleg firkantsyl med avfilt tupp.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

En stor flatskrutrekker gjør jobben som Dag skriver. Det som er viktig ved justering av håndbrekket er: Bruk følere 0,10 eller 0,15 mm mellom klossene og skiva. Skru eksentermutteren i samme rettning som når du setter til skruen. Sett en skrutrekker i lufterillene og drei skiva for å få ut søkerbladene.
Dette var kortversjonen.
Mvh
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Post by marcuss »

Selve justeringsjobben var grei nok den, trengte ikke akkurat trolldomskrefter.

Men jeg lurer på; er det krise at justeringsskrue 3 brakk, eller kan jeg klare meg uten?
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

marcuss wrote:Men jeg lurer på; er det krise at justeringsskrue 3 brakk, eller kan jeg klare meg uten?
Du bør nok ha han. Men det er enkelt å ordna. Ta av heile greia, bor opp, lag nye gjenger og set i ein ny skrue (ha koparpasta på gjengene).

Image
Post Reply