Clutchbytte på 20 Douvrin-motor

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Clutchbytte på 20 Douvrin-motor

Post by marcuss »

Under litt frisk kjøring i helgen merket jeg at clutchen sluret litt under fullt gasspådrag i femtegir oppover en bakke. Har ikke hatt problemer med å få bilen i gir eller merket andre symptomer på sliten clutch.

Kan det tenkes at det er andre muligheter enn clutchbytte? Bilen har gått 113.000, så det er vel ikke helt usannsynlig at clutchen er gåen, men på den annen side er det vel fullt mulig at den skulle holde lenger.

Hvis den må byttes, er det mulig å gjøre dette uten å løfte ut hele motoren? Har lest på det engelske CX-forumet at det har blitt gjort, men er det noen her som har erfaring med dette (jonsto kanskje :D )?

Hva trenger jeg av lagre og pakninger i tillegg til clutchen når jeg først har den ute, og er det eventuelt noe spesialverktøy jeg trenger?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

sjekk om du kan slakke cliutch-vaueren litt uten at du får problem med giringa.

På 4-girs CX skal det vist gå ann å bytte clutch uten å ta ut motoren.
På 5.girsgår det ikke for vanlige dødlige...
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Clutchbytte på 20 Douvrin-motor

Post by tronde »

marcuss wrote:Under litt frisk kjøring i helgen merket jeg at clutchen sluret litt under fullt gasspådrag i femtegir oppover en bakke. Har ikke hatt problemer med å få bilen i gir eller merket andre symptomer på sliten clutch.

Kan det tenkes at det er andre muligheter enn clutchbytte? Bilen har gått 113.000, så det er vel ikke helt usannsynlig at clutchen er gåen, men på den annen side er det vel fullt mulig at den skulle holde lenger.

Hvis den må byttes, er det mulig å gjøre dette uten å løfte ut hele motoren? Har lest på det engelske CX-forumet at det har blitt gjort, men er det noen her som har erfaring med dette (jonsto kanskje :D )?

Hva trenger jeg av lagre og pakninger i tillegg til clutchen når jeg først har den ute, og er det eventuelt noe spesialverktøy jeg trenger?
Du skal kunne se lamellene gjennom et lite hull i clutch-huset. Husker ikke helt hvor / hvordan, men da ser du i allefall om de er nedslitt.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kan ikke fatte at det skal være enklere å skifte clutch uten å ta ut motoren. Å ta ut motoren er jo så enkelt så. En ting man så absolutt bør huske på er å skru ut den dingsen som sitter under innsugsmanifolden. Den med to vakumslanger på koblet. Og så får man gjort rent under motoren samt sjekket undre motorfeste.
Mvh
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Post by marcuss »

Er det ikke litt jobb å få ut drivakslingene? Dessuten trenger man en motorlift for å få ut motoren.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ikke for å være ekkel eller noe,men om du mener det er mye jobb å få ut akslingene, bør du vurdere å sette bort hele jobben eller i det minste ha med deg en medhjelper og beregner god tid;-)
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

:o
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Post by marcuss »

pål wrote:Ikke for å være ekkel eller noe,men om du mener det er mye jobb å få ut akslingene, bør du vurdere å sette bort hele jobben eller i det minste ha med deg en medhjelper og beregner god tid;-)
Takk for den 8)

Neida, jeg har aldri tatt ut akslingene på en CX, kun på et par GS´er, så jeg vet ikke. Jeg hater generelt å sette bort ting og vil helst gjøre alt selv, men det kan jo være greit med litt veiledning fra noen som har gjort dette før. Har tilgang til hall med løftebukk og mototheis, men da er jeg avhengig av å få gjort jobben i løpet av lørdag ettermiddag og søndagen, da hallen er i bruk ellers. Litt kjedelig å bli stående fordi jeg mangler et eller annet, eller fordi ting tok lenger tid enn planlagt (hvilket det jo som regel gjør). Var bare ut etter den raskeste måten å få gjort jobben på. Dersom jeg ikke trenger å ta ut hele motoren kan jeg gjøre jobben hjemme i garagen i løpet av vinteren uten å måtte stresse.
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Det er som regel dobbelt så mye arbeid første gangen. En bruker mye tid på "tenking" , hva kommer først og sist.
Siden du har garasje kan du jo "øve" litt. Sjekke om du får løsnet bolter til nedre bærekule, sjekke om eksos er greit å skrue av, gearvelger etc.
Tar du en kveld eller to i garasjen med planlegging 8) vil du nok finne ut at du greier å ta ut og sette i motoren på ei helg, om du har fått alle delene (og riktige deler).
C4 og C5
Post Reply