Totalt hjärnsläpp

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Mikoo
Posts: 115
Joined: Mon 13 Nov, 2006 11:03
Location: Trollhättan/Sverige
Contact:

Totalt hjärnsläpp

Post by Mikoo »

Jag har fått totalt hjärnsläpp. Nu har jag bestämt mig för att spara ihop till en CX att ha som objekt vid sidan om min XM.

Jag kan inte vara utan en CX. Prestigen satte outplånliga spår i mig.

Nu till den egentliga frågan: Hur farligt är det med en defekt topplockspackning på en CX T2? Jag tänker mer på hur cylindrar, kolvar och ventiler mår? Är det så att man måste plana toppen eller kan det räcka med att byta själva packningen?


http://www.blocket.se/vi/18350444.htm?ca=16_s
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Kommer vel litt an på omstendighetene. Ved sterk varmkjøring, og ved demontering av toppen med varm motor kan det nok bli aktuelt å plane. Men det ser du når toppen er av. Gjør den godt ren og bruk ei rettskie for å se om det er skjevhet. Jeg har skiftet pakning på mange motorer, og har vel knapt planet en topp. Da tror jeg det er en bedre idè å skifte boltene.
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Tror også selve motoren har klart seg, men i så tilfelle er det vel motorer å få tak på.

Lykke til.... :wink:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Da tror jeg det er en bedre idè å skifte boltene.
Er det strekkboltar på dieselmotorane? Eg har høyrt/lese begge deler, og har ikkje klart å få :?: til å bli :!: :wink:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hl wrote:
jonsto wrote:Da tror jeg det er en bedre idè å skifte boltene.
Er det strekkboltar på dieselmotorane? Eg har høyrt/lese begge deler, og har ikkje klart å få :?: til å bli :!: :wink:
Snakket med Øyvind Larsen om dette. Han sa at de ikke byttet bolter hver gang. Du kjenner når bolten flyter. Da er det på tide og bytte, og da bør vel alle byttes? Men det har vel litt å si om det er egen eller andres bil en holder på med. Jeg byttet på Diesel T2en jeg skiftet pakning på, men ikke på sugedieselen. Neste gang kommer jeg til å prøve uten bolteskift, uansett hvilken motor det er. Men jeg kommer til å ha et boltesett liggende i tilfeller. De koster vel rundt kr. 700,00. Er ikke helt sikker. Og jeg tror (understreker TROR) det er samme boltene på alle 2,5 literne.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Du kjenner når bolten flyter.
:shock: :?: Og med det meiner du at du kjenner at du er i ferd med å vri bolten av, eller... :oops:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hl wrote:
jonsto wrote:Du kjenner når bolten flyter.
:shock: :?: Og med det meiner du at du kjenner at du er i ferd med å vri bolten av, eller... :oops:
Ja, ingen motstand å registrere. Vanelige bolter vrir du av med et smell. Disse strekker du til de går av. Har du kjent det en gang så glemmer du det aldri. Du skulle prøve å sette en bolt i stikka og forsøke å vri den av. dette for å få følelsen med det og skjønne når noe begynner å skje.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Dieselmotorene har de såkalte strekkboltene og de er KUN til engangsbruk. Bensin 25'ene derimot har IKKE strekkbolter og de kan brukes om igjen (de selges tilogmed brukt hos cxbasis). Men vær svært nøye med rengjøring av gjenger både på bolt og i blokka. Her kommer gjengesettet til nytte;-)
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Får vel legge til at jeg vet at enkelte mener at strekkboltene kan brukes om igjen, og det får de mene. Men jeg synes det er litt risikabelt og kan fort bli endel dyrere om du etter kort tid må bytte pakning og da har innsett at du må ha nye bolter ;-)
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Må bare beklage men cx har ikke strekkbolter om du leser på boltene så står strekkfastheten på toppen av bolten 12.9 på diesel og noe lavere på bensin og det er så vidt jeg vet mye høyere en det momentet som boltene skal trekkes til med.. problemet med biler med strekkbolter er ikke at du drar boltene av men at boltene går i bunn av gjengene så du ikke får noe press på pakningen.. vet at noen løser det med en ekstra skive..
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Enhver får gjøre seg opp sin egen mening. :roll: :wink: Men jeg kommer ikke til å skifte bolter på egne biler før jeg kjenner at de flyter. :wink: :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Må bare beklage men cx har ikke strekkbolter
Dette er da godt nytt, og ingenting å beklage :D (synd for meg , da jeg har kastet to sett :? )
om du leser på boltene så står strekkfastheten på toppen av bolten 12.9 på diesel og noe lavere på bensin
10.9 på bensin'er-boltene :wink:
problemet med biler med strekkbolter er ikke at du drar boltene av men at boltene går i bunn av gjengene så du ikke får noe press på pakningen.. vet at noen løser det med en ekstra skive..
"smart" :wink: bra triks om det funker.

Jeg påsto at dieselen hadde strekkbolter på bakgrunn av at en eller annen her på forumet sa det en gang tidligere, i tillegg mener jeg å huske at dieselboltene hadde endel tynnere gods i den gjengeløse delen opp til litt nedenfor hodet, og attpåtil selger som sagt cxbasis brukte bolter til bensin'erne men kun nye bolter i hele sett til dieselene.

Skal undersøke litt til, og om det stemmer at de ikke har strekbolter vil jeg bare si at det er veldig godt nytt som gjør et topp-pakningsbytte vesentlig rimeligere :D
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Har ikke bytta så mange toppakninger, 3 tror jeg, men jeg har ikke bytta noen bolter noen gang. Gjordt reint gjenger og brukt moment nøkkel, så skal vel motoren kjøres varm for så å avkjøles igjen. Deretter nytt moment.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vet ikke på bensin, men på diesel er det ikke momenttiltrekking, men grader. MEGET viktig!
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Eh grader ja
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply