Renovering av felger.

Generelt prat/spørsmål om Citroen CX

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Renovering av felger.

Post by jonsto »

Har et sett felger i denne tilstanden:

Image

Image

Har noen gode råd? Eller er det bare å gå løs med slipepapir. Disse har jeg tenkt å lakkere hvite, men de blanke feltene skal fremdeles være blanke. Skal ha dem på "Dart Vader".
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Han jeg kjøpte Tissier'n fra i France fortelte om et firma som blåste felger med korn. Har ikke sett resultat fra dette.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Jeg har hørt at glassblåsing blir bra. -Er usikker på om det river opp overflaten på felgene.

Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sikkert fine greier begge deler. Glassblåsing vet jeg er flott. Men, det er et stort men her, hvem gjør det? Har vel egentlig tenkt å gjøre jobben selv, men hvor får jeg tak i glass for å blåse med? Reiser om nødvendig på Biltema og kjøper et blåsekabinett. Skulle ha glassblåst noen turboer også. Og det sies at det ikke bør være brukt sand med det utstyret som skal brukes til glassblåsing.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jonsto wrote:Sikkert fine greier begge deler. Glassblåsing vet jeg er flott. Men, det er et stort men her, hvem gjør det? Har vel egentlig tenkt å gjøre jobben selv, men hvor får jeg tak i glass for å blåse med? Reiser om nødvendig på Biltema og kjøper et blåsekabinett. Skulle ha glassblåst noen turboer også. Og det sies at det ikke bør være brukt sand med det utstyret som skal brukes til glassblåsing.
Mvh
Her er en som selger glasskuler:

http://www.wikant.no/Produkter/Produktg ... lassperler

Feil side av landet for deg, men et sted å begynne?

Glassblåsing av aluminium kan bli skikkelig stilig. Jeg har sett noe som liknet mest på silkematt maling.

Hva med evt. CO2 (tørris)? Det brukes en del på skip og murfasader etter hva jeg har forstått, og skal være veldig skånsomt.
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Jeg sandblåste et sett jeg hadde en gang. Jeg brukte gammel sand, slik at det ikke ble store hakk/sår fra sandkorna. etter blåsing lakkerte jeg på baselakk med tilnærmet originalfarge. Så slipte jeg kanten og de blanke feltene med negerkuse, passet på å slipe rett vei på feltene hele tiden slik at slipespora så originale ut. Så ble hele sulamitten lakket med klarlakk. Ble kanon :wink: !

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Qm du har tillgång till en stor svarv så kan du: Lacka hela fälgsidan och låt lacken härda ordentligt. Svarva sedan bort ett tunnt lager för att få fram de blanka fälten. Klarlacka sedan genast över det hela så behåller de blanka fälten sin glans.

För blästring kan du med fördel använda nötskal!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Og over damen til den store "kullholmen" selges ferdig restaurerte felger,send 4 felger som trenger restaurering og få 4 til bake,bytte ordning ,men det kreves at felgene er uten store hakk eller andre mekaniske ødeleggelser.
Og til det værste det koster, er ikke gratis.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Finnemann wrote:Og over damen til den store "kullholmen" selges ferdig restaurerte felger,send 4 felger som trenger restaurering og få 4 til bake,bytte ordning ,men det kreves at felgene er uten store hakk eller andre mekaniske ødeleggelser.
Og til det værste det koster, er ikke gratis.
Er interesant, men ikke til disse. Jeg har jo tenkt at de skal være hvite.
Mvh
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Du kan prøve denne.
Vask/børst bort alt som er løst.Gi den så endel omganger med Mr.Muscle ovnsrens.Vask så rent med vann.
Garanterer ingenting,men kan være vert et forsøk.
Post Reply