Problemer med giring - hjelp!

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Problemer med giring - hjelp!

Post by EngaBhoy »

En liten julenøtt som jeg setter inn her siden Akuten er nede:

Sliter med min Xantia 2.0 16V. Etter at jeg byttet clutch ble det plutselig veldig tungt å gire. Dette er symptomene:

- Når tenningen er av er det lett å sette den i gir.
- Når motoren går er det veldig vanskelig å sette den i første gir, og ganske tungt å sette den i andre gir. De andre girene er det noe lettere å få giret til.
- Det er ingen skraping når man girer i første og andre gir (selv om man føler man nesten må over en "kneik" for å få den inn i første gir.)
- Det skraper fælt når man setter den i revers.

- Jeg har justert clutch (men ikke byttet wire)
- Jeg har fylt omtrent 2 liter girolje (API-GL 5 fra Biltema)
- Jeg smørte ikke på MoS2 på utløserlageret på clutchhuset, da denne allikevel var delvis fettet inn.


Jeg trodde først dette skyltes at foringene på de tre girvelgerne som går til girkassa var blitt dårlige. Jeg skiftet ut disse på Citroen i går og problemet er fortsatt det samme. Mekanikeren som jobbet der mente det kanskje var noe med synkroniseringen i girkassa, men han var ikke sikker... (kanskje greit å være sikker før jeg eventuelt overhaler en girkasse!)

Hva kan være galt?
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Om kassa var ok før du bytta clutch, skulle jo ikke synkroniseringsringene bli ødelagt....
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

Jeg hadde det samme problemet på min 73 modell saab v4 for en del år siden, der fant vi ut at pressplata var feil, fra leverandøren, den trengte shims mellom pressplata og svinghjulet. Det er jo helt tullete, alt måtte ut igjen, så når shimsene var på plass, så løste clutchen seg ut skikkelig og bilen var fin.
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Pressplata feil? Dette høres så rart ut, den clutchen har jo et fastmontert uttrykkslager (av den typen som dras). Det er en valeo originaldel (riktignok bestilt fra en ebay-sjappe i Tyskland). Er det forøvrig mulig at pressplata er lagt feil vei? Vil dette forklare dette? Jobben er ganske stor så jeg vil være 100% sikker før jeg setter av 3 dager til dette igjen...
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det skal være "pull" cluch på 2,0 16v og da løser cluchen ut ved drag i stedet for skyv.

Løste du cluch armen(den du fester cluch viren på) i fra akselen sin når du monterte dette sammen igjen? Om du ikke har gjort det har du antagelig ikke fått utløsergaffelen riktig plassert. Kanskje gaffelen bare sitter i inngrep på ene sida.

Ikke bruk bilen i det hele tatt da det er stor sjans for at du ødelegger cluchen. Ikke disken da men press plata.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Jo, jeg løste akslingen og var meget påpasselig med å få denne gaffelen rikitig inn. Jeg trodde først at dette var problemet så jeg demonterte hele greia og gjorde det på nytt (som dere skjønner har jeg svetta ganske mye med dette clutchskiftet). Det var tydelig merke etter gaffelen i disse to sporene i utløserlageret så jeg kan med 95% sikkerhet si at dette sitter riktig. Jeg testet å dra i clutcharmen etterpå og man merker tydelig at det fjærer i lutløserlageret noe som også bekrefter at det sitter riktig. Men hva kan det skyldes at noen ganger er det veldig greit å gire men andre ganger ikke? Dette virker så rart!
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det var nå en skulle hatt "teskje kjerringa" så kunne ho stikki inn å sett :D

Hm. Men du sier at noen ganger går det greit å gire. 1. og revers oppfører seg normalt noen ganger altså?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Ja det stemmer. Vel, reversen kan være ganske kranglete, men girer jeg hardt og brutalt så skraper den ikke. Å gire til første gir er rein bingo om det funker eller ikke...
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Jeg kjenner ikke Xantia, ut over at jeg vet hvordan den ser ut og har kjørt den!

Men når bilen er vanskelig å få i gear med synkronisering og skraper mot revers løser ikke clutchen skikkelig ut. Det er i hvert fall helt sikkert. Om ikke justering hjelper (nok dødgang - og gripepunkt på et "fornuftig" sted), er det bare en ting å gjøre - ut med gearkasse og sjekke clutchen og utløsermekanismen på nytt.

Surt :cry: , men det er faktisk ikke noe annet å gjøre! Men du bør sjekke nøye at du har fått riktige deler - og evt. skaffe noe annet...

En slik jobb tar alltid tid...., dessverre :x

Men en clutch er tross alt et overkommelig stykke mekanikk, så dette bør være løsbart..

Og etterpå kan en nyte gleden av å "sveve"!



Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Ett möjligt problem är att du fått en lamellplatta som inte är helt centrerad. Då hjälper det inte att justera! :cry:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply