(Auto.de) Bastard selges.

Her kan du finne CX'er til salgs

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:Dette er jo samme stoffet som Break TRD Turbo2 , jeg har ikke sett det i en Berline før i det hele tatt. Men baksetet fra break passer jo ikke der :wink: , så jeg tror nok bilen er slik , skal være slik, og har alltid vært slik...
I så fall betyr det at det ble levert en "fattigmanns" GTI før Croisetten kom? :roll: :? :wink:
Etter det Fredrik skriver er det jo stor sannsynelighet for det. Da blir utfordringen å finne ut hvor mange slike som ble solgt i Norge.
I min enfold trodde jeg at VIP betegnelsen på interiøret bare gjaldt for en GTI med 22 motor. Her tror jeg det blir rom for opptil flere glass rødvin (og kanskje en Cognac eller to) før problemet er løst. :wink: :D :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Det er en liten jobb å bytte interiør i forhold til å bytte motor , ramme(øvre motorfetste) elektrisk, tank osv. men likevel er det også en stor jobb, vanskelig å si... :?: :roll:
har masse Citroèn:-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Hva var prisforskjellene på disse utgavene av GTI når de var nye tro?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Var på ferie i Spania for noen somre siden å der så jeg en "Leader" utgave av CX på et lokalt huggeri, tok bilder av den men finner de ikke akkurat nå. Poenget mitt er dog bare å understreke at det finnes diverse utgaver av disse bilene som aldri har blitt tatt inn/solgt i Norge, alt etter importørens synsing eller moderlandets avgiftspolitikk?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:Poenget mitt er dog bare å understreke at det finnes diverse utgaver av disse bilene som aldri har blitt tatt inn/solgt i Norge, alt etter importørens synsing eller moderlandets avgiftspolitikk?
Kjøper den, Pål. Det som hadde vært litt moro er om noen har peiling på hvilke modelvarianter som ble produsert. Og hvilke som ble importert i Norge. Står ingenting om noe av dette i "Store Sorte". (Leader ble produsert i årene -84 til -88 i et antall av 9,700).
Men alikevel synes jeg prisen er en smule stiv. Spesielt sett i lys av prisen på veldig bra Prestiger mm.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Er vel en overhengende fare for at det er ett 1-tall eller en 0 for mye på den summen, ja :D :D .

Men bra eksemplarer av "økonomimodeller" kan nok dukke opp i de øvre pris-sjiktene etterhvert, da det til nå har blitt tatt mye mer vare på f.eks. Prestige'er.. 9700 stk Leader, vor mange Prestiger er det laget da? Det er jo faktisk fler SM'er enn Leader'e da :shock: :roll: :roll:
har masse Citroèn:-)
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Denne bilen tror jeg IKKE er en GTI. GTI merkene er jo lett sette på en hvilken som helst CX - er jo bare tre merker på C-stolpene og bakluken.

På andre markeder ble det solgt Berline modeller som hadde benevnelsen 25RI og 25TRI.
Denne bilen er nok en 25RI, pga det "lave" utstyrsnivået den har. Den har manuelle speil, ikke el. vindu bak og interiøret er holdt i grått, GTI ble vel bare levert med svart interiør med seter i mørkgrå/svart (VIP). Ihvertfall på de bilder jeg har sett av GTI, så er det alltid svart int., unntatt de med skinn int. da. Det skal også være forskjell i tykkelsen på teppene, de er tykkere i GTI og GTI Turbo enn de andre (billigere) modellene.

Når det gjelder denne "Croisette" modellen, så tror jeg det er det samme med den. At dette er biler som bare ble levert det siste året (1989), og at dette er det som på diverse markeder ble solgt som RI / TRI, men for å få solgt de her i Norge så ble de "omdøpt" til GTI Croisette, for å få dem solgt.... :wink: . Kanskje lettere å få solgt dem som GTI, enn RI/TRI...

Jon, kan ikke du ta ett interiørbilde av en av dine Croisetter og legge det her? Så kan vi jo få sammenlignet litt!
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

for å gjøre dette enda mer forvirrende så finnes Croisette og som 22 og diesel påstås det eneklte plasser på nettet. Det finnes også flere "Les séries spéciales Citroën CX", men bare Croisette fant veien til Norge som ny i 88/89.

CX Leader (serie I og II) som CX 20 CX 20 TRE CX 25 RI
CX Concorde som CX GTI Turbo
CX Star/Superstar som CX 20?
CX Croisette som CX 22 og 25 GTI
CX Sélection som CX 22 TRS

slik så utstyrsnivåtabellen ut i 1986 ved introduksjonen for serie II:

kilde:relations publiques Citroën
Image
større: http://cx.zapto.org/albums/album179/side_7.jpg
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Førersete i fruens Croisette. Bilen er vel gått nærmere 290.000 og enda er trekket helt. :cry: :D Skal få tatt noen flere og bedre bilder i dagslys.

Image

Image
Image

Som dere ser så hadde ikke Croisette nakkestøtter i baksetet.
Mvh
Last edited by jonsto on Fri 09 Jan, 2009 18:47, edited 1 time in total.
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Post by TransMedia Int. »

Denne bilen tror jeg IKKE er en GTI. GTI merkene er jo lett sette på en hvilken som helst CX - er jo bare tre merker på C-stolpene og bakluken.
Just mitt poeng også... merkene på bagasjelokket sitter feil, for langt inn mot midten kontra originalmerkene.
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Ifølge Orga-nr 4252, så er bilen produsert "June 30, 1988", og om ikke jeg husker veldig feil, så går Citroën's produksjons-år fom 1. Juli tom 30. Juni. Det il si at dette er en av de eldste -88 modeller av CX... :) .

Om jeg har forstått det riktig så har alle Criosetter katalysator, og dette ble vell påbudt på injectionbiler i 89?... Noen som har peiling på når den første Criosetten kom til Norge?

Jeg tror nå dette er en RI utifra bildene fra brosjyra før introduksjonen av 86-modellen. Den bilen som er avbildet i brosjyra har AC-knappene, men vanlige stoff-seter og manuell reggulering av speil...

At den har AC kan vell kanskje tenkes at det på RI-modellene var mulig å få AC som ekstrautstyr (akkurat som at den ene athenaen min har elektriske vinduer, elektriske speil og original takluke, selv om det var den nest kjipest utstyrte modellen i -79...)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

I matrikkelen har jeg registrert 5 Croisetter og 11 GTI'er av -89mod.
Alle Croisettene er produsert i mars 1989, og reg. i tidsrommet 21/4 - 14/6-89.

De andre GTI'ene er produsert fra okt/nov. 1988 (har bare ORGA på tre av disse bilene :? ) til januar 1989. Men den første er ikke reg. før den 17/7-89... så er det ett hopp til oktober der mesteparten av disse ble solgt. En reg. i nov. og en i januar 1990 (den siste...? :wink: )

Tre av Croisettene står i ei bygd på Nordmøre.... :wink: 8)

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Post Reply