TRD T2. Reparering av gulv.

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

I forhold til mitt spørsmål til jonsto: :oops: :oops: :oops: :P

Jeg VET jeg leste det innlegget. Fy meg!!!!!


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
johanam
Posts: 31
Joined: Sun 07 Oct, 2007 22:30

Post by johanam »

Jon, meget intressante bilder. Har samme skade i bunn av min gti som jeg har ventet med å sveise. Har sveiset med acetylen/oksygen i gamle dager, men tenkte bruke elektrisk nå.

Jeg har en sveisetrafo for pinne sveis, men det er ikke så lett å få pen sveis med i tynnplate. Hva slags sveise og apparat bruker du?

Mvh, Johan
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

johanam wrote:Jon, meget intressante bilder. Har samme skade i bunn av min gti som jeg har ventet med å sveise. Har sveiset med acetylen/oksygen i gamle dager, men tenkte bruke elektrisk nå.

Jeg har en sveisetrafo for pinne sveis, men det er ikke så lett å få pen sveis med i tynnplate. Hva slags sveise og apparat bruker du?

Mvh, Johan
Vanelig gass sveis er ikke noe særlig. Gløder ut platene. Ruster lettere igjen da. Tror nok at MIG er det som bør brukes. Finnes rimelige apparater med hul tråd som inneholder dekkgassen. Dyre og bruke. Vanelige MIG apparater er dyre i innkjøp men billigere å bruke. Her må en enten kjøpe bruksretten til dekkgass flasken, eller leie den på dagleie.
Jeg har MIG apparat.
Mvh
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Dagleie for gassflaske blir fort dyrt,det koster opp mot kr.4 pr.dag.
Om du forhåndsbetaler kjøper du en bruksrett og får rabatt.
Rabatten blir større jo lenger bruksretten varer.

Men det går å kjøpe 5 liters flasker.Ganske greit.du har gass hele tiden
uten å tenke på leien,og om du har en større jobb,kan man leie en større flaske for en kort periode.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, flere muligheter her. Men jeg lurer på om det er noen her inne som har erfaring med hulltråd?
Mvh
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Har ikke erfaring selv,men har snakket med erfarne sveisere som sier det er greit på grovere ting.Får mer lysbue preg over sveising det spruter mer og man får mer slagg over sveisen.Er kanskje ikke så ideelt på tynnplater.
Også må man huske å bytte polaritet på sveiseapparatet.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jank wrote:Dagleie for gassflaske blir fort dyrt,det koster opp mot kr.4 pr.dag.
Om du forhåndsbetaler kjøper du en bruksrett og får rabatt.
Rabatten blir større jo lenger bruksretten varer.

Men det går å kjøpe 5 liters flasker.Ganske greit.du har gass hele tiden
uten å tenke på leien,og om du har en større jobb,kan man leie en større flaske for en kort periode.
Jeg vet om flere som bruker CO2-slukkere som gassflaske. Det er visst kurant å lage en overgang. Flaskene får mange tak i til hyggelig pris når de går ut på dato som brannslukkere.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Hvor stort trykk tåler en brannslukker da?

20 og 50 liters gassflasker er fylt opp med 200 bar,5 liters flaskene noe mer.

Revner noe under slike trykk ville jeg ikke vært i samme rom.

Er av den oppfattning at finnes bedre ting å spare penger på enn dette.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Når jeg drev på med min gamle cx byttet jeg små-flasker en del, mener å huske det var 5 litere; de kostet ikke så mye, men styr å bytte (sveiset og banket plater i 10-12 timer pr. dag i 70 dager i stort sett ett strekk). Men det handler jo mest om rutine. :D Hadde jeg hatt tid, penger, utstyr, kunnskap, og enda mere interesse hadde jeg sikkert brukt større flasker. :)

Men etterhvert som jeg bare sveiser en gang iblandt, og ikke så mye har jeg helt sluttet med det. Det blir penere (og kanskje sterkere?) med gass, men for mitt bruk en helt uvesentlig forskjell egentlig. :wink:


-m
Last edited by dagmatti on Tue 17 Feb, 2009 18:59, edited 1 time in total.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Trykket er vel i og for seg uinteresant. Det er jo bare for å få mest mulig gass inn på flaska. Er ikke rare trykket på dysa. En annen ting er at det ikke er ren CO2 som brukes. Gassen heter blandgass og består av Argon og CO2.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

jonsto wrote:Trykket er vel i og for seg uinteresant. Det er jo bare for å få mest mulig gass inn på flaska. Er ikke rare trykket på dysa. En annen ting er at det ikke er ren CO2 som brukes. Gassen heter blandgass og består av Argon og CO2.
Mvh
..... men CO2 fungerarutmärkt! Själv använder jag en modifierad brandsläckare. Billigare att fylla och ingen pant! 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hehe.. det meste fungerer, alt er ikke så svart hvitt. :) Men valget av sveisegass vil påvirke egenskapene til sveisen.

Når du bruker CO2 som sveisegass vil noe av co2'en reagere i varmen, og det dannes CO og O2. Dette forårsaker flere ting:

1) CO er ganske reaktivt og herder stålet og frigir O2. Herdet stål er sterkere men sprøere, og er nok litt mindre ideelt på tynne bilplater. Sveisen blir sprøere og brekker lettere.

2) O2 er meget reaktivt, det ruster stålet.

3) Kullsyre i sveisesømmen, som vil sørge for at det fortsetter å ruste.

De reaktive gassene gir mere sprut og fres! :)

Det er mere ideelt å bruke en edelgass (helium, argon osv.) og kanskje blande inn noe co2 for å redusere pris og øke herdingen. co2 er mye brukt for å spare penger, og det er nok også et helt ok alternativ for hjemmemekkeren selv om det finnes bedre og dyrere alternativer. :D



-m
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Jeg handlet meg akkurat en Kina-produsert 200 Ah AC/DC TIG, og har fra før av en 25 år gammel Kemppi 160 Ah MIG.

Jeg vil si at begge maskinene har sitt bruk, men regner med å bruke TIG mer og mer fremover. Den har alle fordelene til godt gammeldags Acetylen-apparat, men ingen av ulempene. I tillegg gleder jeg meg til å forsøke å sveise rustfritt og alu :).

Kina-maskinen koster ca. kr. 12.000,- her til lands, men jeg fikk en ny en på Ebay til under kr. 6.000,- ferdig fraktet til Strömstad (med dertil forenklet tollbehandling).

Pinnesveis på tynnplater har jeg ikke noe tro på. Det har også sitt bruksområde, men det er vel et fåtall deler på en bil hvor dette er egnet.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Klart trykket er høyt for å få mer volum inn på flaska,men fyller du gass
direkte fra en full flaske med 200 bars trykk over til en modifisert brannslukker så vær sikker på at den holder trykket.

Sveisegasser fins det mange av,men vert å nevne er at det AGA selger på 5 liters flasker kalles Mison18,og dette er en aktiv gass slik at man
da MAG-sveiser.
Om man skal MIG-sveise bruker man en dekkgass som har til oppgave
å holde Oksygen borte fra det flytende metallt.Her kan man bruke ren CO2 ,eller andre spesielle gassblandinger.AGA sin Mison8 er en dekkgass som blir mye brukt i industrien.Den består av Argon innblandet
CO2 og NO.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

for min del var det MIG jeg snakket om. Men som skrevet over er altså CO2, selv om det kanskje regnes som MIG, ikke MIG. :wink:

Kan f.eks. sakse litt fra wikipedia:
Carbon dioxide also finds use as an atmosphere for welding, although in the welding arc, it reacts to oxidize most metals. Use in the automotive industry is common despite significant evidence that welds made in carbon dioxide are brittler than those made in more inert atmospheres, and that such weld joints deteriorate over time because of the formation of carbonic acid. It is used as a welding gas primarily because it is much less expensive than more inert gases such as argon or helium.
Men som sagt, om man som hjemmesveiser skal bry seg..? nei vil jeg si. :) Det er mye viktigere å få ut fingeren og få gjort noe enn å bry seg for mye om argon/co2 prosenten på sveisegassen man bruker. :D

Btw, brannslukkere kan man vel fylle hos serviceverksteder som fyller brannslukkere? Hva det koster vet jeg ikke. Trolig veldig lite?



-m
Post Reply