TRD T2. Reparering av gulv.

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

dagmatti wrote:Hehe.. det meste fungerer, alt er ikke så svart hvitt. :) Men valget av sveisegass vil påvirke egenskapene til sveisen.

Når du bruker CO2 som sveisegass vil noe av co2'en reagere i varmen, og det dannes CO og O2. Dette forårsaker flere ting:

1) CO er ganske reaktivt og herder stålet og frigir O2. Herdet stål er sterkere men sprøere, og er nok litt mindre ideelt på tynne bilplater. Sveisen blir sprøere og brekker lettere.

2) O2 er meget reaktivt, det ruster stålet.

3) Kullsyre i sveisesømmen, som vil sørge for at det fortsetter å ruste.

De reaktive gassene gir mere sprut og fres! :)

Det er mere ideelt å bruke en edelgass (helium, argon osv.) og kanskje blande inn noe co2 for å redusere pris og øke herdingen. co2 er mye brukt for å spare penger, og det er nok også et helt ok alternativ for hjemmemekkeren selv om det finnes bedre og dyrere alternativer. :D



-m
CO2 er definert som aktiv gass (MAG) og argon som inert (MIG).

I følge en sveiselærer jeg kjenner benyttes ren CO2 også, og det kan være helt kurant til hobbysveis.

En ulempe med CO2 i professionell sammenheng, er visstnok at det dannes mye ozon
som ikke er bra for helsen til sveiseren hvis eksponeringen skjer over lang tid, og særlig innendørs.

Blandingsgasser finnes det jo mange ti-talls å velge mellom, og det er fordeler og ulemper med alle.

Når det gjelder trykket i en brannslukker er ikke det mer å bekymre seg for enn for andre gassflasker.
Ventilen sitter på, og trykket er mindre enn i de fleste av sveisegassflaskene.

Grunnen til at brannslukkergass er billigere, er at de har en definert kontrollsyklus for å sikre at de alltid vil virke.

Mange større kunder velger å kjøpe nye fremfor å tømme, teste og fylle gamle flasker.
Disse utgåtte flaskene brukes ofte til trening, og enkelte fyllestasjoner er villige til å bytte dem bort for småpenger.

Hvis man kjenner noen i vaktmesterkorpset på en skole, kan det godt være at de har et lite lager med slukkere hvor forseglingen er brutt.
Elever har funnet ut at det er gøy å sprøyte rundt seg med CO2...
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Hvis man ikke har mye erfaring med å sveise, uansett teknologi, så ikke gjør jobben vanskeligere for deg selv ved å forsøke å sveise med dårlig utstyr. At en erfaren sveiser heller ikke ville valgt dårlig utstyr for å gjøre en god jobb, er jo også noe å tenke på.

Kort sagt. Om du ikke har mulighet til å sveise skikkelig, så bør du vurdere en alternativ metode. Det finnes faktisk lim som kan gjøre jobben til en god sveis enkelte steder på en bil (gulvplater f.eks.). Som alltid, er viktig å gjøre jobben grundig, og slik reparasjonsmetoden var ment å brukes.

Ex-biloppretter Gopp
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

tronde wrote: CO2 er definert som aktiv gass (MAG) og argon som inert (MIG).
Hei,

takk for den nyttige oppklaringen. :-) Jeg har aldri brydd meg om å sjekke definisjonene, men mener å ha hørt folk snakke om MIG med co2 (men jeg kan ha hørt feil / misforstått!).

Et bedre alternativ ville vel vært co?! Men det spørs jo om ikke ozon bare er en bagatel i forhold.. :D


-m
Erling
Posts: 11
Joined: Tue 07 Sep, 2004 17:10
Location: Gjemnes

Post by Erling »

gopp wrote:Det finnes faktisk lim som kan gjøre jobben til en god sveis enkelte steder på en bil (gulvplater f.eks.). Som alltid, er viktig å gjøre jobben grundig, og slik reparasjonsmetoden var ment å brukes.

Ex-biloppretter Gopp
Har lese om det, men kor er slikt å få kjøpt, og er det nokon som har eit fabrikat/merke å anbefale?
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Erling wrote:
gopp wrote:Det finnes faktisk lim som kan gjøre jobben til en god sveis enkelte steder på en bil (gulvplater f.eks.). Som alltid, er viktig å gjøre jobben grundig, og slik reparasjonsmetoden var ment å brukes.

Ex-biloppretter Gopp
Har lese om det, men kor er slikt å få kjøpt, og er det nokon som har eit fabrikat/merke å anbefale?
Tja, si det? Würth, Teroson og Sika er i alle fall tre merker som lager gode produkter til bilindustrien, og de har også lim som kan brukes til slikt. Noen av forhandlere av slike produkter tar seg meget godt betalt, så jeg ville tro det var best å gå til et verksted eller andre som har gode rabatter.
Last edited by gopp on Thu 19 Feb, 2009 23:20, edited 1 time in total.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

gopp wrote:
Tja, si det? Wüth, Teroson og Sika er i alle fall tre merker som lager gode produkter til bilindustrien, og de har også lim som kan brukes til slikt. Noen av forhandlere av slike produkter tar seg meget godt betalt, så jeg ville tro det var best å gå til et verksted eller andre som har gode rabatter.
Würth har listepriser som kan skremme vannet av hvem som helst, men heldigvis går det an å snakke med de som står bak disken.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Det er mye kjekt i lim.... Min erfaring er at dette er fint i produksjon og under forhold hvor det det er enkelt og en har utstyr for å få holdt ting på plass og presset langs hele limfugen. Med andre ord, til bruk i heimen - ingen suksess.

Er det ikke et mye bedre alternativ å satse på å skaffe utstyret og lære seg å sveise? De av oss som lider av sykdommen gamle biler, vet vel etter hvert at stålmarken slår til, vi må kunne bekjempe den skikkelige virkemidler.

Jeg har et problem, jeg hater ting som blir halvgjort. Er en amatør, er det viktig at en gjør jobben litt bedre enn fagmannen som vet hvor han kan slurve...

Hadde jeg kommet over en bil hvor noen hadde limt en plate av betydning (f. eks. i et gulv) fremfor å sveise den, ja da hadde jeg ikke kjøpt den... Da hadde jeg sett på selger med betydelig grad av skepsis. Akkurat som jeg ville gått forbi en bil som er stappfull av stålplast eller glassfiber. OK på en gammel Opel eller Mercedes, men ikke på en CX....

Vi må huske at når vi jobber med en CX, jobber vi ikke med en bil som "skal bli slik at den klarer EU-kontrollen". Den tid er forbi, det er for få igjen. vi jobber med en bil som skal tas vare på. Og da betyr kvalitet og metode mye.

Derfor - jeg slår et slag for "høy faglig standard" i det som gjøres når vi jobber med en CX... Jeg håper faktisk at ALLE som har CX er enig!


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Jeg er helt enig med deg i at ting skal reparereres skikkelig, og ikke bare lappes sammen for å komme gjennom en EU-kontroll. En dårlig reparasjon er som regel verre å få fikset skikkelig, enn om ting av urørt.

Karosserilim er en fullgod og varig reparasjon på egnede steder, dersom det er utført slik produktet er ment å brukes. Jeg ser ingen problemer med å utføre dette på hobbybasis, men som alltid med rusreparasjoner, er det kapping, tilpassing, rensing, grunning, fuging, lakking, fettstoffing, og alt det andre som er all jobben. Sammenføyningen av platene er kun en veldig liten del.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Enig i det som n10516 skriver. Får enkelte ganger inntrykk av at sveising er en form for magi. Det er det ikke. det er MYE enklere å lære seg å sveise rust enn det er å lære seg grunnarbeid og lakkering.
Når det gjelder liming kan vel det være på sin plass i en produksjon, men er ikke så sikker på at det er lurt når det gjelder reperasjoner. Da må en i så fall være en bedre karosserimaker enn meg, og jeg mener jeg begynner å få litt tak på det. Skal en lime plater må de passse 100% sammen. Det må også kunne settes press på. Alle som har prøvd å lage en reperasjonsdel vet hvor vannskelig det kan være å få den til å passe.
nei, folkens slutt og drømme og lær dere å sveise. Selve sveisinga lærer dere på en liten time med instruering og så er det kun trening som skal til.
Ser ut som det begynner å bli et behov der ute for et lite kurs. jeg stiller gjerne et prosjekt, samt utstyr til disposisjon. Skal vi ta en runde på det på årstreffet?
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Og sveising kan faktisk være gøy.... Hvor gøy avhenger selvfølgelig av omfanget på rustskaden... :wink: Jeg er svært langt unna fagmann på dette, men...

Som Jonsto sier - sveising er IKKE magi. Det har intet med åndemaning eller "snåsamannen" å gjøre for den del.... Det går an å lære!

Støtter Jonsto i at dette er et tema som bør tas opp på årstreffet. Kjempebra med mulighet for "hands on", slik du foreslår! Og det er jo superaktuelt for alle med CX - eller andre modeller med "råte"! Tror alle ville reise hjem med en positiv følelse etter dette!


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ikke avskriv liming, det er kanskje ikke så lett som man skulle tro, men resultatet blir i mange tilfeller like bra og bedre enn sveising. Sveising er som sagt fler ganger her ikke trolldom, og de fleste vil kunne greie å få det til med litt trening. men uansett om du sveiser eller limer så er akkurat den delen ganske liten og av mindre betydning enn resten av grunnarbeidet. På plasser som det er vanskelig/umulig og komme til på innsiden etter at sammensetningen er gjort ville jeg vurdert liming, rett å slett pga at en sveis brenner opp ALL form for grunning og rustbehandling rundt sveisen dermed vil man i mange tilfeller få et nytt rustangrep i sveisen etter relativt kort tid.
Velg selv :?
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Det er godt poeng Pål har, varmen fra sveisen ødelegger rustbeskyttelsen, og noen ganger kan det være vrient å komme til på baksiden av sveisen for å rystbeskytte igen. Et eksempel på dette kan være steder hvor det er brukt mye kitt eller PVC på baksiden av der man skal sveise, noe serie 2 har mye av, og dette tar fyr. Et annet bruksområde kan være i nærheten av lakkerte steder, slik at man slipper å lakkere om en yttre del på bilen, eller brennbare ting som i nærheten av f.eks. tankpåfylling.

Det er ikke slik at jeg ville foretrukket lim, for jeg har mye mer erfaring med sveising, og har godt med utstyr til dette, men man kan utføre en fullgod reparasjon med lim om man gjør det riktig.

I morgen finner jeg ut om jeg skal sette handling bak ordene, for det er mulig jeg tar på meg å redde en CX til. Denne vil trenge minst 1 m2 med stålplate, trolig mye mer...
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Hei!

Jeg er ikke uenig i at lim kan være anvendelig i en del tilfeller og jeg tar noen av de argumentene som fremføres her med hensyn på problemer med antirustbehandling etc. Men, og det er et stort men, og det dreier seg om det Jonsto også hevder: Det er ille nok å få tilpasset et nytt stykke plate 100 %, men når en i tillegg skal måtte lage den på en slik måte at den skal kunne presses og holdes på plass 100% i en limfuge så blir det noe håpløst.

Å bytte en dørplate ("door skin") og lime falsene er veldig bra, sikkert mye bedre enn punktsveis, med tanke på fuktinntrengning etc. Det finnes selvfølgelig flere eksempler på dette både ved reparasjon og spesielt i produksjon, men å satse på dette som reparasjonsmetode ved rustreparasjoner i karosseri, det være seg gulv, innerskjermer eller noe i den retning har jeg ingen tro på. Dertil er tilpassings- og fremfor alt presseproblemene alt for store - i hvert fall med det utstyret an "A4" hobbykarosseri reparatør råder over.

Og jeg har prøvd... For flere år siden gikk jeg og en kamerat på en jobb med hans Rover 75 (P4) 1952 mod. som var svært råtten. Vi skulle lime og intet annet. Det var moderne teknologi - og der skulle vi være. Men tilpassings- og presseproblemene ble så astronomiske at vi gikk over til sveis.... Og angret ikke et nanosekund. Da sveiset vi stort sett butt i butt med gass (uten eller forsvinnende menger tilsatsmateriale - og er det noe som er virkelig gøy når det gjelder sveising, så er det nettopp dette...). Resultatet ble bra og selv om vi definitvt glødet platene ille og det krevde en god del etterarbeid med stuking for å få ordnet opp i formforandringene, men det ble minimalt med ny rust på disse stedene. :D :D :o :wink:

Jeg er ikke motstander av lim for enhver pris, men som erstatning for sveis på generell basis regner jeg det som ubrukelig - og jeg står fast på hvordan jeg ville vurdert en bil som var reparert på den måten.... :shock: :wink:


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Avskriver ingenting. Fikk greie på at det skal være ei bilbransjemesse på Lillestrøm fra onsdag til søndag. Der mener jeg at det skulle være et åpent seminar på en times tid som var om nyere reperasjonsmetoder eller noe slikt. Tenkte meg en tur dit.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jonsto wrote:Avskriver ingenting. Fikk greie på at det skal være ei bilbransjemesse på Lillestrøm fra onsdag til søndag. Der mener jeg at det skulle være et åpent seminar på en times tid som var om nyere reperasjonsmetoder eller noe slikt. Tenkte meg en tur dit.
Mvh
http://www.bilnorge.no/mb/abl/am2006.php

Det er bare å registrere seg for gratis adgang.
Post Reply