Kan man trimme en BX Millesime?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Kan man trimme en BX Millesime?

Post by RolandM »

Bare lurer.... siden 1,6-literen åpenbart ble levert i to versjoner, en med 90 og en med 105 hester, hvorav den siste med litt høyere kompresjon og 250 omdreininger høyere maksturtall (og annen forgasser, tror jeg). :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Alt kan trimmes, det er bare et spørsmål om hvor mye du vil legge i det;)
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Kan man trimme en BX Millesime?

Post by citro1cx »

RolandM wrote:Bare lurer.... siden 1,6-literen åpenbart ble levert i to versjoner, en med 90 og en med 105 hester, hvorav den siste med litt høyere kompresjon og 250 omdreininger høyere maksturtall (og annen forgasser, tror jeg). :wink:
1,6 litern er levert i haugevis av versjoner, men i all hovedsak er ligger forskjellen i om motoren har inj (bosch jetronic) eller forgasser. Hva din motor er utstyrt med kan lett leses av ved at du finner motokoden. 1,6 skal begynne XU5. er den S i koden har du Solex forgasser, J Jetronic (inj). Om 1,6 er levert med monopiont vet jeg ikke.

Er fristet til å si at om du vil ha mer sprut i BX'n er det vel like greit å skaffe seg en sprekere motor.

http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XU_engine#XU5
http://devel.bxclub.cz/page/kod-39/sub-67.html
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Kan man trimme en BX Millesime?

Post by tdbugge »

RolandM wrote:Bare lurer.... siden 1,6-literen åpenbart ble levert i to versjoner, en med 90 og en med 105 hester, hvorav den siste med litt høyere kompresjon og 250 omdreininger høyere maksturtall (og annen forgasser, tror jeg). :wink:
105 hesteren var en modell som kom i 1985 som heter 19 GT.
19 står for 1900 ccm.Den hadde forgasser.Veldig få av den modellen i Norge da 19 GTI tok over i 1987.
Tommy D.Bugge
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Dette er snakk om en BX jeg ikke har, min BX har 125 hester og heter 19 GTi 8V. :wink: Lurer av diverse andre årsaker.

Tdbugge, det er riktig at det OGSÅ finnes en 1,9-liter med 105 hester, og det er vel denne som er solgt i Norge, om ikke så mange som GT, så desto flere som TRS. Men også 1,6-literen ble levert med 105 hester - muligens ikke i Norge. Og jeg tror den ble levert også som forgassermotor med 105 hester, i hvert fall i følge den typeoversikten jeg har.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Men.... Millesime(!) var väl "alltid" 1,6 liter med insprut? Kom väl inte med det namnet innan -89 eller -90. Tidigare Bx 16 fanns däremot med förgasare........ Rätta mig om jag har fel!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Göran W wrote:Men.... Millesime(!) var väl "alltid" 1,6 liter med insprut? Kom väl inte med det namnet innan -89 eller -90. Tidigare Bx 16 fanns däremot med förgasare........ Rätta mig om jag har fel!
Såvidt jeg vet ble utstyrsmodellen Millesime også levert som 1,9 liter diesel i utlandet. De Millesimene jeg har sett til salgs her til lands har hatt 1,6 liter bensin og 88/89/90 hk (noe avvikende angivelse), og korresponderer åpenbart motormessig til 16RS/TRS med forgasser. Jeg har imidlertid sett noen annonser, i hvert fall utenlands, hvor er angitt 110 hk, og dette er muligens injection? Virker litt rart at man ikke får mer enn 90 hk ut av en 1,6-liter med innsprøytning i hvert fall, så jeg vil tro disse modellene er forgasser.

I den tyske "typenkunde"-boken min er oppgtt 2 stk 16-motorer (ikke nødvendigvis relatert til Millesime), begge med 1580 cc og forgasser, men med kompresjon på 9,5 versus 9,8, maks effekt ved 6000 versus 6250 omdreininger, og forgasser type 32-34 versus 32-35. Sistnevnte altså da oppgitt i tysk terminologi med 105 hk (men hos tyskerne forsvinner gjerne et par hester, muligens pga at de har en skattemessig svakt avvikende måte å beregne hestekrefter på).

Og ja, jeg er klar over at dette er for SÆRT interesserte. :wink: Men det er da noen av oss...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

RolandM wrote: Jeg har imidlertid sett noen annonser, i hvert fall utenlands, hvor er angitt 110 hk, og dette er muligens injection? Virker litt rart at man ikke får mer enn 90 hk ut av en 1,6-liter med innsprøytning i hvert fall, så jeg vil tro disse modellene er forgasser.
...
Tror nok du har rett i dine antakelser. 180Z (XU5J) BX 16 er en 8 ventilers L jetronic som ble produsert mot slutten av 80 tallet. Har aldri sett en slik en i Norge, kanskje er de aldri solgt her heller? Citroën Norge valgte nok heller å satse på BX19 med monopoint Jetronik som har omtrent like mye HK.

sært? hva mener du med det? :roll:
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

På en fransk forumside har jeg sett kommentarer om at den motoren du sikter til, har et litt dårlig rykte, mens forgasserversjonen på knapt 90 hk regnes som pålitelig. Så kanskje ikke så rart at man valgte 19-motoren i Norge (den har jo også bedre dreiemoment, 152 mot 127 nm hvis jeg husker riktig).
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

kapp vekk katalysator og du har flere hester, jeg fjernet innmaten i katalysatoren og bilen ble merkbart bedre i draget.
beholdt lambda sonde pga computer styring av mengde. ellers fjernes lambda sonde må man kjøpe en liten dings som lurer motor styring.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Finnemann wrote:kapp vekk katalysator og du har flere hester, jeg fjernet innmaten i katalysatoren og bilen ble merkbart bedre i draget.
beholdt lambda sonde pga computer styring av mengde. ellers fjernes lambda sonde må man kjøpe en liten dings som lurer motor styring.
med denne metoden tror jeg du får et sant h&%#¤e ved neste Co måling på PKK.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

citro1cx wrote:
Finnemann wrote:kapp vekk katalysator og du har flere hester, jeg fjernet innmaten i katalysatoren og bilen ble merkbart bedre i draget.
beholdt lambda sonde pga computer styring av mengde. ellers fjernes lambda sonde må man kjøpe en liten dings som lurer motor styring.
med denne metoden tror jeg du får et sant h&%#¤e ved neste Co måling på PKK.
Hvis motoren er i orden vil den nok fint greie kravet på PKK uansett, men du er likevel forpliktet til å beholde katalysatoren, og det skal gi mangel på en kontroll.

Hvis man rensker katalysatoren for innmat vil den trolig gå igjennom en kontroll.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Og blander 10% sprit (E-85) i bensinen. :wink: :D Har selv prøvd med 10% kondensfjærner med godt resultat. :D :D
Jeg har måler selv. :wink:
Mvh
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Ja co målingene er normalt ikke problem på biler med katlysator,viste min bx 2 ganger på biltilsynet i stavanger, og dem har ikke tid til og kjøre bilen varm så målingen blir riktig,dermed skriver dem bare inn ett tall som er innen for kravet.
den en inspektøren sa rett ut att han kunne ikke vente på att drifts tempratur var ok.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Lille Rød her hos oss har 16 motor og Monopoint innsprut (95 hk)...
Var hos Citroen i dag for å få tak i prisen på svinghjulsføler, og det var innmari mye forskjellig, stort sett fra år til år. Så det så. Videre er det forskjeller på hvor mye det enkelte importørland velger å ta ut av motoren. Slik sett kan du for eksempel finne ellers like biler med forskjellig motorstyrke ut av like motorer i forskjellige land. Trimme kan du gjøre ved å endre programmeringen i boksen under passasjersetet. Det finnes tuningfirmaer som gjør slikt mens du venter. Forvent ikke mirakler, men en kompis fikk "optimalisert" Passaten sin og fikk en betydelig sprekere bil som i tillegg var lett å starte, billigere i bruk (brukte faktisk mindre bensin...) og som sluttet med å småhakke og fuske (som var den egentlige grunnen til å få bilen justert). Vet også at Chrysler chip'et ned Voyager for å presse ned prisen, men etter få år kunne man kjøpe originalchip og få 40-50 gamper mer på 15 minutter...
Lykke til! Går det dårlig kan du evt. få kjøpe en 19 GTi motor når My dør. Må se seriøst på rustskader og hva vi må legge i for å klare EU-kontrollen.
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Post Reply