Nedre motorfeste

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Nedre motorfeste

Post by jonaas »

Skal på EU kontroll med CXèn imorgen. Har hatt et "klikk" fra drivverk som jeg trodde var fra høyre drivaksel.
Da jeg skulle bytte olje oppdaget jeg at nedre motor feste virket løst. Som om det var løse skruer i den delen som ikke viser (festet i ramma).
Er det typisk for utslitte motorfester eller kan det være løsnet noe skruer?

Er dårlig motorfeste kategori 2 på EU kontrollen?
C4 og C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Mest tro på dårlig feste.
Mvh
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Dårlig motorfeste er en klar toer hvis festet er dårlig nok og kontrolløren ser det... Har fått toer på "nesten helt fint" feste med våken kontrollør og gått glatt gjennom med helt oppløst feste og helsløv kontrollør :)

EU-kontroll er fortsatt litt bingo...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Klarte å komme til fra siden ved å ta vekk gummedekselet. De to boltene i ramma var løse :( . Klarte å komme til og stramme dem. Kunne tydelig se at festet jobbet seg flere mm fram og tilbake etter som kreftene virket fram eller bakover.
Festet ser ok ut.
C4 og C5
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

No bør du ogso justera dei to andre festi (med stoppskiver). Først festet ved gearkassen, og so øvre.
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Det bør være fort gjort. Mener du bare å løsne og stramme boltene? Hva er årsaken til dette?
C4 og C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

:shock: Løse bolter? Her må det være slarket ved montering. :wink: :D
Mange årsaker til at bolter løsner, men det mest vanelige er mangel på sprengskiver (som ikke er det samme som stoppskiver) Dårlig tiltrekking eller dritt i mellom feste og ramme. Det siste er ikke så uvanelig. Spesielt ikke om festet har vært skiftet med motoren på plass.
Var jo en mye mindre arbeidskrevende feil enn om festet hadde vært dårlig da. :wink: :D
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonaas wrote:Det bør være fort gjort. Mener du bare å løsne og stramme boltene? Hva er årsaken til dette?
Motorfesti vil vara mykje lenger om dei ikkje står i spenn. Og motoren vil bråka/vibrera mindre.

Festet ved gearkassen
Her må det ikkje vera press/drag i festet. Set ein garasjejekk under motoren slik at festet blir avlasta. Løys alle boltane på festet, og sjå om festet akkurat tek borti motoren når det står på plass. Dersom det ikkje tek borti, må du fora med stoppskiver på den store bolten (mellom festet og motoren). Dersom motoren pressar på festet, må du justera nedre motorfeste lenger mot høgre.

Øvre feste
Ta ut bolten, og sjå etter at festet ikkje pressar på nokon av sidene. Finn ut kor mange stoppskiver det er plass til på kvar side, og monter.
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Justering av motorfester har ikke jeg tenkt på. Trodde at alle gummiforingene tok opp det. Men ved nærmere ettertanke var det noen skiver på øvre motorfeste den gang jeg byttet det. Lurte litt på hvorfor de var der.
Nedre feste kan være byttet av forrige eier siden det nå er løsnet og gummien så grei ut??

Men den som følge med på forumet lærer stadig noe nytt, så motorfestet vil bli justert :lol: .
C4 og C5
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Da forstår jeg hvorfor jeg har veldig mye vibrasjoner i Athena'n med dieselmotor... Den er ombygd fra 2,0, og derfor er øvre motorfeste flytta. Jeg måtte bryte øvre feste på plass da jeg satte inn motoren for 2 år siden. Tror kanskje at festet på ramma står litt feil...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Og EU kontrollen gikk smertefritt, uten merknad. Følte meg 10 kg lettere når jeg kjørte ut fra NAF stasjonen. Alltid like spennende med gamle biler. Utslippet var praktisk talt lik 0 :D
C4 og C5
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Heldiggris!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re:

Post by dagmatti »

hl wrote:
jonaas wrote:Det bør være fort gjort. Mener du bare å løsne og stramme boltene? Hva er årsaken til dette?
Motorfesti vil vara mykje lenger om dei ikkje står i spenn. Og motoren vil bråka/vibrera mindre.

Festet ved gearkassen
Her må det ikkje vera press/drag i festet. Set ein garasjejekk under motoren slik at festet blir avlasta. Løys alle boltane på festet, og sjå om festet akkurat tek borti motoren når det står på plass. Dersom det ikkje tek borti, må du fora med stoppskiver på den store bolten (mellom festet og motoren). Dersom motoren pressar på festet, må du justera nedre motorfeste lenger mot høgre.

Øvre feste
Ta ut bolten, og sjå etter at festet ikkje pressar på nokon av sidene. Finn ut kor mange stoppskiver det er plass til på kvar side, og monter.

Hei,

jeg driver og skal bytte gamle motorfester, og vil så klart justere dem rett også. :) Dette høres lurt ut! Men har et spørsmål. Det står at festet ved gerkassa ikke skal ha press eller drag på seg, det er vel ved montering antar jeg? Betyr dette at man nesten bør watre opp motoren på et vis? På motoren min ser det nedre festet egentlig helt ok ut, men det er jo 34 år gammelt og trolig steinhardt, så lurer på å bytte det. Men festet ved girkassen er "sigent". Motoren henger ned og fremover der. Dette betyr trolig at det øvre motorfestet er litt i klem da, og forhindrer sidelengs tipping av motoren etterhvert som festet på gearkassen gir seg?


-m
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Re:

Post by hl »

dagmatti wrote: Betyr dette at man nesten bør watre opp motoren på et vis?
Det held vel eigentleg at bolten i øvre motorfeste er isett men utan stoppskiver. Når festet ved gearkassen er justert fyller du so inn stoppskiver i øvre feste.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Nedre motorfeste

Post by mads »

Målet er at alle(!) tre fester er i likevekt, altså uten å være belastet er "dratt" i noen retning. Å avlaste maskin med jekk slik DagM er inne på er praksis. Oppgaven er å finne ballanse- eller tyngdepunktet på en klump på noen hundre kilo.. Uten å kunne prosedyren virker det som om festet under er utgangspunktet og så treffe med først girkasse og så øvre så ingen av dem er i strekk. Og de er vel litt som batterier; det bør ikke være for stor variasjon i tilstanden på dem.
Post Reply