Hvor ble det av sansen for proporsjoner?

Generelt prat/spørsmål/svar.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Hvor ble det av sansen for proporsjoner?

Post by Black Lemon »

Dette spørsmålet har jeg egentlig lyst til å rette arkitekter og bildesignere. Man ser det samme både på hus, biler og båter - sansen for proporsjoner er ikke tilstede. I går så jeg en bitte liten dame i en diger BMW X6. Den bilen er jo grotesk, særlig bakfra. Man skulle tro den var laget til en skrekkfilm. Og mange av dagens såkalte cabincruisere og daycruisere ser ut som valnøtter. Sammenlign dem med den originale WIndy 22 fra 1970, eller Coronet 24 Weekender fra 1967. De har proporsjonene på sin side. Her forleden lå jeg mellom en Q7 og en Range Rover. Tenk dere når jeg i gjenskinnet fra vinduene i KPMG-bygget så silhuettene av den fæle klumpen Q7 foran, den firkanta klossen Range Rover bak og den smekre lave CXen i midten? Da forstår man at verden har gått av hengslene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hvor ble det av sansen for proporsjoner?

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:i gjenskinnet fra vinduene i KPMG-bygget så silhuettene av den fæle klumpen Q7 foran, den firkanta klossen Range Rover bak og den smekre lave CXen i midten? Da forstår man at verden har gått av hengslene.
Skulle du ha hatt et bilde av. Gjerne med ditt forskrekkede ansikt i speilbildet også. :wink:
Håper du ikke fkk mareritt om natten.
Men du har helt rett. Gjelder også store båter f. eks. Se på bildene av bl. annet "Stella Polaris" og samenlign den med noen av dagens cruiceskip. Forferdelig! Dagens cruiceskip ligner jo mer på disse båtene som går med levende sauer mellom Australia og Saudi Arabia.
Men det var vel biler vi skulle prate om her. :wink: :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hvor ble det av sansen for proporsjoner?

Post by citro1cx »

synes Q7 passer til en av hovedstadens arkitektoniske perler :twisted:

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply