Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by ingkogni2 »

Min GTI Turbo har fått det for seg at hun skal rykke når jeg rygger.... Kan ikke slippe clutchen helt ut uansett hvor mye jeg slurer meg igang. Hun har også problemer når når jeg starter henne kald med at turtallet faller veldig lavt rett etter start + at hun kan finne på å stoppe når jeg triller inn mot krysset ut på E6. Luftfilteret var renset i April og CO er justert ned til 0,9% fra 4,5%...

Har tenkt å bytte bensinfilteret... Hvor sitter dette når det ikke er i motorrommet? Under bak?
Pluggene er byttet nylig.
Kan ikke si at hun går dårlig... Går bedre enn TRD T2, men kan henne hun skal gå bedre, for jeg har ikke noe å sammenlikne mot...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by dagmatti »

Hei,

bensinfilteret sitter bak så vidt jeg husker. Er det gammelt kan det faktisk stille til litt ting, det har jeg erfart en gang, men forsåvidt ikke på tomgang men ved full gass og rundt 3000 o/min. GTI t2'en jeg har oppførte seg slik du beskriver en periode for mange år siden, men jeg klarer ikke riktig å huske hva det var som var årsaken. Jeg tror faktisk det ble bra når svinghjulsføleren ble byttet (men det var av andre årsaker). Før dette hadde den en liten "dip" i turtall etter start, gjerne ned i 500 et sekund eller så.

Gti turboen kjører fint i ring rundt en trd t2, drar vel stort sett veldig mye værre i alle hastigheter og på alle turtall. Spinner den på 2. gir med litt hardbeint bruk av føttene? :lol:



-m
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by ingkogni2 »

dagmatti wrote: (...) Før dette hadde den en liten "dip" i turtall etter start, gjerne ned i 500 et sekund eller så.(...)
Akkurat det samme har min... Om det er en liten bakke man skal rygge opp, så er det umulig... Har ikke prøvd med henger, og har ikke planer om det heller... Den nøkker litt forover også, men ikke så mye...
Får bestille meg et filter og se om det hjelper...

Om jeg står i ro og øker turtallet til 3000 rpm, og holder den der, så hører jeg poffing fra eksosen...virker som om den misser litt...

Spinner?.... Tja... Ikke på tørr asfalt... Men den river seg på 3. gir i 80 ut av rundkjøring på asfalt full av regn-vann 8) :twisted: ... Men det kan kanskje ha noe å gjør med at TRX'ene som sitter på er som bakkelit, og ikke verdens beste mønster...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by dagmatti »

Hei,

hva mener du med umulig å rygge? Kveles den når du prøver å kjøre igang?

"Dippet" i turtall har ikke noe med dette å gjøre, det er forsåvidt en "harmløs" sak.

Det du erfarer, dersom det er kvelning ved igangkjøring, høres ut som en sprekt innsugslange, eller en løs slangeklemme eller noe i den duren. Jeg vet ikke om det finnes noen plast/gummi slanger på T1, men på min T2 hadde den store slangen fra IC'en en sprekk der den er koblet inn på manifolden. Det medførte at når man kjørte igang bilen, og motoren vred seg når man slapp clutchen, åpnet sprekken seg, motoren sugde falsk luft, og den holdt på å stoppe. Kenguru de-lux. Jeg kappet av røret, tredde det innpå og satte på slangeklemme.

Du vil også typisk få feil blanding når du ruser motoren på tomgang om du har en slik sprekk. Ved stor belastning kan litt av hvert skje, avhengig av om sprekken er på sugesiden eller trykksiden av turboen. Er det på trykksiden slik det var på min vil den gå litt bedre enn min gamle trd t2 når den har fått opp dampen, dvs at turboen lader så mye at sprekken bare fungerer som en waste gate. :lol:


-m
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by Göran W »

...... och har du dessutom dåliga motorfästen så är kängurun omöjlig att stoppa! :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by Sturla »

Sjekk den innvendige moffen mellom turboinnsug og luftinntak (den med to tykke o-ringer), den blir slitt skjev (slik var det på min bil). Da får du slike symptomer, samt at den ikke drar så godt som den skal. Det er bare å løsne, snu litt på moffen slik at den ligger i et nytt leie, så er det godt som gull.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by ingkogni2 »

Skal få sjekka det i mårra... Har retta på den tidligere, men trodde den vare helt rett på plass nå... Hadde av den slangen forbindelse med rengjøring av luftfilter...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by ingkogni2 »

Fant deler av feilen... Den slangen som går inn på innsuget på turboen var løs, og nesten hoppa helt av... Satte den tilbake og dro til slangeklemma, og vips så kunne man rygge igjen med bilen på en vettig måte... :D

Har lest litt på gamle tråder om kaldstart og sånt. Misstenker tilskuddsluftventilen (den som gir hurtigtomgang), og den får signal i forhold til motstanden i den (av 3) temp.følere i toppen som sitter helt til venstre (når man står foran bilen). På nesten kald motor (nåla i displayet viste ca 45 grader) så har den ca 64 OHM...

Oppdaget også at ene veivhusventilasjonsslangen (en av overraskende mange) er revna. Det er den som går inn på innsuget mellom LMM og turbo... Skal se på diverse delebiler om jeg finner passende slange....

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by ingkogni2 »

Etter forrige posting så har det dukket opp nye symptomer... På kaldstart (kald motor), så går den 15 sek før den stopper. Starter med en gang jeg prøver på nytt, går 15 sek og stopper igjen. kan holde den i live med gasspedalen. Har lest meg til at dette er typisk gåen funksjon på tilskudsluftventilen. Noen som aner om alle CX 2,5 GTI/TGI/TGE/T1/T2 har samme ventil? Noen som har målt den? Fant oppskrift på "Mekkartips", men ble ikke helt klok på når elementet er oppvarmet...

Link: http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... TM#Problem
Sakset:
[quote]Hjälpluftventilen förser motorn med extra luft under kallstart. Enheten består av ett elektriskt värmeelement och en bimetallremsa som är ansluten till en ventil. Värmeelementet värmer upp bimetallremsan och stänger ventilen gradvis när motorn värms upp. Ventilen är stängd när motorn är varm. Matningsspänning = batterispänning. Resistans vid varmt element = 35-45 ohm.
Hjälpluftventilen för CX 25 GTi årsmodell 1987 och framåt är av fabrikat Bosch med artikelnummer 0 280 140 172./quote]

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by jonsto »

Har ikke lest hele tråden, men har du kontrolert den temp. føleren som gir mer bensin ved kaldstart?
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by dagmatti »

Hei,

den luftventilen du snakker om har en ganske gradvis funksjon, og det er rart om den skal få motoren til å stoppe tvert etter akurat 15 sekunder.

Men på T1'ene er det vel en ekstra bensindyse som kontrolleres av en timer, evt. også en tempføler som jonsto skriver (hvis tempføleren streiker er det bare timeren på 15 sek. som gir tilskudd?)? Litt usikker på hvordan kaldstarten får ekstra bensin på T1, dette er ikke likt på de forskjellige, men kan jo tenkes at det er noe her som gir problemer ja. :)



-m
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Kenguru i revers og dumpig av tomgangsturtall

Post by ingkogni2 »

Fant ut at jeg hadde en veldig gåen slange bak på motoren som har noe med avlufting av veivhuset å gjøre. Den går en slange fra bunnpanna til en "klump" bak på blokka, og så en annen slange derifra til innsuget på motoren (etter LMM). Denne slangen hadde knisset mot kanten på registerkjededekselet og halve tverrsnittet var borte. Den så helt fin ut til man snudde på den. Bytta slangen med en slange fra en 2,5 D med tannhjulregister (blokka har den samme "klumpen" på baksiden), og problemet med dumping av turtallet forsvant for en stund.

I samme operasjon så byttet jeg slangeklemmen på slangen som sitter fast på "inn-tuten" på turboen slik at det ble tett her også. Har måttet sette denne slangen på ca hver uka, for den løsner hele tiden med påfølgende falskluft og tilhørende problemer. Har også rengjort tuten på turboen og slangen for olje og skitt for å få det til å sitte, men slangen sklir av igjen uansett selv om jeg strammer så hardt klemma tåler...

Det ser ut som om slangen har vert dradd til skjeft for det er en skjeft spor i slangen så om jeg setter klemma rett rundt slangen, så vrir den seg ned i det skjeve sporet og den blir dermed for slakk slik at slangen sklir av. Om det er noen som har en slange til T1 til overs, så kjøper jeg den gjerne...



IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply